Noul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, îl lasă pe colegul său de partid, Cristian Ghibu, să se descurce singur cu privatizarea CFR Marfă, deşi premierul Victor Ponta i-a trasat ei sarcina de a anunţa public, astăzi, ce decizie au luat. Ghibu (PNL) este secretar de stat la Transporturi şi şeful Comisiei de privatizare, astfel că el trebuie să încaseze toate castanele. Însă fuga evidentă de răspundere atât a ministrului Mănescu – care anunţă că „după comunicatul de ieri al GFR, dl Ghibu va transmite astăzi punctul de vedere” -, cât şi a premierului Ponta – „Nu ştiu, eu sunt la Iaşi, la Sfânta Parascheva” – ne demonstrează ce fel de conducători avem. Dacă privatizarea ar fi reuşit s-ar fi împăunat ei primii. Dar cum eşecul este anunţat până şi de Gruia Stoica, avem, practic, o nouă privatizare de tip Oltchim. Numai că atunci, când Domnul Dan a fost declarat câştigător doar 3 zile – până când a trebuit să aducă banii -, acum au trecut 4 luni şi autorităţile nu mai au nicio scuză.
Într-un comunicat remis redacţiei, Ministerul Transporturilor argumentează de ce Ramona Mănescu îl lasă singur în această afacere pe Cristian Ghibu, a cărui demisie a anunţat-o deja de două săptămâni.
„Având in vedere comunicatul transmis de către Grup Feroviar Roman referitor la privatizarea SNTFM CFR Marfă SA, ministrul transporturilor, doamna Ramona Mănescu, a cerut domnului secretar de stat Cristian Ghibu, președinte al comisiei de privatizare, și consultanților Deloitte și Musat și Asociații, ca în cursul zilei de luni 14 octombrie 2013, să transmită un punct de vedere fundamentat privind evoluția, momentul și pașii următori în această privatizare”, se arată în comunicatul MT.
„Este datoria domnului Ghibu ca, împreună cu consultanții, să gestioneze acest proces de privatizare în favoarea statului român, care l-a învestit cu această responsabilitate, încă din februarie 2013, atunci când a fost numit la conducerea Comisiei de privatizare și mai târziu în septembrie 2013, când a semnat contractul de privatizare cu câștigătorul licitației. Încă de la debutul mandatului de ministru i-am cerut domnului secretar de stat Ghibu să se concentreze pe ducerea la bun sfârșit a procesului de privatizare”, a declarat ministrul Mănescu, în comunicatul remis redacţiei.
Ieri, Gruia Stoica a transmis un comunicat în care a acuzat Ministerul Transporturilor că nu şi-a îndeplinit obligaţiile prevăzute în contractul semnat în 2 septembrie, drept pentru care cere desecretizarea documentului.
Proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), câştigătorul licitaţiei, şi-a exprimat nemulţumirea că la discuţiile de vineri nu a participat şi ministrul Ramona Mănescu.
„Grup Feroviar Român a înaintat, vineri, 11 octombrie, o cerere oficială către Ministrului Transporturilor, doamna Ramona Mănescu, prin care solicită implicarea directă şi urgentă a ministrului, în vederea evitării unui eşec al privatizării CFR Marfă, care în acest moment pare iminent, având în vedere neîndeplinirea de către vânzător a obligaţiilor pe care şi le-a asumat în acest proces, până în prezent”, se arată în comunicatul transmis de Grampet, compania din care face parte GFR.
În document se adaugă că „atitudinea Comisiei de Privatizare a fost de natură a-i leza buna-credinţă, interesele şi eforturile financiare pe care le-a făcut pentru succesul acestei privatizări”.
Pe româneşte, GFR nu va achita astăzi diferenţa de 170 de milioane de euro.
Magda SEVERIN