INTERNATIONAL ALEXANDER. Un pas înainte

Piața transporturilor a trecut prin transformări profunde, în ultimii 15 ani, și, la fiecare etapă, au existat câștigători, dar și firme care au pierdut. Ar fi posibil, pentru o firmă, să se plaseze, la fiecare etapă, de partea câștigătoare? Cum ar arăta, astăzi, o asemenea firmă?

Simion Apreutese, director general International Alexander: „Serviciile de logistică, dezvoltate și aplicate pentru clienți, au adus plus valoare companiei și stabilitate în parteneriatele avute. În acest sens, utilajele de ultimă generație și sistemul WMS, creat pentru a oferi date în timp real și o evidență detaliată a stocurilor și mișcărilor de marfă în/din depozit, au dat încredere clienților și, în acest moment, gradul de ocupare al depozitului depășește 90% din capacitate.”

Cu o flotă de peste 300 de camioane și peste 300 de milioane de lei cifră de afaceri în 2018, International Alexander este una dintre companiile de top din România, însă, în 2003, la înființare, era doar una dintre miile de firme nou apărute, care pornea la drum cu o singură camionetă de 7,5 t.

Nu era nevoie de autorizații, iar lohn-ul. la acea vreme, funcționa din plin.

Până la finalul anului 2004, compania avea trei camionete, având un principiu respectat și astăzi – reinvestirea întregului profit.

„În 2005, am început să lucrăm, foarte puțin, pentru segmentul automotive, foarte slab reprezentat în România, la acea vreme. Începuseră investițiile pe Vestul țării, însă lohn-ul a rămas principala sursă de transport”, a precizat Simion Apreutese, director general International Alexander.

2007 – adio autorizații, adio lohn

Flota companiei a crescut și, în 2007, la momentul aderării la UE, însuma 20 de camionete de 7,5 t.

„Atunci când am intrat în Comunitate, toate regulile s-au schimbat. Nu mai era nevoie de CEMT-uri sau autorizații și primii care au dat semnalul schimbării au fost clienții, care, de la foarte multe camionete de 7,5 t sau 3,5 t, mutau grupaje pe ansambluri mari (cap tractor și semiremorcă), pentru optimizarea costurilor. Ne-am adaptat foarte repede și am investit în ansambluri. Nu am renunțat la camionete, însă, din acel moment, flota a crescut doar pe ansambluri”, a arătat Simion Apreutese.

Și nu a fost singura schimbare. Toată piața s-a reașezat, în România, iar lohn-ul a dispărut aproape în totalitate, într-o perioadă foarte scurtă.

Sunt multe firme care s-au dezvoltat pe „valul” asigurat de lohn și aproape la fel de multe cele care au închis activitatea, când volumul de mărfuri asigurat de acest sector a ajuns aproape la zero.

Alte oportunități apăruseră. Multe case de expediție din afara țării au venit, în 2005 – 2006, aduse de firmele străine, în principal din cauza lipsei de încredere în cărăușii români. Iar primul pas în construirea încrederii este comunicarea.

„În 2007, lohn-ul a picat și a trebuit să ne reprofilăm rapid. Lucram cu case de expediție și cred că seriozitatea noastră a făcut diferența. Ceea ce ofeream în plus față de alți transportatori era, în primul rând, legat de comunicare. Pe mine mă găseau tot timpul – eram la dispoziția lor non-stop. În plus, nu am evitat să le dau telefonul șoferilor, pe care i-am încurajat să spună adevărul, în legătură cu locul unde este camionul, sau eventuale probleme apărute”, a explicat directorul general al companiei.

Criza poate aduce și oportunități

„În august 2008, barilul de petrol începuse să scadă puternic. Septembrie a fost o lună foarte bună pentru transport, iar, în octombrie… eram în Germania pentru a cumpăra o camionetă. Prețul era de aproximativ 20.000 euro (mașina avea doi ani vechime). Și, brusc, dealerul neamț a devenit agitat și dispus la multe concesii pentru a mă determina să cumpăr mașina. Am sunat la birou să întreb dacă se întâmplă ceva și mi-au spus că nu mai era nici o marfă pe bursă. Lucram foarte mult, la acea vreme, cu bursele de transport, pentru a echilibra contractele. Nu am mai cumpărat camioneta și m-am întors acasă…”, și-a amintit Simion Apreutese.

Grupajele au fost soluția. Încă din 2007, compania începuse să grupeze mărfurile, având un mic depozit închiriat, pentru realizarea consolidărilor.

„Până la criză, camioanele mergeau încărcate la capacitate maximă. Reușisem să optimizăm foarte bine transportul. Criza ne-a făcut să mergem cu camioanele mai puțin pline, însă pierderea s-a compensat prin prețurile scăzute la carburant”, a precizat directorul general International Alexander.

Majoritatea transportatorilor se baza, înainte de criză, pe transportul full-truck, iar, atunci când a devenit clar faptul că grupajele reprezintă una dintre puținele posibile soluții de a depășii criza, International Alexander avea, deja, experiență, clienți și infrastructura necesară.

Astfel, au apărut oportunități pentru dezvoltare.

Investiții când restul lumii vinde

„În 2009, am accesat un credit de investiții de 400.000 de euro și am achiziționat camioane din Vest. Ajunsesem la un ritm de 10 – 15 camioane achiziționate la fiecare două luni. Iar, în 2011, ne-am apucat de depozit. Nimeni nu construia la acea vreme, în condițiile în care băncile aveau foarte multe clădiri reposedate. Am obținut finanțarea și, în 2012, depozitul a fost gata”, a spus Simion Apreutese.

Investiția în depozit, parcare și service a reprezentat cheia pentru trecerea companiei la un nou nivel.

Segmentul automotive era în creștere și International Alexander avea, deja, primii clienți mari.

Până la un punct, patronul a reprezentat motivul principal în succesul firmei, reușind să gestioneze, împreună cu o mică echipă, o flotă care atinsese o sută de camioane, să mențină contactul cu clienții, să calculeze corect prețurile…

Momentul echipei

„Echipa a crescut mult și un rol important în dezvoltarea care a urmat l-a jucat calitatea bună a oamenilor. Astăzi, avem un board de manageri, în care discutăm ideile apărute și luăm deciziile. Am încurajat oamenii să-și expună ideile și ușa mea este deschisă, în permanență. Respect, responsabilitate, seriozitate – acestea sunt valorile pe care le încurajăm în companie”, a precizat Simion Apreutese.

Oportunitățile nu lipseau, pe piață, la nivelul anilor 2013 – 2014, mai ales că, o dată ce depozitul a început să funcționeze, financiar s-a simțit o mare îmbunătățire pentru International Alexander.

Se recomanda, la acea vreme, dezvoltarea unei palete complexe de servicii, inclusiv logistice, iar International Alexander le avea, deja. De asemenea, era de dorit conturarea unei structuri de personal care să asigure o bună funcționalitate și constanță, în ceea ce privește calitatea serviciului oferit. International Alexander avea, deja, manageri cu responsabilități clare – nu lipseau directorul comercial, șeful de personal și cel de service.

Astfel, creșterea numărului de clienți a venit ca urmare a unui efort țintit.

„Clienții noi au venit unul după altul, convinși, în primă instanță, de recomandările primite de la clienții deja existenți”, a explicat Simion Apreutese.

Astăzi – dezvoltare pe toate fronturile

Ținta International Alexander a fost bine conturată, încă din primii ani de activitate: creștere, diversificare și acces la clienții finali. Doar că, astăzi, lucrurile au căpătat o dinamică spectaculoasă.

În ceea ce privește transportul, pe lângă industria automotive, sunt țintite și alte segmente, cum ar fi: transport de mărfuri cu valoare ridicată (TAPA), transport de autoturisme, distribuție națională, transport intermodal.

Toate variantele de dezvoltare sunt, astăzi, luate în calcul.

„Am început să analizăm și posibilitatea de a cumpăra companii existente în piață. Dezvoltarea organică presupune un timp mai îndelungat și alt tip de alocare a resurselor. Achiziția unei companii asigură o dezvoltare mai rapidă, însă cere timp pentru implementare, optimizare și armonizare cu holdingul”, a explicat Simion Apreutese.

Pe partea de logistică, se țintește dezvoltarea unei rețele de consolidare și distribuție, la nivel național.

Pe lângă depozitul de la Arad (17.000 mp), finalizat în 2017, compania a demarat proiecte la Timișoara și Sibiu (câte 10.000 mp), unde, deja, terenurile au fost achiziționate. De asemenea, la București, va fi realizat un depozit de 16.000 mp.

Totodată, International Alexander asigură servicii și în interiorul fabricilor unor clienți, în Timișoara și Sebeș.

La ora actuală, compania a depășit granițele României, asigurându-și o prezență regională, cu firme deschise în Germania, Serbia și Ungaria.

Anul acesta, International Alexander va depăși 1.200 de angajați.

O nouă criză?

„Orice urcuș are și coborâș. În perioada următoare mă aștept la dezechilibre tot mai accentuate. Discutăm de luni în care activitatea scade semnificativ, urmate de altele în care volumul crește atât de mult, încât nu mai faci față cu ceea ce ai. În aceste condiții, va fi foarte greu să optimizezi activitatea. Nici măcar ideea de a mixa diferite tipuri de transport (diferite industrii) nu este la îndemână. Fluctuațiile sunt, la ora actuală, impredictibile și, în plus, fiecare industrie are propriile reguli, diferite unele de altele”, a arătat Simion Apreutese.

Indiferent de evoluția economiei, International Alexander continuă să se dezvolte, pentru a rămâne cu un pas înaintea pieței, iar principalul atu rămâne neschimbat: „încrederea”.

„Clienții au încredere în noi și, până acum, nu am pierdut niciunul. Serviciile bune și comunicarea corectă sunt aspectele care asigură încrederea și totul se întâmplă în timp. Trebuie să ai răbdare”, a explicat directorul general International Alexander.

Un alt pas important va fi realizat, anul acesta, prin implementarea unei soluții IT integrate, care, așa cum ne asigură reprezentanții companiei, va fi ceva total nou față de ce există astăzi pe piață.

Simion Apreutese, director general International Alexander: „Simt nevoia să dezvolt, permanent, firma. Urmăresc situația financiară, pentru că orice afacere trebuie să aducă profit, însă ceea ce mă motivează este faptul că pot să dezvolt ceva. Sunt pasionat de transport și logistică, de faptul că pot privi de sus activitatea și încerc să găsesc îmbinările corecte. Și, totodată, trebuie să reușesc să fac oamenii să se înțeleagă, să lucreze bine unii cu alții.”

„În transporturi, trebuie să iei decizii rapid, nu ai timp pentru analize elaborate.”

„După 2007, lucrurile s-au mișcat foarte repede și a urmat o succesiune de momente cheie – 2009, 2011, 2012… Cred că secretul nostru a fost să gândim mare. Întotdeauna am vrut mai mult, am țintit dezvoltarea.”

„Chiar dacă nu plătim mai bine ca alte firme, cu șoferii stăm bine. Noi nu promitem lucruri pe care să nu le putem onora și respectăm ceea ce spunem.”

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.