Hotii impanzesc drumurile

Economia scade, furturile se inmultesc. O ipoteza care, de-a lungul timpului, a fost probata in multe randuri, valabila si astazi cand avem mai putine camioane pe strazi, dar mai multe atacuri asupra lor. Potrivit datelor furnizate de Inspectoratul General al Politiei Romane (IGPR), in primele 9 luni ale anului 2009, au fost constatate 91 de furturi din camioane, 6 dintre acestea vizand TIR-uri aflate in mers, cu 4 persoane inculpate sau invinuite pentru comiterea acestor infractiuni.

Aceasta in conditiile in care, in aceeasi perioada a anului 2008, s-au consemnat 79 de furturi din camioane, 5 dintre acestea din TIR-uri aflate in mers, pentru care au fost inculpate/invinuite 14 persoane.

Hunedoara prima in top

De mentionat ca, in 2009, cele mai multe infractiuni de acest gen au avut loc in judetele Hunedoara (23) si Prahova (14). „Modul de operare cel mai frecvent, la furturile din camioane aflate in mers, consta in urmarirea mijlocului de transport marfa cu un autoturism puternic, de culoare inchisa, decapotabil sau cu trapa, cu farurile stinse, din care ies una sau doua persoane care se agata cu franghii de transportor, apoi deschid usa remorcii sau taie prelata, patrund in compartimentul de depozitare si sustrag bunurile“, se arata in informarea primita de la IGPR.

În acest context, politistii ii sfatuiesc pe soferii autovehiculelor comerciale sa parcheze doar in locuri special amenajate, sa nu lase masina neasigurata, sa ramana, eventual, in aceasta pe durata opririi pe timp de noapte si sa sune la numarul unic de urgenta 112 oricand considera ca integritatea lor fizica sau transportul sunt in pericol.

Un caz recent

Asociatia Patronala a Transportatorilor Europa (APTE) 2002 raporta recent un furt in mers in judetul Arad, petrecut intre Lipova si Odvos (sens de mers spre Deva). „Modul de operare este urmatorul. Un autoturism cu numere provizorii (sau straine) merge cu circa 40 km/ora si blocheaza posibilitatile de depasire a camioanelor (este cunoscut faptul ca este un traseu unde este dificila depasirea). Cand ar fi ocazie de depasire (in linii drepte), autoturismul accelereaza indeajuns ca sa nu permita depasirea, apoi reduce din nou viteza sub 40 km/ora. In acest timp, in spatele camionului/camionetei cu prelata se posteaza un alt automobil. Probabil, mai in spate, inca un automobil blocheaza ceilalti participanti la trafic sa nu se apropie de «dopul» astfel format, in asa fel incat «echipa de jaf» sa poata opera in relativa siguranta“, explica APTE 2002. În acest timp, masina nu se opreste (probabil faptuitorii comunica prin radio pentru sincronizarea actului de patrundere/iesire din automarfar), iar soferul nu observa nimic din ce se intampla. Doar constata, la prima oprire, ca prelata i-a fost taiata in spate pe orizontala, la nivelul oblonului, apoi si pe verticala, pe langa bara spate dreapta. Bineinteles, daca are marfa neinteresanta, se alege „doar“ cu taietura, daca are marfa de valoare, se trezeste fara ea…. „Subliniem ca sunt alese cu precadere camioane/camionete ce au prelata si in spate“, arata APTE 2002 in comunicat.

Cu flexul, in mers

De altfel, faptul ca rute considerate sigure astazi nu mai sunt il observa si managerul de logistica al Aquila, Bujor Stanescu, care ne-a explicat ca ultimul incident de securitate cu care s-a confruntat a avut loc dupa Paste, cand s-a incercat spargerea unui camion in mers, folosindu-se o masina amplasata in spate. Mentionam ca nu era vorba de un camion cu prelata.

„Camionul, care se intorcea cu un retur dintr-o cursa internationala, a fost atacat in Romania pe langa Sebes. Am gasit urme de flex pe usa remorcii, iar spanish lock-ul, care echipeaza toate vehiculele din flota companiei, a fost taiat. Soferul si-a dat seama ca se intampla ceva, a inceput sa faca manevre stanga si dreapta, a accelerat brusc, a franat. Din fericire, hotii au renuntat. Regula de securitate impusa este ca, in astfel de situatii, nu se opreste masina pentru ca nu stii peste ce dai“, a aratat Bujor Stanescu, adaugand insa ca Aquila nu a inregistrat furturi din camioane, foarte importante fiind in acest sens masurile stricte de securitate impuse la nivelul flotei. „Avem sisteme de securitate pe care eu le-as numi «draconice». Atat camioanele cat si remorcile sunt echipate cu GPS. În momentul in care se deschid usile, GPS-ul trimite un mesaj de alarmare catre sofer si catre dispeceratul de securitate. Dispecerii de securitate au programul de incarcare si de descarcare si urmaresc camionul, inclusiv pe plan international. Daca primesc mesaje de alarmare, privind opriri nejustificate, modificarea rutei, soferul este sunat imediat. Daca se confirma ca este o problema, se contacteaza politia. În plus, toate remorcile sunt echipate cu spanish lock-uri, incuietori suplimentare care se pun peste barele de inchidere si singura modalitate de a le indeparta este sa fie taiate cu flexul“, a afirmat managerul de logistica al Aquila. El a observat ca, potrivit rapoartelor pe care compania le primeste de pe plan international, cea mai nesigura tara din Uniunea Europeana este Anglia, unde au loc cele mai multe incidente.

„În vara, in Marea Britanie, s-a furat un transport cu doua tone de uniforme de politie. Iar cine a furat doua tone de uniforme de politie o sa le si foloseasca probabil“, a aratat, in incheiere, Bujor Stanescu.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.