Hotii din spatele calculatorului

Numarul tentativelor de furt a crescut foarte mult in ultima vreme, in care mediul de afaceri traverseaza o perioada extrem de dificila, iar hotii nu duc lipsa nici de tupeu si nici de ingeniozitate. Pe bursele de transport, acestia incearca sa speculeze conjunctura existenta – numarul mare de transportatori in cautare de comenzi. Firmele trebuie sa isi ia cat mai multe masuri de siguranta.

Precum ciupercile dupa ploaie s-au inmultit „tepele“ pe criza economica, iar reteta utilizata pe bursele de transport este simpla si cu mari sanse de reusita. Practic, „teparii“ preiau comenzi de pe burse, la anumite tarife si, ulterior, le plaseaza companiilor de transport oferind tarife mai mari, pe care, insa, nu le mai platesc niciodata. Asemenea practici se intalneau si anii trecuti, dar, daca atunci erau doar cazuri izolate, cateva pe an, astazi, par sa se transforme intr-un fenomen, ajungand la cateva zeci doar in 2009.

Sezonul „teparilor“

„Teparii“ sunt persoane care isi fac o firma sau cumpara una deja existenta. Sunt de preferat firmele cumparate pentru a avea in spate o vechime si a da astfel incredere transportatorilor-victime. Pretul de a infiinta sau a cumpara o firma este aproximativ acelasi – cateva sute de lei. Cei mai multi nu dispun de cont pe bursele de transport si trebuie sa isi faca unul.

In cele mai multe cazuri, „teparii“ preiau o comanda de pe bursele de transport sau prin alte surse si apoi cauta solutia de transport. In general, comenzile avute in vedere sunt cu plata cash sau cu un termen foarte scurt de achitare. De exemplu, poate fi vorba despre fructe sau legume din Vestul Europei, care se platesc la livrare. Sunt preferate cursele internationale unde este vorba despre sume mai mari, iar esential este termenul scurt de plata. Astfel, „teparul“ preia cursa cu un pret relativ mic fata de media pietei si o plaseaza unui transportator, tot prin intermediul bursei, la un pret mai mare, usor peste ceea ce se obisnuieste pe piata, doar termenul de plata este mai lung.

Acesta este primul semn – pretul oferit transportatorului este mai mare decat in mod normal. Insa, firma de transport se bucura ca poate castiga cateva sute de euro in plus si pune totul pe seama faptului ca persoana care comanda cursa este proaspata pe bursa (contul abia a fost activat) si nu are experienta. Oricum, firma respectiva nu pare sa aiba probleme. Este greu sa verifici faptul ca o firma a fost recent cumparata de cineva, in conditiile in care modificarile in registrul comertului se fac astazi foarte lent (luni de zile). Dupa prima „teapa“ data, schema continua si pe alte curse in urmatoarele saptamani, pana la depistarea escrocheriei.

Conform declaratiilor administratorilor BursaTransport, un „tepar“ poate actiona pe o firma maximum 45 de zile inainte sa fie depistat, dar, in general, nu se ajunge la un termen atat de indelungat. Insa, in aceasta perioada, poate intermedia si 20 de curse.

Vigilenta te poate salva

Atunci cand transportatorii realizeaza ca nu vor mai primi banii este deja prea tarziu. Din fericire, majoritatea „tepelor“ sunt depistate foarte repede cu ajutorul celor care activeaza pe burse si care au reclamat faptul ca nu este ceva in ordine. De obicei, transportatorul afla pretul real, la care beneficiarul s-a angajat in fata „teparului“. Vazand diferenta de pret, apar semne de intrebare. Interesant este ca, la acest moment, „teparul“ nu poate fi sanctionat din punct de vedere legal – frauda nu a avut loc, ci, pur si simplu, era pe punctul de a realiza o activitate economica in pierdere.

Regulamentul BursaTransport prevede ca, in asemenea cazuri, contul respectivei firme sa fie definitiv suspendat. Astfel, „teparul“ pierde cel mult cele cateva sute de lei date pentru cumpararea firmei. Unul dintre ultimele cazuri depistate din timp a avut la baza masurile de prevedere luate de cel care expedia marfa si care a solicitat asigurarea CMR a camionului si licenta de transport. A constatat, analizand documentele, ca a mai colaborat cu respectiva firma de transport. L-a sunat direct pe transportator si l-a intrebat cu cat a contractat respectiva cursa si, astfel, s-a depistat diferenta nefireasca, de la 1.800 euro cat oferea expeditorul marfii, la 2.300 euro cat ar fi trebuit sa incaseze transportatorul. Firmei care a incercat sa dea „teapa“ i-a fost suspendat definitiv contul pe bursa si asta este tot ce s-a putut face. A doua zi ar putea incerca din nou, cu alta firma.

Dupa depistare, firmele prin care se realizeaza furtul sunt lasate de izbeliste sau sunt vandute unor „spalatori de firme“. Reprezentantii BursaTransport au constatat, de exemplu, ca sase firme considerate „tepare“ au aceiasi actionari, cetateni turci. Persoanele care au dat teapa ar putea fi totusi depistate, dar nu cu usurinta, iar apoi cazul este dificil de instrumentat. Intentia de escrocherie poate fi usor confundata cu un banal faliment, pentru ca, in acest an, falimentele au devenit un lucru obisnuit. In plus, respectivii au tot interesul sa se faca „invizibili“. Sunt cazuri in care „teparii“ folosesc firme care apartin altor persoane, inclusiv pot utiliza documente furate.

Camioane disparute cu marfa

Exista si alte metode de furt care cunosc o intensificare in aceasta perioada. Este vorba despre intermediari care contracteaza curse, insa, de aceasta data, nu transportatorul este cel inselat. La incarcare se prezinta un camion, care dispare impreuna cu marfa. Ulterior, se constata ca respectivul intermediar a disparut la randul sau ori a folosit numele unei firme care nu stie nimic despre respectiva tranzactie, iar numerele camionului utilizat sunt false. Autovehiculul este, in general, necolantat, fara elemente particulare, iar marfurile preferate sunt cele usor vandabile.

Asemenea evenimente pot fi evitate prin verificarea la incarcare a documentelor masinii si ale soferului. Pe de alta parte, conform declaratiilor reprezentantilor BursaTransport, a existat un caz in care actele soferului au fost verificate, insa s-a constatat, dupa disparitia camionului cu tot cu marfa, ca acesta locuia intr-o zona in care ar fi fost nevoie de un dispozitiv puternic de „mascati“ pentru a patrunde.

Intensificarea furturilor reprezinta un motiv in plus pentru ca toti cei ce activeaza in segmentul transporturilor sa fie bine informati, sa stie permanent la ce se pot astepta si sa ia masurile minime de precautie, care sa ii fereasca de asemenea evenimente.

Recomandari

– Pentru a se feri de asemenea situatii, transportatorii trebuie sa ceara in primul rand licenta presupusei case de expeditii. Nici un „tepar“ nu detine acest document. Licenta de intermediere costa cateva mii de lei si, in plus, este nevoie de un angajat coordonator de transport – lucrurile s-ar complica mult pentru „tepar“. Autenticitatea licentei poate fi verificata pe site-ul Autoritatii Rutiere.

– Este recomandabil ca operatorul de transport sa afle cat mai multe lucruri despre respectiva firma, cum ar fi, de exemplu, datele disponibile pe site-ul Ministerului Finantelor.

-In orice caz, in momentul in care ia o cursa cu un tarif mai mare decat cel obisnuit si de la o firma noua, transportatorul trebuie sa devina foarte precaut.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.