Mai multe centre de pregatire, dar mai putini cursanti

Problemele semnalate in ultima vreme, legate de pregatirea profesionala, se vor acutiza in 2015, cu consecinte importante la nivelul calitatii pregatirii.

IFPTR a realizat o analiza a provocarilor pregatirii profesionale a personalului din transporturi cu ocazia unui eveniment organizat la finalul anului trecut, ce a reunit reprezentantii centrelor IFPTR din toata tara. Cresterea fara precedent a concurentei reprezinta principalul motiv de ingrijorare pentru centrele de pregatire profesionala. Din pacate, ca si in multe alte sectoare din tara noastra, aceasta concurenta nu este una normala, regulile fiind „adaptate“ de unii jucatori pentru o profitabilitate crescuta. Practic, discutam de centre „specializate“ pentru obtinerea (in orice conditii) a certificatelor. „Și cantitativ, si calitativ, situatia s-a degradat, existand o crestere fara precedent a presiunii concurentiale. In 2014, s-au consacrat si s-au desavarsit cu puterea exercitiului «centrele de examinare»“, a aratat Sandor Gabor, presedinte IFPTR. Astfel, in 2014, numarul centrelor de pregatire profesionala autorizate la nivel national a crescut cu 30, ajungand la 259. Cluj, Tulcea sau Mehedinti sunt judete in care presiunea a atins cote maxime. In Cluj, de exemplu, functioneaza la ora actuala 17 centre. Noul cadru legislativ ce ar trebui sa intre in vigoare in acest an ar putea ameliora situatia. „Problema este ca nimeni nu vrea scoala, vrea numai certificat. Şcoala devine apreciata numai de cei care inregistreaza cel putin un esec, adica numai dupa ce primesc o palma de la viata“, a apreciat presedintele IFPTR.

Miza IFPTR – calitatea

In ciuda mediului dificil, IFPTR a continuat sa se dezvolte, avand astazi 50 de centre la nivel national. IFPTR continua sa mizeze pe calitatea actului de pregatire si astfel tinteste de la an la an o imbunatatire a gradului de fidelizare a clientilor si, implicit, o crestere a procentului de reintoarcere a acestora la expirarea certificatelor. Conform datelor statistice, acest procent a depasit 60% pentru IFPTR in 2014, fiind inregistrate aproximativ 35.000 de scolarizari (aproximativ aceeasi cifra ca si in 2013). „Centrele IFPTR isi respecta profesia si acest lucru este dovedit prin gradul ridicat de fidelizare, mai ales pe segmente precum atestarea persoanei desemnate, ADR si chiar atestare instructori. Problemele cele mai mari sunt la soferi, iar in 2015 situatia va fi si mai grea“, a comentat Sandor Gabor. Chiar daca este de asteptat ca numarul cursantilor sa scada in urmatoarea perioada, IFPTR se concentreaza pe oferirea de cursuri personalizate catre firmele de transport, rezultatele fiind foarte bune la acest capitol. „Operatorii de transport au inteles ca nu reprezinta mare lucru certificatele obligatorii. Multi au primit amenzi pentru nerespectarea timpilor de conducere si odihna, pentru arimare… IFPTR realizeaza cursuri personalizate, iar transportatorii care au beneficiat de ele au fost foarte multumiti, pentru ca le-am oferit servicii pragmatice, potrivite nevoilor lor. Cu aceste ocazii, ne-am asumat inclusiv riscul ineditului, prin faptul ca am convenit ca la instruirea practica efectuata in cadrul trainingurilor de arimare, transportatorii sa aiba libertatea sa vina cu incarcaturile pe care le doresc ei, adica cele mai problematice – din punct de vedere al indeplinirii conforme a sarcinilor de arimare. Riscul asumat a generat punctul forte si remarcabilitatea acestor traininguri: in cadrul instruirilor practice desfasurate, am putut face inclusiv exercitii autentice de identificare si de optimizare de solutii de sisteme de arimare adecvate incarcaturilor respective. Iar faptul ca aceste solutii de arimare le-am si putut aplica efectiv, cu concursul soferilor care au participant la aceste traininguri, avem convingerea ca a intarit consistenta, pragmatismul si eficacitatea instruirii efectuate“, a completat Sandor Gabor. Cu ocazia evenimentului, au fost premiate centrele cu cele mai bune rezultate obtinute anul trecut si, totodata, s-au trasat directiile ce trebuie urmate in viitor. Din punct de vedere al promovarii, incepand cu 2015, clientii fideli vor primi cardul IFPTR. Acesta va fi transmisibil si va asigura reduceri la tarifele de pregatire.

Colaborare Scania

Mihai Pasol, director marketing Scania:

„Povestea noastra cu IFPTR a inceput in 2012, cand am inceput organizarea unui concurs pentru soferii profesionisti. Era un domeniu pe care il credeam simplu. IFPTR a fost partenerul potrivit, intr-un moment in care lucrurile pareau sa se blocheze, iar colaborarea s-a dezvoltat continuu. In 2012, nu am folosit decat poligonul IFPTR de la Targu Mures, in 2013 am contribuit la realizarea unui festival, iar in 2014 pur si simplu am predat fraiele concursului pentru soferi catre IFPTR, care s-a ocupat de tot: arbitraj, exercitii, probe si, mai ales, a asigurat interfata intre Scania si soferi. Iar IFPTR a facut o treaba fantastica si inclusiv colegii din Suedia au fost impresionati si au decis sa preia o parte dintre exercitii pentru concursul organizat acolo.“

Sandor Gabor, presedinte IFPTR:

„Trainingurile pentru timpii de conducere sau arimare reprezinta unul dintre atuurile IFPTR si au un impact pozitiv notabil pentru activitatea transportatorilor

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziucargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.