Federatia Operatorilor Români de Transport (FORT) consideră că introducerea accizei suplimentare nu demonstrează altceva decât incapacitatea instituţională a României de a aplica soluţii reale în ceea ce priveşte creşterea veniturilor la bugetul de stat. “Guvernul alege soluţia rapidă şi confortabilă – un nou bir -, în loc să pună la treabă instituţiile statului şi să însănătoşească economia aducând bani la buget”, se arată în comunicatul remis redacţiei de FORT. Reprezentanţii federaţiei amintesc faptul că încă din 2010 patronatele din transporturi au solicitat introducerea sistemului de returnare a unui procent din acciza la carburant pentru transporturile comerciale, după modelul practicat cu succes în multe ţări europene.
Prin acest sistem este descurajată utilizarea carburanţilor de provenienţă îndoielnică, asigurându-se concurenţa loială în piaţa de transport.
Influenţa pozitivă în buget a acestei măsuri este estimată de FORT la peste 300 milioane de lei în primul an de la aplicare şi s-ar dubla în următorii doi ani.
Astfel, dacă începand cu 1 martie 2014 transportatorii ar recupera 0,6 lei/litru din valoarea accizei actuale, până la 1 martie 2015 bugetul de stat va primi o infuzie de 300 de milioane de lei, iar până la 1 martie 2017, anual, încă 1.300 mil. lei, printr-o creştere anuală succesivă.
O alta masura propusa de FORT si transmisa Guvernului si Ministerului de Finante in nenumarate randuri este fiscalizarea transportului de pasageri prin dotarea obligatorie cu case de marcat electronice fiscalizate astfel incat fiecare pasager sa primeasca un bon fiscal corespondent calatoriei efectuate.
“Aceasta masura vizeaza o simpla modificare a normelor de aplicare a codului fiscal, prin mentinerea exceptiei doar pentru transportul public pe baza de abonamente sau cel desfasurat in interiorul unei localitati. Din pacate, nici propunerea in cauza nu a fost luata in calcul de Guvern, cu toate ca influenta pozitiva in bugetul de stat este estimata aproximativ la 200 mil. lei anual”, precizează reprezentanţii federaţiei operatorilor de transport.
“FORT solicita in mod public Guvernul Romaniei aplicarea masurilor ce se impun in lupta cu piata neagra a carburantilor, fiscalizarea transportului de pasageri si transportul ilicit de persoane cu autoturisme, zona in care actioneaza la nivel national o retea de peste 1.500 de persoane fizice ce produc o paguba bugetului de stat de alte 250 milioane lei. In acest sens, ordonanta ce promitea modificarea Legii 38 si sanctiuni pentru persoanele fizice ce desfasoara activitati de transport ilicit este plimbata de 2 luni intre Ministerul Transporturilor si Ministerul de Interne fara ca cineva sa o promoveze”, se mai arată în comunicat.
Masura de introducere a unei noi accize nu face altceva decat sa scada incasarile la bugetul de stat pe fondul cresterii alimentarilor din economia subterana, respectiv din cauza alimentarilor in afara tarii.
Orice crestere in zona costurilor operationale este in masura sa dezechilibreze si mai mult piata de transport scazand nivelul sigurantei rutiere, pregatirii profesionale si dotarii tehnice, atrafe atenţia FORT. (M.S.)