Negocierile pot face diferența

2

Costurile de transport vor crește, criza șoferilor reprezintă un element cheie și digitalizarea este pe cale să schimbe piața – acestea sunt câteva dintre concluziile unui studiu realizat de către Transporeon și Arilog.

Piotr Różycki

Transporeon a organizat, la sfârșitul lunii octombrie, un eveniment în cadrul căruia a prezentat rezultatele unui barometru dedicat pieței românești de transport și logistică.

La acest studiu de piață, realizat împreună cu Arilog (Asociația Română de Logistică), au răspuns peste 100 de companii – expeditori și clienți de transport.

Un prim aspect evidențiat este legat de faptul că, în ultimii ani, piața a fost favorabilă transportatorilor, iar expeditorii au căutat încheierea unor contracte pe termen lung cu aceștia, pentru a-și asigura capacitatea de transport necesară.

În plus, 72% dintre respondenți externalizează 100% transporturile către operatorii de transport. 9% externalizează 75% din transport, 11% dintre companii externalizează 50% din nevoia de transport și 8% externalizează 25% din transport.

Nu mai puțin de 38% dintre expeditori și clienți de transport își acoperă întreaga nevoie de transport prin contracte pe termen lung, iar alți 30% dintre aceștia preferă un mix de 75% contracte pe termen lung și 25% spot. Cei care se bazează în proporție mai mare pe piața spot sunt, astăzi, o minoritate și merită menționat că doar 8% se bazează integral pe comenzi spot.

La nivel european, majoritatea companiilor (55% dintre acestea) preferă un mix de 75% contracte pe termen lung și 25% spot.

„Această rețetă înseamnă oportunități, atât pentru expeditori și clienți de transport, cât și pentru transportatori și arată că există capacitate de transport disponibilă în piață. Sigur, apare problema informației: cum poți ști care este capacitatea disponibilă la un anumit moment?”, a arătat Piotr Różycki, regional key account manager Transporeon.

Practic, păstrarea unei capacități de transport corect dimensionate și acolo unde trebuie poate avea un impact important asupra profitabilității firmelor din această piață.

Există și mixuri mai riscante, preferate de unii jucători din piață: 21% preferă combinația 25% contracte pe termen lung și 75% spot, iar 12% merg o soluție perfect echilibrată – jumătate contracte pe termen lung și jumătate spot.

Majoritatea expeditorilor și clienților de transport (68%) se bazează în principal pe contractele pe termen lung, pentru a-și acoperi nevoia de transport.

Bugete în creștere pentru transport

Bugetele destinate transportului au crescut pentru 77% dintre respondenți, iar pentru 47% dintre aceștia creșterea depășește 5%.

Foarte interesante au fost răspunsurile legate de factorii care au cel mai mare impact asupra costurilor.

Pe primul loc (desemnat de către 40% dintre respondenți) se află „planificarea exactă și prognozarea capacității”. Urmează, la diferențe mici, prețul carburantului, lipsa șoferilor, fluctuațiile de volum și starea generală a economiei.

În ceea ce privește anul viitor, trendul pare să se mențină. Astfel, 86% dintre respondenți se așteaptă la o creștere a bugetelor de transport și doar 6% cred într-o scădere a acestora.

86% dintre companii se așteaptă la o creștere a bugetelor de transport, în 2020.

Optimizare în primul rând prin negociere

Optimizarea costurilor rămâne o prioritate pentru expeditori și clienți de transport, iar principala metodă avută în vedere este „negocierea tarifelor cu transportatorii”. Pe locurile doi și trei, la diferență mică, au fost menționate ca metode de optimizare „atragerea de noi transportatori” și „digitalizarea proceselor logistice”.

Practic, asistăm aparent la o adevărată vânătoare de transportatori, însă, în același timp, se urmărește menținerea tarifelor la un nivel cât mai scăzut. O ecuație imposibilă, la prima vedere!

În ceea ce privește digitalizarea, principalele segmente vizate sunt o îmbunătățire a cooperării între expeditori și clienți de transport, procese automate de facturare, schimbarea proceselor interne, vizibilitate pe întregul lanț logistic, cooperare îmbunătățită cu subcontractorii, optimizarea transporturilor având suportul informațiilor, noi modele de business, inteligență artificială etc.

77% dintre respondenți consideră că digitalizarea va avea un impact pozitiv asupra afacerii lor și numai 5% anticipează un impact negativ.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.