Încotro ne îndreptăm?

Care sunt cerinţele speciale venite din partea clienţilor ce solicită transport sub temperatură controlată sau provocările pe care le implică mărfurile uşoare, cum se pot face profituri importante din colaborarea dintre transportul rutier şi cel aerian sau cum arată un parteneriat constituit pe principii sănătoase… Acestea sunt direcţiile pe care le-au urmărit clienţii de transport în cadrul conferinţei Ziua Cargo.

 

Pentru Nicolae Cişmaşu, preşedinte AROLA şi Logistics Manager FrieslandCampina, şi pentru Victor Dănilă, secretar general AROLA şi Logistics Manager Pizza Hut & KFC Romania, răspunsul la întrebarea „De ce închiriem transport?“ este unul foarte clar. „Transportul nu face parte din activitatea noastră de bază, iar clienţii noştri nu cumpără de la noi pentru că suntem buni transportatori. În acest context, nu au sens investiţiile într-o infrastructură de transport, în oameni, legislație, ARR, ISCTR etc. În plus, o firmă specializată va fi întotdeauna mai eficientă, iar noi avem nevoie de flexibilitate, de o capacitate de transport mai mare sau mai mică, în funcţie de evoluţia volumelor. Bineînţeles, dorim să fim un furnizor de calitate pentru clienţii noştri şi degeaba avem produse bune, dacă ele nu ajung la timp sau ajung depreciate pe timpul transportului“, a explicat Victor Dănilă. Altfel spus, există 3 direcţii pentru care trebuie găsit un echilibru perfect: costuri reduse, flexibilitate şi calitate. Iar soluţia potrivită reprezintă cu adevărat o provocare.

Este loc pentru profit?

„Ceea ce le sugerăm furnizorilor noştri de transport este, în primul rând, să îşi cunoască foarte bine costurile, pentru a oferi tarife competitive. Trebuie să ţinem cont de faptul că transportul nu înseamnă numai combustibil, ci implică o serie de alte costuri, pentru care pot fi găsite soluţii eficiente. În fapt, eficienţa stă în detalii şi, dacă plecăm de la premisa potrivit căreia carburantul reprezintă o treime din costuri, putem spune că transportatorii dispun de două treimi de detalii pentru a oferi tarife competitive“, a mai arătat Logistics Managerul Pizza Hut & KFC Romania. Pe de altă parte, clienţii nu îşi mai doresc astăzi să garanteze un anumit număr de curse – nu mai vor să fie singurul client şi nici nu mai pun problema de a asigura întotdeauna curse tur-retur. „Ne aşteptăm ca furnizorul nostru de transport să fie capabil să-şi gestioneze singur returul, nu să ni-l impună în preţ“, a subliniat el. În acelaşi timp, clienţii de transport sub temperatură controlată le solicită cărăuşilor să îşi însuşească angajamentele (rezonabile) pe care le iau faţă de partenerii lor (furnizori sau clienţi), inclusiv programările la încărcare/descărcare. „Ne dorim ca transportatorii să respecte prevederile legale care îi privesc, fie că vorbim de greutatea pe axe, timpii de condus/repaus sau altele – nu dorim să plătim amenzile de depăşire cântar sau altele similare ori să le imputăm furnizorilor noştri“, a mai precizat Victor Dănilă.

Potrivit preşedintelui AROLA, Nicolae Cişmașu, este loc pentru investiţii în logistică şi transport cu temperatură controlată, sunt premise pentru profit. „Important este să răspunzi corect cerinţelor pieței. Pe de altă parte, cu cât se acoperă mai multe verigi din lanţul de distribuţie, cu atât şansele de a obţine contracte cresc“, a apreciat el. Dar mai multe despre modul în care poţi fi mai eficient şi poţi obţine profit pe acest segment, veţi putea citi în numărul din iulie al revistei Ziua Cargo.

Şerveţelele, o adevărată provocare…

Despre provocările în transportul produselor uşoare, a vorbit Gelu Uzdriş, Director Logistic Monte Bianco, producător de articole din hârtie cu utilizare în igiena personală, uz industrial, HORECA sau medical. Puff, Best, Fiore, Casa şi grădina sunt mărcile cele mai cunoscute din portofoliul companiei, la care se adaugă mărci proprii. Monte Bianco are contracte cu toate lanţurile IKA şi Cash& Carry din ţară, cu distribuitori zonali pentru desfacerea în comerţul tradiţional, precum şi clienţi în Bulgaria, Moldova, Ungaria şi Estonia. Concret, activitatea companiei se desfăşoară în două centre situate în Târgovişte şi Pucioasa. Fabrica de Hârtie Tissue aflată în Târgovişte produce bobine de hârtie semifabricată folosind celuloză pură, iar fabrica din Pucioasa (Converting) produce articole din hârtie de unică folosință (serveţele de masă, batiste, prosoape, hârtie igienică) folosind hârtia semifabricat.

Transportul este organizat: local, pentru transportul materiei prime și produselor finite între punctele de lucru, pentru aprovizionare de la furnizorii interni, sau importuri intracomunitare și extracomunitare și pentru livrările către clienții IKA, retaileri, dar și comerțul tradițional.

„Pentru transportul local colaborăm cu o firmă din zonă, care ne pune zilnic la dispoziţie o maşină ce funcţionează în regim de navetă între cel două

locaţii aflate la o distanţă de 25 km. În ceea ce priveşte aprovizionarea, folosim flota proprie pe sensul de întoarcere a maşinilor ce livrează marfa în ţară, folosim masinile care livrează în Bucureşti şi care au fost contractate tur-retur. De asemenea, contractăm maşini prin case de expediţie ori de la firmele cu care colaborăm. Dar cea mai mare provocare o constituie livrările către platformele IKA“, a afirmat Gelu Uzdriş. Ținând cont de faptul că platformele IKA nu erau destinaţiile favorite ale transportatorilor, pentru Bucureşti şi Ploieşti, s-a impus găsirea unui transportator local, cu putere scăzută, dar cu o flotă suficient de mare pentru a asigura necesarul de transport. „Am găsit o formulă de colaborare care ne-a ajutat atât pe noi cât şi pe transportator să se dezvolte. Ca urmare a îmbunătăţirii timpilor de recepţie în platformă, s-au putut încerca noi soluţii de transport. Recent, am început o colaborare cu un furnizor de servicii logistice pentru livrări la platformele din Bucureşti“, a mai arătat directorul logistic Monte Bianco, subliniind că se încearcă în continuare identificarea de soluţii efieciente de livrare către platformele din Bucureşti şi găsirea de soluţii noi pentru Ploieşti.

… o soluţie – camioanele cu remorcă

Pe de altă parte, pentru livrările către platforma Kaufland Turda, Monte Bianco colaborează de 2 ani cu un transportator din Câmpia Turzii, care pune la dispoziţia companiei întreg necesarul de maşini, respectând programul de livrare şi asigurând recuperarea paleţilor. „Aş înscrie această colaborare în categoria perteneriatelor de succes“, a apreciat Gelu Uzdriş.

El a menţionat că pentru distribuţia naţională este utilizată inclusiv flota proprie, compusă din maşini cu suprastructură înaltă şi platformă extinsă, care ţin cont de particularităţile transportului produselor din hârtie. Chiar dacă, având în vedere greutatea mărfurilor, există tentaţia de a creşte înălţimea paleţilor, trebuie ţinut cont de limitările impuse de Platformele Logistice, care implică o înălţime maximă a paletului şi o anumită organizare a acestuia. Iar în acest context, din întreaga capacitate de transport a unei semiremorci este folosit doar 70% din volum şi mai puţin de 50% din sarcina utilă. „O abordare care nu şi-a arătat roadele a fost încercarea de a combina marfa noastră cu transporturile de mărfuri grele cu volum mic (conserve, detergenţi, băuturi). Cauzele principale ale eşecului au constat în faptul că nu coincideau rutele, programul de descărcare, distribuitorii aveau portofolii de marfă diferite, iar furnizori erau diferiţi. În prezent, încercăm să folosim camioane cu remorcă şi sarcină utilă de 10 – 12 t/ansamblu rutier, să identificăm transportatori care livrează în Târgovişte sau zonele limitrofe şi care vor să-şi întoarcă maşinile în Bucureşti şi să dezvoltăm parteneriate de tip win – win cu transportatori locali, care operează pe anumite rute şi au stabilit un program de transport“, a explicat directorul logistic al Monte Bianco. El a subliniat că îşi doresc ca parteneri transportatori ce pot oferi un standard bun al serviciilor şi tarife raportate la specificul încărcăturii. „Oferim în schimb respectarea angajamentelor de plată, flexibilitate în programul de încărcare/descărcare, un nivel foarte scăzut al incidentelor la recepţia mărfurilor şi produse care nu sunt tentante pentru sustragere“, a concluzionat Gelu Uzdriş.

Cum arată un parteneriat win – win…

Cătălin Olteanu, General Manager FM Logistic România, a scos în evidenţă elementele care pot transforma o simplă colaborare într-un parteneriat win – win. „Lucrăm cu transportatori care au crescut o dată cu noi. Suntem parteneri pe termen lung şi oferim stabilitate prin siguranţa activităţii pe care o desfăşurăm la nivel naţional. Fiind deja un jucător important pe piaţa de transport, putem la rândul nostru să construim oferte solide şi competitive pentru subcontractorii noştri, să determinăm şi să asigurăm un număr real de kilometri garantaţi de realizat/lună, astfel încât oricine poate, la un simplu calcul, să ştie dacă poate sau nu intra într-o colaborare cu compania noastră“, a afirmat Cătălin Olteanu. El a subliniat că din feed-back-ul primit de la colaboratori, FM Logistic este cunoscut pe piaţă ca fiind un partener de încredere şi pe termen lung. „Chiar şi în momente de “criză” pe piaţa internă şi internaţională, noi am fost mereu alături de transportatorii noştri şi am încercat să îi susţinem prin plăţi întotdeauna la termenul agreat – 25 zile, în condiţiile în care ştim foarte bine că media termenului de recuperare a banilor de la clienţii noştri este din ce în ce mai mare. În cazuri excepţionale, efectuăm chiar şi plăţi anticipate în vederea achiziţionării de combustibil, astfel încât să avem o disponibilitate continuă a camioanelor în circuitul FM“. Directorul General FM Logistic România a menţionat că pentru o bună funcţionare în termeni operaţionali, FM asigură: dispecerat 7/24, suport tehnic prin echipa de la mentenanţă, achiziţia de anvelope la preţuri reduse, reparaţii prin FM ale capetelor tractor, beneficiind de tarife şi termene de plată bune.

… cum se construiesc 121 de contracte pe termen lung

Concret, în cadrul sistemului de colaborare, FM Logistic oferă trailer-ul, business, trasabilitate (GPS), comunicare (GSM), asigurare, consultanţă şi mentenanţă trailer, în timp ce cărăuşul oferă capul tractor, şoferul şi asigurarea mărfii/cursă.

Există 121 de contracte pe termen lung și în afară de flota proprie compusă exclusiv din semiremorci frigorifice cu mono şi bi-temperatură, FM Logistic România subcontractează în regim de casă de expediţie tot ceea ce înseamnă camioane de tonaj sub 20 t şi camioane cu prelată, numărul colaboratorilor ajungând la 200. „În baza acestor colaborări, FM România îşi susţine activitatea, una destul de complexă, având în vedere că activăm doar pe partea de intern şi înregistrăm undeva până în 6.000 de cereri în fiecare lună de la clienţii noştri“.

Condiţiile solicitate de FM Logistic România furnizorilor de transport sunt următoarele:

– autorizări conform legislaţiei în vigoare: să fie înregistrat la Oficiul Registrul Comerţului cu domeniu de activitate privind transporturile rutiere;

– licenţiere ARR;

– să asigure personal calificat şi instruit în conformitate cu legislaţia în vigoare;

– să aibă o situaţie financiară stabilă;

– să facă dovada atât pentru persoana juridică cât şi pentru administrator şi conducătorul auto că nu au înscrisuri în cazierul judiciar;

– să facă dovada autovehiculului cu care intră în colaborare cu FM, că are norme de poluare cel puţin EURO 3 şi este în stare tehnică şi vizuală bună (se verifică inclusiv unitatea de transport privind capacitatea de a proteja marfa – împotriva deteriorării şi sustragerii – pe timpul transportului); că îndeplineşte criterii de securitate trasate de către FM;

– să deţină mijloace de comunicare adecvate (calculator, internet, adresa de e-mail pentru societate); telefoane mobile pentru persoanele de contact, inclusiv conducătorii auto;

– să deţină asigurare CMR pentru mijlocul de transport pus la dispoziţia FM (50.000 euro pentru 33 europaleți, 30.000 euro pentru 15 europaleți, iar pentru vanuri o asigurare de 20.000 euro, toate raportate per eveniment); „Toate aceste condiţii sunt solicitate şi verificate înainte de demararea colaborării cu firmele de transport respective şi doar după ce avem tot dosarul complet şi validat se trece la etapa următoare“, a mai arătat Cătălin Olteanu, menţionând că, odată începută colaborarea, FM Romania le oferă partenerilor din transporturi suport atât la nivel operaţional, cât și la nivel de business. Astfel, la nivel operaţional, este monitorizată îndeaproape activitatea partenerilor prin analize zilnice, lunare şi anuale legate de performanţă, sunt făcute evaluări periodice ale prestaţiei şoferilor şi sunt implementate sisteme de bonus/malus. În acest context, sunt uşor identificaţi partenerii de încredere care au potenţial de creştere a flotei şi a activităţii alături de FM, în timp ce cărăuşii cu rezultate nesatisfăcătoare sunt excluşi, în timp. „Am încercat de-a lungul timpului să impunem o disciplină şi un cod de reguli care să ne ajute atât să menţinem o comunicare cât mai bună între noi şi care să se reflecte şi în colaborarea cu clienţii noştri. Dată fiind dinamica activităţii noastre, suntem conştienţi că nu oricine poate susţine un asemenea ritm alert, aşadar este foarte important pentru noi ca transportatorul care ni se alătură să poată ţine ritmul dictat de către nevoile clienţilor noştri. Orizontul aşteptărilor, atunci când vorbeşti de transport, poate fi extrem de larg, plecând de la gradul de colaborare şi ajungând la şoferul care trebuie să înţeleagă exact detaliile care îi sunt transmise şi de care trebuie să ţină cont. În primul rând, este foarte important pentru noi ca ei să înţeleagă importanţa clienţilor noştri şi faptul că datorită lor, noi avem ce transporta, să ne reprezinte pozitiv şi să respecte condiţiile impuse“, a concluzionat Cătălin Olteanu.

Un domeniu cu tarife bune…

Un domeniu în care calitatea primează, dar unde tarifele pe kilometru sunt cu adevărat ridicate, este cel care ţine de interacţiunea transportului rutier de marfă cu cel aerian. Regulile care te pot menţine pe această piaţă le-a prezentat în cadrul conferinţei „Am marfă, caut transport“, Iuri Plesnilă, Operations Manager Time Critical Line, companie cu birouri în Otopeni şi Budapesta, care lucrează în parteneriat cu time:matters Gmbh (A Lufthansa Cargo Company). „După criza din 2008, volumele mărfurilor expediate cu avionul au înregistrat o creştere datorită lărgirii gamei de produse industriale. Mărfurile din industria petrolieră, industria grea, automotive au început să fie produse pe stocuri minime, astfel încât o parte din cantităţile livrate maritim au fost transferate pe transportul aerian“, a subliniat el, explicând că în România singurul aeroport cu trafic de marfă este Otopeni, iar avioanele care operează cursele aici sunt mici şi medii şi au o frecvenţă redusă. În plus, capacităţile oferite de liniile aeriene pe cursele de pasageri sunt foarte scăzute faţă de cerinţa operatorilor economici. Iar în acest context, liniile aeriene au introdus serviciul rutier din/spre aeroporturile mari din Europa: Frankfurt, Amsterdam, Paris, Londra, Istanbul. „Sunt operate curse regulate sau ad-hoc, iar casele de expediţie pot organiza direct preluarea mărfii pe camion şi transferul la unul din aeroporturile mari din Europa sau din aceste aeroporturi spre România“, a continuat Iuri Plesnilă. Concret, transportul auto pe curse regulate sau spot ale liniilor aeriene se derulează între un aeroport mic şi unul mare sau chiar HUB al liniei aeriene (ex. Frankfurt pentru Lufthansa Cargo) sau către un aeroport exclusiv cargo, unde se operează doar curse de avioane cargo. Camionul circulă cu un Cargo Manifest şi are număr de cursă – la fel ca un avion – pentru toate partidele de marfă (AWB-uri), inclusiv în zilele libere, fără să se alinieze la coadă, indiferent de frontieră (liberă circulaţie sau nu).

… şi regulile lui

Camioanele trebuie, însă, să respecte cerinţele expeditorilor, inclusiv sigilarea pentru marfă comunitară sau după vămuirea de export, la Vama locală. De asemenea, foarte importantă este respectarea orei şi datei încărcării/livrării la Terminalul Liniei Aeriene. La cererea ordonatorului transportului (linie aeriană, casă de expediţii aeriană), conducătorul auto verifică la încărcare

respectarea instrucţiunilor, inclusiv modul de ancorare, sau dacă materialul lemnos are Certificat de Fumigație, precum şi etichetarea pentru bunurile periculoase, iar dispecerul proprietarului mijlocului auto cere respectarea rutei impuse de ordonatorul transportului. Cerinţa se aplică şi în cazul medicamentelor sau altor mărfuri deosebite, care au licenţă punctuală pentru tranzitarea doar anumitor ţări. De menţionat că pentru medicamente cu licenţe speciale de intrare în țara de destinaţie trebuie respectată inclusiv data şi ora fixă de intrare în ţara de destinaţie.

Transportator Autorizat (Regulated Agent RA) este transportatorul auto care îşi asumă răspunderea privind respectarea Legislaţiei de Securitate a

Aviaţiei Civile EU. În prezent, în România, este suficient ca transportatorul auto să se prezinte la încărcare (Agent Handling Linie Aeriană sau Expeditor Cunoscut – Known Shipper/Consignor) cu Declaraţia Transportatorului. Maşina se sigilează şi, până la Aeroportul de destinaţie, nu are voie să încarce altă marfă decât dacă oprirea este tot la un Regulated Agent RA, unde se resigilează. Dar mai multe despre acest tip de transport veţi putea citi în numerele următoare ale revistei Ziua Cargo, unde, împreună cu Iuri Plesnilă, vom încerca să vă oferim pe larg informaţiile necesare pentru a putea aborda în mod corect această piaţă.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.