IAA Hanovra Pragmatism și eficiență

iaa-hanovra1Soluțiile pentru transportul de călători au fost bine reprezentate și la această ediție a IAA, iar pragmatismul a fost cuvântul de ordine.

Chiar și în cazul autobuzelor care utilizează carburanți alternativi, se pune un accent important pe costuri. Și probabil că așa și trebuie, mai ales că, dintr-un total de 819.635 de autobuze aflate în exploatare la nivel european, doar 1,8% utilizează carburanți alternativi, iar vârsta medie a întregului parc este de 9 ani.

Autobuzul viitorului prezentat de Daimler a fost, probabil, singura evadare din cotidian la această ediție a IAA, pe segmentul transportului de călători. Mercedes-Benz Future Bus cu CityPilot are la bază tehnologia utilizată încă de acum doi ani  pentru camionul ce poate merge singur pe autostradă. Având în vedere utilizarea în mediul urban, tehnologia a fost dezvoltată în continuare, fiind adăugate numeroase alte funcții. Astfel, CityPilot recunoaște luminile semaforului, comunică, de la distanță, cu semafoarele și traversează intersecțiile semaforizate în siguranță. De asemenea, detectează obstacolele și pietonii, frânează automat, la nevoie, intră în stație, unde ușile se deschid și se închid automat. Numeroase camere sunt montate pentru a supraveghea drumul și zonele înconjurătoare, sisteme radar de rază scurtă și lungă scanează permanent drumul și, totodată, sunt preluate informații GPS.

Dar să ne întoarcem în zilele noastre. Mercedes-Benz Tourismo a sărbătorit, la această ediție a IAA, 10 ani de existență. Autocarul continuă să fie apreciat pe piață, numai anul trecut fiind comercializate peste 2.000 de unități. Modelul sărbătorit la standul constructorului german a fost un Tourismo M de 13 m lungime, cu podea înaltă, trei punți și dotat cu echipamente sofisticate, dedicate transportului pe distanțe lungi.

Intouro, model destinat transportul interurban, a atins cifra de 10.000 în dreptul unităților livrate, cheile autocarului fiind înmânate proprietarului chiar în timpul expoziției.

În ceea ce privește marca Setra, la fiecare ediție a IAA a fost pregătit câte un autocar care să redefinească ideea de confort maxim. Și de data aceasta, Setra a impresionat, cu un TopClass S 516 HDH, de 13,3 m lungime, cu o configurație a scaunelor de 1+1. Cuvintele nu pot exprima senzația creată de acest autocar!

Și pe zona de service au existat lansări spectaculoase. Omniplus a pregătit un serviciu de telediagnoză, menit să optimizeze 24h Service. Astfel, pentru autocarele dotate cu sistemul telematic FleetBoard, în cazul unei avarii, șoferul poate trimite, prin apăsarea unui buton, informații relevante către cel mai apropiat service Omniplus. În acest mod, service-ul cunoaște poziționarea autocarului și interpretează codurile de eroare primite, fără a mai fi nevoie de explicații suplimentare din partea șoferului. Timpul de intervenție se scurtează, iar mecanicii știu ce au de făcut înainte de a ajunge la autocar.

Anadolu Isuzu pune accent pe o nouă „viziune globală”, menită să asigure expansiunea exporturilor către noi piețe și adaptarea cât mai bună la nevoile fiecărei țări în parte.

Astăzi, produsele Anadolu Isuzu sunt exportate în 27 de țări, pe 3 continente. La IAA, producătorul turc a expus modele care deja l-au consacrat: Citiport (autobuz de 12 m), Citibus (autobuz de 9,5 m), NovoCiti (midibus de 7,5 m), Visigo (autocar turistic de 9,5 m), Turquoise (midiautocar de 7,7 m) și Novo (midiautocar de 7,3 m).

Iveco a prezentat, în premieră, noul Evadys, autocar versatil și economic, poziționat între modelele Crossway și Magelys.

Evadys a fost proiectat să răspundă nevoii în creștere pentru transport regional și național, în același timp fiind ideal pentru curse turistice pe distanțe scurte și medii. Autocarul este produs la fabrica Iveco Bus din Vysoké Myto, Republica Cehă, acolo unde realizat și Crossway. De altfel, noul Evadys are aceleași dimensiuni ca și Crossway: două lungimi (12 m și 12,96 m), lățimea de 2,55 m și înălțimea de 3,46 m (cu aer condiționat).

Ușor de manevrat, ergonomic pentru șofer și cu numeroase sisteme de siguranță, Evadys punctează puternic și la capitolul confort pentru pasageri, prin sistemul de reducere a zgomotului și vibrațiilor. Caroseria trece printr-un proces de cataforeză, pentru protecție împotriva coroziunii.

Noul Evadys este echipat cu un motor Cursor 9 de 400 CP, cutia de viteze putând fi manuală, robotizată sau automată.

Podeaua a fost înălțată la 1.142 mm față de sol, încadrându-se între Crossway și Magelys (860 mm Crossway, 1.400 mm Magelys).

Evadys oferă un volum mediu de 3 mc pentru cala de bagaje.

Karsan a sărbătorit, anul acesta, 50 de ani de existență, iar, în cadrul IAA, a lansat primul său autovehicul propulsat electric. Este vorba despre popularul Karsan Jest, care, în varianta electrică, oferă o autonomie de 165 km și o viteză maximă de 80 km/h. Raza de acțiune a autobuzului poate fi crescută la 300 km, cu ajutorul unor sisteme suplimentare.

MAN a prezentat un concept de transport electric urban. Astfel, a fost realizat un autobuz articulat  MAN Lion’s City, complet electric, cu un concept modular de reîncărcare. Astfel, constructorul german a arătat cum diferite sisteme de încărcare pot fi integrate într-un vehicul și care sunt variantele posibile pentru stocarea energiei. MAN a adoptat o abordare flexibilă, fiind pregătit să utilizeze sistemul de încărcare și modul de stocare a energiei cele mai potrivite, în funcție de nevoile de transport (capacitate de transport și autonomie solicitată). Testele pe teren sunt programate să înceapă în 2018, iar producția de serie a autobuzelor electrice va demara la finalul anului 2019.

Pe segmentul autocarelor, a fost prezentat, în premieră, noul NEOPLAN Tourliner, cu o capacitate de 44 de locuri, destinat curselor pe distanțe lungi și turismului. Autovehiculul este disponibil în mai multe variante de lungime, cel prezentat la stand având 12.113 mm. Motorul ce echipează autocarul este D 2676 LOH, de 420 CP, iar cutia de viteze TipMatic cu 12 trepte este automată. Printre sistemele de siguranță și asistență, se numără ESP, LGS (asistență la părăsirea benzii), EBA (asistență la frânarea de urgență), senzori pentru lumini și ploaie, monitorizare presiune anvelope, Adaptive Cruise Control și noua generație MAN EfficientCruise cu EfficientRoll.

O altă inovație prezentată la standul MAN a fost Lion’s Intercity C. Această variantă optimizată, cu lungime de 13.250 mm, poate asigura până la 63 de scaune pentru pasageri. Astfel, acest autovehicul cu două punți devine ideal pentru transportul elevilor și pentru curse interurbane. Autocarul este propulsat de un motor D0836, ce dezvoltă 290 CP.

Scania pune accent pe sustenabilitate, prezentând, la IAA, modelul Citywide LE, un autobuz hibrid destinat atât transportului urban, cât și celui limitrof și chiar interurban. Scania Interlink LD, prezent, de asemenea, în standul constructorului suedez, a fost echipat cu un motor pe gaz. Alături de Scania Opticruise, ce asigură reducerea consumului de carburant, calitățile acestui model răspund nevoilor transportului interurban. Motorul de 450 CP, ce utilizează tehnologia SCR, a echipat noul Scania Interlink HD.

Solaris a prezentat două modele noi în standul său: Urbino 12 Hybrid și Urbino 12 CNG. Practic, aceste premiere reprezintă extinderea firească a noii generații de autobuze Urbino.

Noul Solaris Urbino 12 Hybrid utilizează tehnologia de hibrid în serie, furnizată de către un producător american. Astfel, motorul electric ce propulsează autobuzul este alimentat de către o sursă de stocare a energiei, alimentată, la rândul ei, de către un generator electric, activat de un motor diesel Cummins, de 210 CP. Reducerea poluării și a consumului de carburant sunt principalele beneficii aduse de această tehnologie.

Autobuzul poate fi echipat și cu un sistem Start/Stop, ce permite dezactivarea motorului diesel în timpul opririlor, pentru atingerea unui nivel de emisii zero. Mai mult decât atât, operatorii pot opta pentru un sistem Sosire-și-Plecare, care oprește motorul diesel la apropierea de stații. Cu aceste sisteme, autobuzul se aseamănă mult cu un autovehicul pur electric. Producătorul a comunicat că noul Urbino 12 Hybrid asigură o reducere de 20% a consumului de carburant, față de un autobuz clasic.

Noul Solaris Urbino 12 CNG utilizează un motor Cummins ISLG EURO 6, ce dezvoltă 320 CP, și o cutie de viteze VOITH Diwa6. Cu ajutorul noilor butelii pentru stocarea gazului și dispunerii acestora longitudinal, s-a putut reduce greutatea întregului sistem, cu până la 80 kg. De asemenea, mărimea și capacitatea buteliilor poate varia în funcție de nevoile specifice ale operatorilor. Spațiul interior și postul de conducere sunt identice cu cele prezente în cazul modelului diesel. Anul acesta, Solaris sărbătorește 20 de ani de existență.

Temsa a expus patru vehicule la IAA – Maraton, HD, MD9 LE și MD9, anunțând creșterea vânzărilor pe piața europeană. De altfel, producătorul turc este un specialist al exporturilor, vehiculele sale fiind comercializate în 66 de țări. În ceea ce privește Europa, modelele Maraton și MD7 par să devină vârfurile de lance pentru Temsa.

Reprezentanții producătorului anticipează pentru acest an o creștere cu 50% a volumului vânzărilor și cu 35% a încasărilor. Pe segmentul midi, au fost înregistrate peste 130 de comenzi anul trecut, o dată cu lansarea noului MD7. În plus, fiecare dintre produsele principale Temsa a depășit 100 de comenzi la nivel european – HD12/13 și MD9.

VDL Bus & Coach a avut trei premiere la această ediție a IAA. Noul VDL Futura FHD2-106 are 10,6 m lungime și extinde familia de autocare Futura. VDL Bus & Coach vizează, cu acest model, segmentul VIP. FHD2-106 oferă o capacitate de 34+1+1 locuri, cu scaune confortabile și un aranjament atractiv.

Modelul Citea LLE a fost prezentat într-o nouă configurație, de 9,9 m lungime, și 27+2+1 locuri.

Segmentul electric a fost, de asemenea, reprezentat prin modelul VDL MidBasic Electric.

Volvo Buses a prezentat o strategie cuprinzătoare pentru evoluția transportului de călători, concentrându-se pe mai multe direcții – reducerea consumului de carburant, electrificare, reducerea impactului asupra mediului, siguranță, mediu de lucru al șoferului.

Având în vedere dificultățile pe care le presupune trecerea de la transportul cu autobuze clasice la cel electric, Volvo Buses nu s-a limitat doar la realizarea autobuzelor, ci a dezvoltat soluții complete, care includ și infrastructura necesară reîncărcării cu energie electrică, pe lângă autobuze și service. În același timp, operatorii pot recurge la contracte de leasing operațional atât pentru autobuze, cât și pentru baterii.

Pe segmentul transportului pe distanțe lungi, producătorul suedez se concentrează asupra scăderii consumului de carburant și pe protejarea mediului. Sistemul de coborâre dinamică a șasiului (Dynamic Chassis Lowering) asigură o îmbunătățire a aerodinamicii și, implicit, reduce consumul, prin coborârea șasiului la viteze de peste 80 km/h.

Totodată, noua versiune a transmisiei Volvo I-Shift asigură schimbarea treptelor de viteză mai rapid și mai lin, scăzând pierderile interne de putere și oferind eficiență energetică mai bună. I-Shift a fost echipată cu un nou preîncălzitor de ulei, ce asigură o temperatură optimă uleiului din cutia de viteze – lubrifiere mai bună și scăderea frecărilor.

O reducere a consumului cu până la 2,5% cade în sarcina sistemului I-See, care asigură strategia optimă de schimbare a vitezelor, accelerărilor și frânelor de motor, în funcție de topografia drumului.

Capitolul siguranță a fost completat cu un sistem de detectare a pietonilor și bicicliștilor. Sistemul avertizează ceilalți participanți la trafic de apropierea autobuzului, printr-un zgomot de fond emis artificial. În cazul unui risc de accident, claxonul este activat automat, iar șoferul este alertat prin semnale acustice și vizuale. Sistemul de detectare a pietonilor și bicicliștilor va fi introdus pe autobuzele Volvo de anul viitor.

15

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.