Livrarea anului

Cefin a livrat in luna noiembrie o flota de 50 de camioane Iveco Trakker catre firma Construct Viplast din Timisoara. Pe langa succesul comercial, acest contract reprezinta inca un semn ce anticipeaza depasirea crizei.

Practic, a trebuit sa asteptam pana la finalul acestui an pentru a vedea primele semne care anunta trecerea crizei pe piata vehiculelor comerciale. Efectele negative vor continua sa fie resimtite, dar au aparut pe piata cateva schimbari asteptate. În primul rand, este vorba despre faptul ca utilizatorii vehiculelor comerciale au devenit sensibili la ofertele foarte bune ale dealerilor. Astfel, chiar daca economia in ansamblu nu ofera inca operatorilor de transport un volum ridicat de activitate, sunt firme care, in masura posibilitatilor, doresc sa profite de sansa achizitionarii mijloacelor de transport la preturile atragatoare de astazi. Iar asemenea oferte vor disparea la primele semne clare de redresare economica.

Astfel, Cefin a livrat firmei timisorene 50 de camioane Iveco Trakker 8×4, basculante, jumatate dintre vehicule fiind echipate inclusiv pentru activitati de deszapezire. Discutam despre masini destinate domeniului constructiilor, unul dintre cele mai afectate de actuala situatie economica.

„Pe segmentul autovehiculelor comerciale, gama camioanelor grele a fost cea mai afectata de criza. În special pe gama off-road, comenzile au disparut aproape in totalitate. Practic, aici s-au inregistrat scaderi de 80-90% pana in luna septembrie a acestui an“, a explicat Stefano Albarosa, CEO Cefin Holding.

Pregatiti pentru 2010

Criza economica a afectat puternic piata vehiculelor comerciale. La ora actuala, Iveco functioneaza in Romania la o capacitate de 20-35% fata de anul trecut. La nivel european, s-a inregistrat o scadere de 40% anul acesta – in Vestul Europei, aceasta cadere a fost de 20-30%, in timp ce in Est a fost mult mai accentuata, de 70-80%. Anul trecut, Iveco a livrat peste 5.500 autovehicule in tara noastra, iar in acest an (ianuarie-octombrie) s-a ajuns la 1.042 de unitati. „În ciuda faptului ca volumul vanzarilor a scazut, cota de piata a crescut si acest lucru se datoreaza prezentei in teritoriu, investitiilor realizate de-a lungul ultimilor ani. Cefin a investit puternic in reteaua de vanzari si service, pentru a oferi clientilor servicii cat mai bune. Este dificil sa ai o cota de piata mare pe o piata in crestere, dar este si mai dificil sa faci acest lucru pe o piata care se comprima. Pentru piata autovehiculelor comerciale, anul 2009 a avut un efect apocaliptic. Scaderea de 75% a insemnat faptul ca toate stocurile gandite corect pentru un anumit moment al pietei devin dezechilibrate. Practic, un stoc normal, care sa acopere vanzarile pe doua-trei luni, devine acoperitor pentru un an si jumatate. S-a creat, astfel, o presiune foarte mare asupra dealerilor pentru a scapa de stocuri, lucru care a dus la reducerea adaosului comercial pana la zero. În aceste conditii, nu pot supravietui decat cei care au o gama larga de produse si servicii“, a precizat Stefano Albarosa.

Practic, serviciile post-vanzare au fost cele care au asigurat in mare masura depasirea anului 2009. Un aspect ce a contribuit negativ la situatia economica a fost legat de alegerile care au avut loc la nivel national. Practic, in ultimii doi ani, s-au organizat alegeri de patru ori: locale, parlamentare, europene si prezidentiale. Reprezentantii Iveco si Cefin se asteapta la un an 2010 mult mai bun.

„Cred ca, in acest moment, avem motive sa devenim mai optimisti. Nivelul actual al pietei vehiculelor comerciale (25% fata de anul trecut) nu poate ramane acelasi. Practic, la acest nivel (6.000 de unitati pe an), egalam cifrele din 2003, cand se inregistra un PIB cu 25% mai scazut decat in acest an. Astfel, previziunile noastre arata ca vom reveni rapid la un volum al vanzarilor de cel putin 50% fata de anul trecut. Astfel, exista un potential concret de a dubla vanzarile in urmatoarele 18 luni, fata de nivelul actual. Mai departe va depinde de politicile economice si gradul de dezvoltare al tarii. Nivelul din 2008 ar putea fi atins din nou in 2014. Oricum, chiar daca 2010 ar ramane la acelasi nivel al vanzarilor din acest an, va fi mult mai bun decat 2009 pentru ca ne prinde pregatiti“, a declarat Stefano Albarosa.

2009 – anul reducerii costurilor

Cefin a realizat un efort sustinut pentru a reduce costurile la nivelul incasarilor scazute din acest an. Astfel, cheltuielile curente au fost reduse la aproape jumatate, dela peste 2 milioane de euro pe luna, la putin peste un milion de euro pe luna.

„În ciuda crizei, am decis sa nu reducem departamentul comercial, care a trebuit sa mentina si sa imbunatateasca relatiile cu clientii. Stocul nu a fost inca epuizat, dar Iveco ne ajuta foarte mult. Practic, din punct de vedere al ofertei de camioane, este un moment foarte bun pentru clienti – preturi cu 20-25% mai mici fata de anii trecuti si livrare imediata. Astazi, poti cumpara un 8×4 cu 80.000 de euro, fata de suma de peste 100.000 de euro cu cat se comercializa in 2008. În plus, Iveco nu a incetat niciodata sa ofere finantare pentru produsele sale. Ne-am propus la nivel de Cefin sa livram in ultimele trei luni ale anului 130 de camioane grele, iar odata cu aceasta livrare am ajuns la contracte incheiate pentru 121 unitati. Astfel, cred ca vom depasi obiectivul“, a spus Stefano Albarosa.

Pentru anul 2010, Cefin tinteste catre o cota de piata de 10% din total autovehicule comerciale (exceptand vehiculele utilitare usoare). Aceasta performanta cu aproximativ doua procente peste rezultatul din 2009 va fi posibila prin implementarea unor modificari ale structurii organizationale a Cefin, printre care cea mai importanta este unificarea sub aceeasi umbrela a tuturor activitatilor de vanzare camioane noi, rulate si autobuze.

În prezent, Cefin Romania, prin divizia sa Cefin Autovehicule Comerciale, este cel mai mare dealer al retelei Iveco, cu 8 puncte de vanzari si service – Bucuresti, Arad, Constanta, Deva, Galati, Pitesti, Ploiesti si Timisoara. Prin reteaua Cefin, se comercializeaza in prezent peste 50% dintre autovehiculele marca Iveco in Romania.

Stefano Albarosa, CEO Cefin Holding:

„Cefin a crezut de la inceput in Romania. Am pornit activitatea in 1995, am investit foarte mult aici, am fost loviti de criza, dar suntem hotarati sa continuam si sa intram intr-un nou ciclu de dezvoltare si investitii. Cel mai rau aspect al crizei este pesimismul – nimeni nu vrea sa mai investeasca, sa se dezvolte.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.