Implementare DIFICILA

TAHOGRAFUL DIGITAL

De la 1 ianuarie 2007, toate vehiculele comerciale aflate la prima inmatriculare trebuiau dotate cu tahograf digital. Transportatorii romani au experimentat o problema aparte – cartelele speciale, fara de care aceste aparate nu pot fi utilizate, nu au fost emise decat incepand cu luna august 2007. Perioada tulbure de atunci mai produce inca efecte, prin amenzile consistente pe care unii carausi le primesc si astazi.

Complexitatea pe care o reprezinta emiterea cartelelor tahograf (elemente de securizare, verificarea datelor la nivel european etc), dar si repetatele contestatii depuse la licitatia privind atribuirea contractului de realizare a cartelelor au dus la o intarziere a emiterii lor de sapte luni. Dialogul defectuos dintre operatorii de transport si autoritati, dar si comunicarea intre diferitele autoritati au bulversat multi dintre carausi, care au decis, in lipsa de cartele, sa inlocuiasca tahograful digital cu unul analogic – si de aici au inceput problemele.

Amenzi de mii de euro

Un autovehicul de peste 3,5 t sau peste 8 plus 1 locuri, inmatriculat dupa 1 ianuarie 2007 si care este dotat cu tahograf analogic este pasibil de o amenda de cateva mii de euro in Europa.

În Romania, amenda este de peste o mie de euro.

Din pacate, iese inca o data in evidenta faptul ca exista numeroase firme de transport care se informeaza defectuos si cu intarziere in ceea ce priveste schimbarile legislative.

Practic, unii prefera pur si simplu sa asculte ceea ce povestesc soferii – unde, cum si de ce au mai fost amendati – si abia apoi se decid, sau nu, sa ia masurile necesare.

A conduce activitatea de transport pe baza de zvonuri reprezinta un risc pe care, din pacate, prea multe firme romanesti si-l asuma. Astfel, un numar important de operatori de transport a decis sa inlocuiasca tahograful digital cu unul analogic – motivatia a fost lipsa cardurilor, dar si pentru ca „asa au auzit“ la alti colegi transportatori.

Unii transportatori au facut presiuni asupra dealerilor care, la randul lor, au decis schimbarea tahografelor digitale cu unele analogice. Altii, pur si simplu, au apelat la service-uri specializate.

Utilizare de „avarie“

Autoritatea Rutiera a recomandat transportatorilor sa utilizeze tahograful digital, chiar si in lipsa cartelelor, printand zilnic pe hartie datele din tahograf. Chiar daca aparatele veneau pornite din fabrica si, deci, puteau inregistra date precum viteza sau km parcursi, o asemenea utilizare nu corespunde legislatiei si nici nu se pune problema unui control riguros din punct de vedere al respectarii timpilor de conducere si odihna. În memoria tahografului, nu exista numarul de inmatriculare al autovehiculului, aparatul nu putea fi calibrat in lipsa cardurilor de service… În plus, fara cartele, unele aparate s-au defectat. ARR si-a asumat, asa cum era firesc, aceasta perioada de tranzitie, permitand o asemenea utilizare. Mai mult decat atat, au existat comunicari cu organismele de control din celelalte state europene pentru a se evita amendarea transportatorilor romani din lipsa de cartele. În ciuda acestui fapt, exista voci care vorbesc despre amenzi primite in strainatate, dar aceste informatii nu au putut fi confirmate.

Pe de alta parte, Registrul Auto Roman a permis omologarea autovehiculelor, indiferent daca erau echipate cu tahograf digital sau analogic. Abia in luna mai 2007, ARR, in urma sesizarii acestei probleme, a trimis notificari catre RAR, prin care a cerut ca autovehiculele cu tahograf analogic sa nu mai primeasca omologarea. Oricum, ARR a inceput sa dea amenzi pentru masinile inmatriculate in 2007 neechipate cu tahograf digital, abia din 2008.

Aparatele trebuie schimbate

Pe langa transportatorii care au schimbat tahograful digital, considerand ca acesta nu poate fi utilizat fara cartele, au fost si situatii, unele evidente, in care a fost vorba doar de intentia de a profita in continuare de posibilitatile, bine cunoscute de soferi, de a pacali tahograful analogic. Au fost depistate cazuri de schimbare a tahografului digital cu unul analogic chiar si dupa august 2007 (momentul in care puteau fi procurate cartelele). Inspectorii ARR au primit recomandarea sa aiba discernamant in momentul in care depisteaza tahografe analogice pe autovehicule care ar trebui sa fie echipate cu digitale, sa judece in spiritul legii si prin prisma sigurantei circulatiei. Oricum, astazi au aparut sisteme de pacalire inclusiv a tahografului digital.

Singura solutie pentru cei care detin autovehicule inmatriculate prima data dupa 1 ianuarie 2007 si nu sunt dotate cu tahograf digital ramane procurarea acestor aparate.

Costul schimbarii, sau mai bine spus, al revenirii la tahograful digital este de aproximativ 800 de euro (aparat plus montare si calibrare). Pretul nu este neglijabil, dar, oricum, este sub cuantumul unei singure amenzi. Iar pe plan european se are in vedere inasprirea sanctiunilor pentru asemenea practici.

Acest subiect este unul destul de sensibil in Europa. Desi numarul de sanctiuni raportate din strainatate pentru neechiparea autovehiculelor cu tahograf digital este destul de mic (doar trei amenzi in ultimele trei luni), autoritatile din alte tari europene au cerut ARR sa rezolve aceasta problema. În strainatate, firmele romanesti de transport sunt amendate in special pentru nerespectarea timpilor de odihna pentru soferi.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentPolitia Autostrazilor
Articolul următorMade in Romania

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.