Gruia Stoica (GFR): Nu am cerut să plătesc pentru CFR Marfă rate aşa cum îţi plăteşti maşina

Omul de afaceri Gruia Stoica, cel care controlează compania Grup Feroviar Român (GFR), câştigătoarea privatizării CFR Marfă, a declarat joi seară, la TVR, că nu a cerut să achite în rate “aşa ca şi cum îţi plăteşti maşina” suma de 202 milioane de euro pe care a ofertat-o. Amintim că ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a anunţat, după 3 ore de la deschiderea plicului cu oferta financiară, că investitorul s-a calificat, dar a pus nişte condiţii ce nu erau prevăzute în caietul de sarcini şi că au loc negocieri despre care nu poate estima cât vor dura. Discuţiile au ţinut cu sufletul la gură pe toată lumea, dar s-au încheiat cu succes pentru Ministerul Transporturilor, după 7 ore, fix la ora 18.00, cât să prindă buletinele de ştiri de la toate televiziunile. 

“Acolo este o clauză, că ar fi o problemă cu Consiliul Europei şi am vrut să ne asigurăm că vom face această plată pe măsură ce vom duce până la capăt acea ştergere a datoriei prin conversie în acţiuni. (…) Toată lumea ştia de această conversie şi s-a vorbit şi în timpul negocierilor de ea”, a spus Gruia Stoica, întrebat de ce a cerut în cadrul negocierilor o eşalonare de plată în rate.

Gruia Stoica a precizat că deţine o parte din bani, însă marea majoritate va fi din creditări, pentru că “nu cred că acum are cineva 200 de milioane de euro cash”.

“Trăim în România şi nu cred că acum are cineva 200 de milioane de euro cash. Avem o parte din bani, pentru că nicio bancă, o instituţie financiară externă sau fond nu poate să îţi dea aceşti bani. Avem o parte din bani, dar marea majoritate vor fi din creditări. (…) Avem active de peste 400 de milioane de euro, GFR este bancabil, am vorbit cu instituţii financiare externe şi există aceşti bani”, a explicat el.

Gruia Stoica a arătat că va plăti cele peste 200 de milioane de euro în termenul prevăzut, deoarece altfel riscă să piardă 28 de milioane de euro.

“Dacă eu nu plătesc aceşti bani, risc să pierd 28 de milioane de euro. 10 milioane din scrisoarea de garanţie pe care am depus-o la Ministerul Transporturilor şi alte 18 milioane pe un cont escrow. Comisia de privatizare, tocmai din acest motiv să nu se întâmple să ajung în situaţia de a nu plăti, a cerut o suplimentare de 18 milioane de euro, un cont escrow, în termen de 30 de zile, pentru a demonstra că avem aceşti bani. Nu cred că aş fi putut să risc 28 de milioane de euro de dragul de a lua un trofeu sau de dragul de de a fi, cum se zice în limba română, o zi primar”, a declarat el.

Întrebat dacă nu vor exista probleme cu legislaţia antimonopol, în condiţiile în care CFR Marfă împreună cu GFR vor deţine o cotă de piaţă de 80%, acesta a precizat că nu ar trebui să ne raportăm doar la calea ferată, ci şi la coridoarele europene. 

“CFR Marfă are o cotă de piaţă de 45%-46%, iar GFR de 34-35%, dar noi nu ne raportăm strict doar pe calea ferată. Pe auto se transportă acum 90 de milioane de tone, iar pe calea ferată doar 50 de milioane de tone. De asemenea, ar trebui să ne raportăm la coridoarele europene şi nu neapărat strict loco pe calea ferată. Au mai intrat şi alţi operatori pe piaţă (…) În timpul negocierilor s-a pus problema depourilor şi avem un timp pentru a vinde sau găsi o soluţie pentru ca să beneficieze toţi concurenţii de acele depouri. Sunt mulţi operatori feroviari mici, din restul cotei de 20%“, a explicat Stoica.

Încă 500 de disponibilizaţi pe lângă cei 1.000 propuşi de Fenechiu 

Cât despre disponibilizări, el a declarat că “există o supradimensionare de personal, dar nu atât cât se vehiculează. O primă măsură a luat-o MT, a demarat o procedură pentru 1.000 de salariaţi ai CFR Marfă, şi cred că mai este necesar încă un număr de 500 de angajaţi”, a arătat omul de afaceri.

Compania Grup Feroviar Român a fost singura companie care a depus ofertă financiară în plic la licitaţia pentru vânzarea a 51% din acţiunile CFR Marfă. Preţul oferit este de 202 milioane de euro (preţul de pornire al licitaţiei fiind de 180 mil. euro), va fi achitat integral, iar investitorul şi-a asumat investiţii de 900 milioane de lei în CFR Marfă, plus 1,5 milioane euro pentru programe de mediu, a anunţat ministrul Relu Fenechiu.

Demnitarul speră să semneze contractul săptămâna viitoare, precizând că termenul de încasare a banilor este de maxim 2 luni de la semnarea acestui document. Pentru finalizarea tranzacţiei este nevoie şi de avizul Consiliului Concurenţei.

Grup Feroviar Român este o societate cu capital social integral privat, care prestează servicii de transport feroviar de mărfuri şi servicii conexe transportului feroviar. GFR exploatează un parc de 8.000 de vagoane şi 260 de locomotive. În asociere cu CFR Marfă în societatea Rolling Stock, GFR a înregistrat, în 2012, un profit de 4,5 milioane euro.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.