MARVICON: România, Belgia și înapoi

Faptul că antreprenorii din vestul Europei au deschis firme în est a depășit de mult stadiul de tendință. Aceasta este o parte din realitatea afacerii de transport la nivel european.

Transporturile, în general, reprezintă un domeniu în care, având în vedere marjele destul de mici de profit, este obligatoriu să creezi și să reajustezi cadrul de funcționare pentru a beneficia de toate avantajele posibile – finanțare ieftină din vest și costuri competitive cu forța de muncă din est.

Povestea Marvicon este, însă, mai mult decât atât. Pe lângă componenta business, Marvicon este o companie tânără, în care pasiunea și dorința de afirmare sunt la un nivel ridicat, iar respectul, prietenia și, mai ales, încrederea sunt valori țintite zi de zi.

Atunci când firma belgiană Be-Trans a decis să își asigure prezența în estul Europei, a ales România și, după o scurtă încercare la București, a decis că Oradea este locul potrivit, mai ales datorită apropierii față de granița vestică.

Sediu în România, camioane înmatriculate aici, șoferi și dispeceri români și… lucru mai rar întâlnit la firmele străine – management românesc.

„Eu am ajuns, în 2012, în Belgia și am început activitatea ca dispecer. Apoi am răspuns de toți dispecerii, apoi de angajarea șoferilor… Practic, eram responsabil pentru tot ceea ce însemna parte operațională din România. Acesta este momentul în care patronul companiei și-a dorit să deschidă în România o filială organizată altfel și mai aproape de frontiera de Vest”, a explicat Ilie Ilea, director general Marvicon.

Specialiști pe containere

Be-Trans s-a specializat, încă de la apariție (1998), pe transportul de containere.

„Avem toate tipurile și configurațiile de echipament pentru transportul de containere, iar, din 2014, s-a dezvoltat și transportul de mărfuri generale (prelate). Astăzi, acest segment operează o flotă de 50 de ansambluri. Flota companiei din Belgia însumează 210 camioane și 300 șasiuri pentru containere”, a arătat Ilie Ilea.

Numărul mai mare de șasiuri permite optimizarea activității, prin lăsarea acestora la clienți, pentru operațiunile de încărcare/descărcare.

În plus, compania are un depozit deschis în 2016, în Belgia – 10.000 mp hală și un teren total de 7 hectare, acolo fiind și sediul central. Totodată, există o bază și în Anvers, dedicată, de asemenea, transportului containerizat.

„Avantajul este că aceasta este situată chiar în port și, pentru a eficientiza activitatea, avem 20 de șoferi specializați pe operațiunile portuare. Terminalul este foarte aglomerat și faptul că șoferii pot prelua containere direct din curtea noastră înseamnă ore bune câștigate”, a completat Ilie Ilea.

Activitatea Marvicon, inițial integrată 100% cu cea a firmei mamă Be-Trans, începe să dezvolte și componente separate.

„Cel mai important client al Marvicon este Be-Trans, pentru că cea mai mare parte a camioanelor noastre lucrează pentru firma mamă. Plata se face săptămânal și, astfel, nu avem probleme de cash-flow. Însă, de la înființarea companiei, am început să dezvoltăm propriul portofoliu de clienți, iar, anul acesta, am angajat un director comercial cu experiență. Ținta noastră este să ne dezvoltăm cât mai mult independent de compania din Belgia”, a explicat directorul general Marvicon, firmă care anul acesta va atinge o cifră de afaceri de aproximativ 20 de milioane de euro.

Astăzi, Marvicon are un parc de 143 de camioane, majoritatea lucrând pentru Be-Trans.

Ilie Ilea, director general Marvicon: „La rândul meu, am profesat mulți ani ca șofer și cunosc foarte bine relația dispecer-șofer. O relație care nu funcționează întotdeauna cum trebuie. Având această experiență, am grijă ca, la Marvicon, această relație să fie una civilizată și cât mai utilă pentru șoferi. Dispecerii noștri se asigură că transmit șoferilor toate informațiile necesare, adresa corectă și chiar coordonatele GPS. De asemenea, punem mare accent pe modul în care se discută cu șoferii. Nimeni nu vorbește urât, nu se ridică tonul și, în cazul în care apar conflicte, avem grijă să le rezolvăm și părțile implicate să se împace.”

Soluții IT dedicate

Instrumentul principal ce asigură colaborarea dintre Marvicon și Be-Trans este o soluție IT de planning dedicată inițial doar transportului de containere. Cu timpul, a fost dezvoltată și partea specifică transportului cu prelată.

„Dezvoltatorul acestei soluții este o companie din Belgia. Toate cursele planificate sunt ușor de vizualizat de către dispeceri, care, de asemenea, au o imagine clară asupra flotei. O dată alocată cursa pe un camion, șoferul primește, pe un display aflat în cabină, toate informațiile necesare”, a precizat Ilie Ilea.

Fiecare cursă este monitorizată și poate avea mai multe statusuri – alocare, transmitere către șofer, activarea cursei, încărcare, pauză, așteptare, ambuteiaj… Astfel, orice întârziere sau oprire neprogramate sunt semnalate și explicate.

Pe lângă telefon, comunicarea cu șoferii se realizează cu ajutorul unei tablete montate la bordul camioanelor, parte dintr-o soluție complexă telematică.

Toate mașinile Marvicon sunt dotate cu acest computer de bord care are inclusiv funcția de navigație. De asemenea, la bordul camioanelor există scanere și, astfel, toate documentele ajung la sediul firmei în format electronic, imediat după încărcare sau descărcare.

„Practic, Be-Trans pune toate cursele sale în modulul de planning, iar dispecerii din Oradea alocă aceste curse pe flota Marvicon. Același lucru îl face și Departamentul de Expediții al Marvicon, care pune în sistem cursele primite de la clienții Marvicon. Datele legate de operarea flotei și poziționarea acesteia sunt disponibile cu ajutorului unei soluții telematice dedicate camioanelor (Trimble)”, a precizat directorul general Marvicon.

Transportul de containere, cu puțin timp alocat operațiunilor de încărcare/descărcare, asigură un număr mare de kilometri parcurși, Marvicon reușind să atingă 12.000 km pe lună cu un singur șofer, iar în echipaj se depășesc uneori 20.000 km parcurși lunar de către un camion.

Fiecare dispecer gestionează între 17 și maxim 25 de camioane (perioadele de concediu). Marvicon are 9 dispeceri și, pe lângă alocarea curselor pe camioane, ei urmăresc desfășurarea corectă a cursei – timpii de condus, respectarea traseului…

Șoferi pregătiți

„În Belgia, Be-Trans a creat un departament de training unde lucrează români și ne facturează acest serviciu în funcție de numărul șoferilor instruiți. În plus, la angajare, prima zi în care șoferul ajunge în Belgia este dedicată instruirii. De asemenea, acest training este reluat de câte ori considerăm necesar – condus defensiv, comportament față de client etc”, a arătat Ilie Ilea.

Greșelile/abaterile șoferilor sunt înregistrate și analizate, iar, dacă se observă o anumită tendință, se iau măsurile necesare pentru a le corecta. Departamentul de training urmărește și modul în care este exploatată flota, inclusiv stil de conducere și consumuri, iar soluția telematică le oferă datele necesare. În funcție de performanțe, departamentul de training stabilește când și care șoferi trebuie instruiți.

„Consumul mediu la zona de containere, unde se merge mult la gol, coboară sub 25 l/100 km, iar la prelate este puțin peste 28 l/100 km”, a completat Ilie Ilea.

Achiziții în grup

Achizițiile de camioane se realizează din Belgia, în grup existând și o firmă de leasing. Practic, toate camioanele sunt achiziționate prin această firmă – contracte de închiriere pe trei sau cinci ani. La final, sunt returnate prin buy-back (prețul de revânzare este stabilit încă de la achiziție).

Bineînțeles, toate camioanele au contracte de service, care acoperă orice intervenție.

Și asta nu este tot.

„În timpul petrecut în Belgia, am observat un alt fel de a negocia anumite produse. Se asociază mai mulți transportatori și negociază împreună prețurile la camioane, taxe de drum, combustibil etc. Asocierea lor creează volum, iar, în final, fiecare beneficiază de prețul negociat la volumul discutat. Condițiile de finanțare sunt, de asemenea, foarte avantajoase”, a explicat Ilie Ilea.

În aceste condiții, costul pe kilometru al Marvicon este de aproximativ 0,95 euro.

O țintă importantă pentru flota Marvicon este ca pentru fiecare camion cu un șofer să factureze cel puțin 12.000 euro/lună.

Marvicon are, astăzi, 220 de șoferi, iar venitul lunar al acestora este de cel puțin 2.500 euro. Compania are o experiență foarte bună cu echipajele formate din cupluri (soț-soție), aceste camioane fiind cele mai curate și mai îngrijite și cu foarte bune rezultate din punct de vedere al exploatării.

De asemenea, conducerea Marvicon a decis să ofere o șansă și șoferilor fără experiență. „Angajăm șoferi fără experiență și avem șoferi care sunt de acord să îi pregătească (sunt plătiți mai bine). În acest fel, firma câștigă anual 15-20 de șoferi”, a arătat Ilie Ilea.

Toți șoferii Marvicon beneficiază de asigurări de viață și, astfel, cei care, din diferite motive, nu pot munci, primesc în fiecare zi o sumă de bani.

În următorii cinci ani, Marvicon își propune dezvoltarea flotei la cel puțin 200 de camioane.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.