Gruia Stoica: Privatizarea CFR Marfă va eşua din vina vânzătorului. Cerem MT desecretizarea contractului

Privatizarea CFR Marfă va eșua din vina vânzătorului, „deoarece Comisia de privatizare a Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă (SNTFM) se ascunde în spatele avizului Consiliului Concurenței, pentru că nu și-a îndeplinit obligațiile”, se arată în comunicatul remis, duminică, de Grampet Group, deținut de Gruia Stoica şi din care face parte Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei. În aceste condiţii, statul român e bun de plată, aşa cum avertiza şi preşedintele Traian Băsescu, în vară. Mai mult, GFR își exprimă “întreaga disponibilitate de a face public conținutul contractului de privatizare și solicită în mod public Ministerului Transporturilor renunțarea la clauza de confidențialitate, pentru corecta și completa informare a opiniei publice”.

Noul ministru Ramona Mănescu s-a spălat pe mâini şi nu a participat, vineri, la întâlnirea de la Ministerul Transporturilor, unde a fost invitat Gruia Stoica. Ea a ţinut să ştie şi presa că nu se află în minister, dar că este, totuşi, la serviciu, astfel că a luat trenul şi a plecat la Constanţa, unde a chemat jurnaliştii să le dea declaraţii despre cum a călătorit: „Am luat bilet la clasa I. Trenul a mers bine dar putea fi mai curat”.

În tot acest timp, la Ministerul Transporturilor se duceau lupte pentru căderea la pace asupra privatizării. Până acum s-au modificat condiţiile de licitaţie şi s-au tot prelungit termenele, însă când MT a încercat o nouă manevră de amânare, printr-un proiect de Hotărâre de Guvern care să modifice, practic, condiţiile stipulate în HG 526/24.072013 – şi aceasta cu cântec -, Traian Băsescu a anunţat că “presimte o anchetă a DNA”, iar ca să fie sigur, a făcut “un ultim apel la Guvern”: “Opriţi-vă că este ilegal!”.

Sperietoarea Băsescu

Toată lumea s-a speriat şi actul normativ nu a mai fost adoptat de Guvern. Gruia Stoica, susţinut până acum şi de Fenechiu, şi de premierul Ponta, pare lăsat singur. Ministrul Mănescu, după ce anunţase iniţial că va discuta în Guvern o amânare a încheierii tranzacţiei, acum nici nu mai vrea să audă şi a anunţat că termenul limită pentru depunerea restului banilor din cei 202 milioane de euro ofertaţi de GFR rămâne 14 octombrie.

Premierul nu o slăbeşte însă, trasându-i sarcina, joia trecută, de a stabili cu consultanţii “paşii juridici”. Şi ea este jurist.

Colegul ei din PNL, Cristian Ghibu, secretar de stat în MT şi şeful Comisiei de privatizare, a fost lăsat singur, dar demiterea i-a fost anunţată de Mănescu încă din septembrie, cu argumentul că are nevoie de oameni specializaţi cu care să lucreze.

Şi, culmea! Acesta trebuie acum să se războiască public cu Gruia Stoica.

Ponta, salvat de Sfânta Parascheva

Victor Ponta a declarat duminică, în timpul unei vizite la Bacău, că “în mod sigur, doamna ministru Mănescu și cei din Comisia de privatizare vor anunța, luni, exact ce măsuri au luat”.

Întrebat de jurnalişti dacă are cunoştinţă dacă privatizarea se va încheia sau nu, premierul a spus: “Nu ştiu, eu luni sunt la Iaşi, la Sfânta Parascheva”.

Despre declaraţiile lui Traian Băsescu, Ponta susţine că “Nu vedeţi, după ce președintele a dat ordin să fie luați toți de DNA, funcționarii, pe bună dreptate, sunt foarte temători”.

Întrebat despre acuzele lui Gruia Stoica, potrivit cărora procesul de privatizare nu ar fi respectat normele europene, premierul Ponta a spus că nu cunoaște detalii.

“Nu aș vrea să mă implic în așa ceva, bănuind că sunt lucruri pe care avocații și consultantul le cunosc, le pot clarifica”, a afirmat el.

Negocieri secrete

După discuţiile de vineri de la minister, nici Ghibu, nici Stoica nu au făcut declaraţii. Gruia Stoica anunţase că este dispus să depună diferenţa de bani şi înainte de primirea avizului de la Consiliul Concurenţei.

Sâmbătă a fost linişte iar astăzi, Linişte a fost şi ieri, însă astăzi, în preziua deciziei finale asupra privatizării şi când GFR trebuie să aducă diferenţa de 170 de milioane de euro pentru a se încheia tranzacţia, compania câştigătoare a licitaţiei a pornit ofensiva.

Pe scurt, Gruia Stoica acuză că ministrul Mănescu a ignorat „o companie serioasă care a achitat 30 de milioane de euro” şi că vânzătorul nu şi-a îndeplinit obligațiile asumate, astfel că eşecul privatizării „pare iminent”.

“Atitudine inacceptabilă faţă de un investitor serios”

“Cu regret trebuie să spun că până în ultimul moment, vineri, când am fost convocaţi de urgenţă la minister pentru rezolvarea impasului generat de incapacitatea comisiei de privatizare de a se achita la timp de responsabilităţi, atitudinea comisiei a fost una pe care o considerăm inacceptabilă faţă de un investitor serios. Noi ne-am dus să discutăm şi să căutăm soluţii la problemele vânzătorului, nu ale noastre, iar propunerile care ni s-au făcut sunt absolut inacceptabile şi nu pot fi luate în serios de o companie responsabilă, care a plătit deja 30 de milioane de euro pentru această privatizare””, a transmis Gruia Stoica.

„Grup Feroviar Român a înaintat vineri, 11 octombrie, o cerere oficială către Ministrului Transporturilor, d-na Ramona Mănescu, prin care solicită implicarea directă și urgentă a ministrului, în vederea evitării unui eșec al privatizării CFR Marfă, care în acest moment pare iminent, având în vedere neîndeplinirea de către vânzător a obligațiilor pe care și le-a asumat în acest proces, până în prezent”, se mai arată în comunicatul GFR.

“Buna-credinţă a GFR, lezată”

Potrivit documentului, GFR și-a îndeplinit până acum „cu onestitate și la termen” toate obligațiile care-i reveneau. În schimb, consideră că atitudinea Comisiei de Privatizare „a fost de natură a-i leza buna-credință, interesele și eforturile financiare pe care le-a făcut pentru succesul acestei privatizări de importanță strategică pentru statul român”.

„Cu toate acestea, GFR este în continuare dispus să colaboreze cu Ministerul Transporturilor pentru a identifica împreună căile legale prin care poate fi evitat eșecul unei licitații care ar afecta negativ mediul economic și ar descuraja investițiile străine. Grup Feroviar Român contează pe susținerea conducerii Ministerului Transporturilor pentru prevenirea acestei situații”, mai menționează Grampet Group.

GFR consideră că, în acest moment, Comisia de privatizare invocă termenul de obţinere a avizului din partea Consiliului Concurenţei drept motiv pentru un anticipat eşec al tranzacţiei, pentru a ascunde faptul că în mod flagrant nu şi-a îndeplinit obligaţiile care îi revin. Mai mult, modul în care membrii Comisiei de Privatizare au înţeles să-şi îndeplinească responsabilităţile” este o dezamăgire pentru un investitor care a intrat în această licitaţie cu seriozitate şi profesionalism şi cu dorinţa de a investi într-o companie cheie pentru economia românească””.

“Nu am cerut nicio amânare”

în comunicat se mai precizează că GFR nu a solicitat niciodată vreo amânare a termenului de plată.

“De asemenea, Comisia de Privatizare a evitat în mod repetat formularea unor răspunsuri clare la solicitările noastre făcute încă din 30 august 2013 (demers reluat pe 4 octombrie 2013), privind situația la zi a aprobărilor din partea băncilor creditoare ale CFR Marfă în privința schimbării de acționariat al companiei”, se mai arată în document.

GFR își exprimă întreaga disponibilitate de a face public conținutul contractului de privatizare și solicită în mod public Ministerului Transporturilor renunțarea la clauza de confidențialitate, pentru corecta și completa informare a opiniei publice.

Amintim că, abia după mai bine de 2 luni de la anunţarea câştigătorului licitaţiei, a fost semnat şi contractul, în 2 septembrie. Cei 20,2 milioane de euro reprezentând 10% din sumă au fost achitaţi de GFR în 4 octombrie, iar până în 14 octombrie, potrivit HG 526/2013, trebuie achitată toată suma. În caz contrar, privatizarea nu se va încheia.

Un alt circ Oltchim

Rămâne de văzut dacă Gruia Stoica va da în judecată statul român pentru a-şi recupera pierderile invocate, aşa cum ameninţa recent – deşi, practic, îşi va primi toţi banii înapoi. Este însă greu de crezut că va lua calea justiţiei, deoarece va strica mecanismul colaborarării cu CFR Marfă care a mers uns până acum şi pe care îl vrea la fel cât mai mult timp de aici înainte.

Cel mai probabil, Gruia Stoica va continua cu ameninţările doar pentru a mai atenua din criticile pe care le va primi Guvernul Ponta pentru eşecul acestei privatizări de tip Oltchim, al cărei deznodământ se întrevedea încă de la anunţarea câştigătorului licitaţiei şi pentru care Executivul nu mai are nicio scuză. Va poza însă ca erou, după ce va “salva” CFR Marfă din “ghearele” GFR – şi o va păstra, în continuare, drept cea mai mare gaură neagră a bugetului.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.