Ghid Inteligent de Reducere a Costurilor – Cheia succesului

Nu exista o reteta a succesului general valabila, dar exista elemente care, avute in vedere, creeaza premise pentru a obtine rezultate din ce in ce mai bune. Unul dintre elementele esentiale astazi este parteneriatul dezvoltat pe baze sanatoase.

Cea de-a treia etapa a seriei de conferinte organizate de Supply Chain Management Center si Ziua Cargo, in colaborare cu Asociatia Romana de Logistica (ARILOG) sub deviza „Ghid Inteligent de Reducere a Costurilor“ s-a desfasurat la Ploiesti si a adus in prim plan tocmai beneficiile parteneriatelor corect dezvoltate. Evenimentul, are a reunit peste 50 de specialisti in sectorul de logistica, a fost gazduit de catre OTZ, care a prezentat oaspetilor, cu aceasta ocazie, depozitul pe care il detine la Ploiesti. Bineinteles, nu au lipsit sfaturile practice privind modul in care trebuie organizate procesele logistice, astfel incat eficienta sa fie maxima.

Informatia da calitatea deciziei

„Incercam sa promovam nu atat companii, cat servicii logistice“, a aratat Adriana Palasan, managing partner al Supply Chain Management Center si vicepresedinte ARILOG, adaugand ca decizia de externalizare a activitatii de logistica trebuie luata in cunostinta de cauza, dupa o analiza a costurilor, in conditiile in care logistica se realizeaza in regie proprie, si a cheltuielilor, in situatia in care serviciile sunt prestate de un tert. Transformarea costurilor fixe in variabile in cazul externalizarii reprezinta, insa, un avantaj care recomanda cu putere aceasta varianta. Important este sa gasesti un partener profesionist care ti se potriveste.

„Erorile pe piata sunt aceleasi, indiferent de marimea companiei sau de natura actionariatului. Important este sa reusim sa transferam cat mai multa informatie, astfel incat sa puteti lua cele mai bune decizii“, a subliniat Adriana Palasan, adresandu-se participantilor la conferinta. Ea a scos in evidenta importanta apartenentei la o asociatie profesionala precum ARILOG, in cadrul careia oamenii comunica si se creeaza parteneriate pe baze de eficienta inclusiv intre concurenti.

Pledoarie pentru externalizare

Despre importanta externalizarii si beneficiile ei a vorbit si Daniel Scaesteanu, directorul OTZ, evidentiind, in acest context, avantaje operationale, financiare si, mai ales, strategice. „Incercam sa stabilim relatii cu partenerii pe termen foarte lung, pentru ca asa se construieste performanta“, a aratat Daniel Scaesteanu, potrivit caruia clientii OTZ afirma ca au inregistrat o imbunatatire a KPI cu 15%, reflectata, bineinteles, in scaderea totala costurilor. „Principalul nostru atu consta in variabilizarea costurilor, tinand cont ca sunt foarte putine afaceri stabile pe parcursul intregului an. Printre cele mai importante beneficii sunt cele din categoria celor strategice, pentru ca ele dau valoare clientilor nostri pe termen lung.

Practic, are loc relocarea unor resurse care ar fi ramas blocate in zona de logistica – transport catre zone cu impact direct in dezvoltarea afacerii, precum marketing sau productie, ceea ce confera un important avantaj competitiv. Astfel de beneficii sunt foarte greu de masurat, dar, in timp, cei care iau decizia externalizarii isi pot da seama astfel ca au facut o mutare buna“, a explicat Daniel Scaesteanu, adaugand ca asemenea avantaje nu le exclud insa si pe cele privind eficienta pe termen scurt.

OTZ – British American Tobacco Romania Investment, un parteneriat de succes

Un exemplu despre cum se construieste un parteneriat de succes a constituit prezentarea colaborarii dintre OTZ si British American Tobacco (British American Tobacco Romania Investment), demarata in cursul anului trecut. „In prezent, o parte din activitatea depozitului nostru din Ploiesti este dedicata British American Tobacco Romania Investment. Am inceput discutiile pentru a pune bazele unui parteneriat in iunie 2009, ca urmare a unei conversatii telefonice, ocazie cu care am constatat posibilitatea de a colabora pe segmentul de prestari servicii logistice in zona Ploiesti. Noi aveam deja un depozit de clasa A cu o suprafata de 14.500 mp, inaugurat in februarie 2009, motiv pentru care am fost foarte interesati de colaborare. Din punctul de vedere al serviciilor logistice, British American Tobacco Romania Investment avea o colaborare in desfasurare cu un alt partener de servicii logistice, insa se dorea analizarea alternativelor pentru a lua o decizie spre finalul anului in ceea ce priveste planurile pentru urmatorii ani“, a explicat Carmen Vadan, director de vanzari si marketing OTZ. Au urmat apoi cateva intalniri, in cadrul carora au fost clarificate toate aspectele privind potentialul parteneriat. Astfel, British American Tobacco Romania Investment a transmis care sunt serviciile si standardele asteptate: receptie materii prime, depozitare, pregatire comenzi pentru linia de productie si livrare in fa brica. „In cadrul unui audit organizat la noi de o echipa mixta a British American Tobacco Romania Investment, formata din reprezentanti ai companiei din Marea Britanie si Romania, OTZ a fost acceptata ca potential furnizor in licitatie. Ca urmator pas in intregul proces premergator startului activitatii, ni s-au transmis, in cadrul unui tender, printre altele, care sunt solicitarile din punct de vedere al standardelor de calitate ale British American Tobacco Romania Investment la nivel european, gradului ridicat de flexibilitate si structurii de preturi. Ulterior demararii tenderului, au aparut solicitari si asteptari noi, variante noi de proiect care puteau fi puse in practica. OTZ a venit in intampinarea acestor cerinte cu mai multe variante de proiect, cu modalitati de depozitare si volume diferite, in functie de asteptari“, a aratat Carmen Vadan. In consecinta, OTZ a fost acceptat in decembrie 2009 ca furnizor de servicii logistice, fiind puse la punct detaliile necesare demararii parteneriatului.

Un inceput promitator, premise pentru dezvoltare

„In ianuarie 2010, am demarat activitatea. Abordarea este una de tip win-win, care ii permite furnizorului de servicii logistice sa creasca, in conditiile unor tarife competitive pentru client. Spatiul de depozitare pe care l-am pus la dispozitia British American Tobacco Romania Investment este unul clasa A, care se incadreaza in toate cerintele de pe acest segment, iar solutiile IT care sustin activitatea de depozitare sunt complexe, oferind trasabilitatea marfii de la receptie pana la livrare“. Carmen Vadan a tinut sa precizeze ca unul dintre cele mai importante atuuri ale OTZ consta in gradul mare de flexibilitate. „Exista situatii in care trebuie sa ne adaptam din mers foarte rapid la anumite cerinte pentru a nu perturba in vreun fel calitatea serviciului si, in nici un caz, activitatea clientului. Avand in vedere ca discutam despre aprovizionarea directa a liniei de productie, promptitudinea si flexibilitatea sunt foarte importante“.

In aceste conditii, livrarea catre fabrica se face cu echipamente dedicate aflate in permanenta la dispozitia clientului. „Ca o inovatie pentru ceea ce inseamna depozitarea materiei prime pentru British American Tobacco Romania Investment, am propus o depozitare pe rafturi special dimensionate. Abordarea generala, nu doar pe plan local, era o depozitare la sol cu o suprapozare a cutiilor cu frunza, dar, prin modalitatea propusa de noi, am putut oferi costuri mult mai reduse. Specific depozitului de la Ploiesti este faptul ca datorita tipului de marfa am putut avea o ocupare mult mai buna a spatiului prin asezarea rafturilor cu culoare foarte inguste in care activeaza VNA-uri“, a mentionat directorul de vanzari si marketing OTZ.

In martie 2010, datorita feedback-ului pozitiv acumulat de la echipa British American Tobacco Romania Investment din Romania, OTZ a primit o vizita din partea top managementului de specialitate al British American Tobacco Romania Investment din Marea Britanie, pentru a fi analizata exact activitatea esfasurata si modul in care a fost gandit proiectul, precum si multiplele posibilitati de dezvoltare a parteneriatului din mai 2010 pe fondul cresterii capacitatii de productie a fabricii. „A fost nevoie sa modificam intregul flux de activitate, pentru ca marfa pe care trebuia sa o transferam catre fabrica era compusa din mai multe comenzi pe parcursul unei zile. In acest moment, marfa pe care o livram pe linia de fabricatie se adreseaza strict fiecarei comenzi in parte, tinand cont de modul de incarcare in camion specific fiecarei sarje de productie, cu toate reperele din respectiva comanda. In acest moment, avem activitatea organizata in depozit pe doua schimburi. Insa exista posibilitatea ca, incepand din 2011, sa modificam acest flux pentru a aproviziona in mod constant linia de productie“, a mai spus Carmen Vadan, observand o egalitate din ce in ce mai exacta in ultimele trei luni intre marfa intrata si iesita din depozit, semn ca, in conditiile majorarii productiei, gradul de predictibilitate a crescut. Potrivit directorului de vanzari si marketing OTZ, pentru evaluarea activitatii a fost stabilit un pachet de 5 KPI, care sunt analizati in fiecare luna impreuna cu reprezentantii British American Tobacco Romania Investment, fiind abordate in permanenta metode de imbunatatire care pot fi puse in practica. „Cu mici diferente la inceput, nu avem KPI sub 99,5%, atingand 100% inca din a doua luna de activitate, performanta mentinuta constanta pana in momentul de fata. British American Tobacco Romania Investment este un client pretentios si asta pe buna dreptate, avand in vedere veriga in care serviciul prestat de OTZ are impact: productia. Astfel, pentru a ne asigura ca parteneriatul cu OTZ este apreciat ca fiind decizia optima, avem inca de la inceput implicata o echipa de specialisti in logistica la dispozitia clientului“, a subliniat Carmen Vadan.

„Avem in vedere o serie de elemente pentru dezvoltarea parteneriatului cu British American Tobacco Romania Investment, existand mai multe variante care sunt analizate in acest moment“, a concluzionat Carmen Vadan, directorul de vanzari si marketing al OTZ.

Adriana Palasan a adus in prim plan zonele de pierderi, a caror cunoastere este vitala pentru orice companie, impartindu-le in patru categorii:

Enable – modelarea de procese

– Probleme legate de orientarea catre activitati

– Probleme in sincronizarea si transferul datelor

– Procese neactualizate

– Design de procese la nivel intern fara sa se tina cont de influentele partenerilor din SC

– Probleme legate de responsabilitatea si expertiza persoanelor responsabile

Plan

– Probleme in sincronizarea si transferul datelor

– Pierderi din previziuni necorespunzatoare si fiecare pentru el

– Pierderi din lipsa datelor relevante si de incredere despre piata

Buy

– Pierderi din conditiile de achizitie

– Pierderi din stocuri inutile

– Pierderi din investitii supra sau sub dimensionate

– Pierderi din achizitii reactive

– Pierderi din lipsa de expertiza

Make

– Pierderi din supraproductie

– Pierderi din lipsa programarii corecte in productie

– Pierderi din gesturi inutile

– Pierderi din procesarea necorespunzatoare si/sau defecte

– Neaplicarea unor metode consacrate deja imbunatatite: Kaban, Kaizen, JIT, TQM, Activity Based Costing, MRP, DRP

 

Daniel Scaesteanu, director general OTZ:

 „Pe partea de picking, am dezvoltat in depozitul din Ploiesti o investitie importanta pentru introducerea unei solutii semiautomate, care realizeaza inclusiv cantarire si functioneaza intr-un mediu de temperatura controlata (0-6 grade). Este o solutie eficienta pentru alimentele fresh, dar poate fi extinsa foarte usor si in alte domenii de activitate, precum industria cosmeticelor sau farmaceutica. Am ales o astfel de solutie pentru a aduce marfa la picker, fara a mai plimba oamenii in depozit“.

 

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.