Liber la vechituri

În conditiile in care vorbim din ce in ce mai des despre siguranta rutiera, pe sosele isi fac aparitia tot mai multe autovehicule vechi de transport persoane, favorizate de situatia economica dificila, dar si de conditiile permisive de import.

„În ultima perioada, s-a accentuat fenomenul importului de vehicule comerciale foarte vechi din tarile UE“, a afirmat Magda Pesu, director de vanzari Anadolu Automobil Rom, importator Isuzu in Romania. Ea a subliniat, cu ocazia conferintei organizate in septembrie de ZIUA CARGO si Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB), ca, in conditiile in care importatorii au parcurile pline de vehicule noi, iar companiile de leasing flote imense de vehicule comerciale recuperate, se aduc de pe piata UE autobuze si camioane foarte vechi, care, surprinzator, reusesc sa treaca la Registrul Auto Roman (RAR) toate testele. „Consider ca aceste vehicule reprezinta un pericol pe drumurile publice“, a precizat directorul de vanzari Anadolu.

„Autocarele mai vechi de 10-15 ani trec intr-un mod cel putin suspect reviziile tehnice si, in anumite situatii, pot genera accidente numai din cauza faptului ca nu corespund specificatiilor tehnice“, a afirmat, in acelasi context, Sabin Ogreanu, director executiv Dacos.

De altfel, se observa clar o incidenta crescuta a accidentelor in care sunt implicate vehiculele vechi.

Legea permite, RAR da unda verde

Interesant este ca legislatia romaneasca este permisiva in privinta importurilor de vechituri. „Este socant faptul ca legislatia din Romania incurajeaza parca aceste importuri, prin faptul ca taxa de poluare pentru autobuzele vechi este extraordinar de mica“, apreciaza Ivona Gheorghiu, reprezentant Anadolu, intrebandu-se de ce atunci cand a luat initiativa de a mari taxa de mediu pentru turisme, Guvernul Romaniei nu a luat in calcul si faptul ca aceste autobuze polueaza mai mult decat turismele.

„Pretul de vanzare al unui autobuz din 1993 in tari precum Olanda sau Germania este de aproximativ 20.000 euro. Cautand pe site-uri destinate comercializarii de vehicule second-hand, le gasim si la preturi mai mici decat acesta. Pe site-ul Ministerului Finantelor se poate calcula taxa de mediu atat pentru autoturisme (M1) cat si pentru autobuze (M3). Astfel, pentru un autobuz cu capacitate cilindrica de 11.600 cmc, din 1993, Non-euro, taxa de poluare este doar 10.440 euro. Daca pastram aceleasi date, inlocuind doar categoria din care face parte vehiculul si selectam M1, reprezentand turism, constatam ca taxa este 111.360 euro. Cum nu exista insa turisme cu aceasta capacitate cilindrica, am facut un calcul si pentru 4.500 cmc, valoarea taxei fiind de 43.200 euro. Ne asteptam ca Ministerul Finantelor sa rezolve aceasta problema“, a aratat Ivona Gheorghiu, completand ca aceste autobuze sunt poluante si pun in pericol siguranta calatorilor si a participantilor la trafic. „Piesele de schimb sunt greu, daca nu imposibil de gasit, iar sistemul de franare nu poate sa functioneze in parametrii impusi“, a subliniat ea. Ramane o singura intrebare: cum trec de RAR?

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.