Legea publicitatii este neconstitutionala

Judecatorii Curtii Constitutionale au decis, miercuri, ca Legea publicitatii este neconstitutionala, admitand, astfel, cu unanimitate de voturi, sesizarea USL inaintata inaltului for in 23 decembrie 2011, imediat dupa adoptarea actului normativ in plenul Camerei Deputatilor.

In opinia deputatilor USL, adoptarea Legii privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate incalca art. 27 din Constitutie privind principiul inviolabilitatii domiciliului, intrucat demolarea panourilor publicitate aplasate ilegal pe domeniul privat poate fi facuta fara acordul proprietarului.

“Conform proiectului de lege privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate, respectiv art. 5 alin. 2, «primarul/ primarul general al municipiului Bucuresti dispune desfiintarea acestuia (n.a. – mijlocului de publicitate) pe cale administrativa, indiferent de categoria de proprietate pe care acestea sunt amplasate, fara emiterea unei autorizatii de desfiintare si fara sesizarea instantelor judecatoresti». Implicit, in conformitate cu aceste prevederi, reprezentantii autoritatilor locale ar avea posibilitatea sa patrunda pe proprietatea privata a persoanelor fizice si juridice in scopul desfiintarii mijloacelor de publicitate, incalcand astfel principiul inviolabilitatii domiciliului”, se arata in sesizare.

In opinia semnatarilor, legea contravine si art. 15 alin. (1) din Constitutie in ceea ce priveste principiul libertatii contractuale.

“Proiectul de lege privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate prevede in art. 56 ca «mijloacele de publicitate autorizate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi mentinute pe amplasamentele autorizate pana la data expirarii contractelor de publicitate in curs, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2012» (alin. 1), iar «Contractele existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi vor fi completate si modificate conform procedurilor acesteia» (alin.2). Totodata, in alineatul 3 al aceluiasi articol se prevede ca «Prin exceptie de la dispozitiile alin.(2), contractele valabile pe o perioada de maxim 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, raman in vigoare pana la expirarea perioadei de valabilitate». Consideram ca prevederile enumerate mai sus sunt neconstitutionale pentru ca se incalca prevederile Constitutiei Romaniei de la art. 15 alin.(1), si anume: «Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea»”, se mai arata in sesizare.

Totodata, actul normativ contravine art. 15 alin. 2 din Constitutie privind principiul neretroactivitatii legii civile.

USL mai sustine ca legea contravine si art. 44 din Constitutie in ceea ce priveste dreptul de proprietate privata. “Proiectul de lege prevede, in art. 54, ca «pentru panourile situate pe domeniul public si privat al statului si autoritatilor publice locale care nu sunt autorizate in conformitate cu prevederile legale sau care au fost amplasate fara respectarea prevederilor legale sau care nu au inscriptionate informatiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscala a acestuia si numarul autorizatiei de construire se va dispune dezafectarea» (lit. a) si ca «pentru panourile situate pe proprietatea persoanelor fizice sau juridice, care nu au contracte de inchiriere valabile, la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari sau care nu au inscriptionate informatiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscala a acestuia si numarul autorizatiei de construire se va dispune dezafectarea» (lit. b). Mai mult, coroborand prevederile art. 5 alin. 2 si 3 cu art. 56 din proiectul de lege, se concluzioneaza ca mijloacele de publicitate, autorizate si legal amplasate inainte de intrarea in vigoare a acestei legi, urmeaza sa fie desfiintate la expirarea termenului prevazut in lege, desi acestea au necesitat investitii financiare importante”, se arata in sesizare.

USL considera, de asemenea, ca legea incalca principiul stabilirii cuantumului amenzilor corespunzator cu gradul de pericol social al faptei.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.