“Noi suntem cu Guvernul, indiferent de culoarea politica”

Un principiu care, cel putin teoretic, ar trebui sa sprijine un patronat in actiunile intreprinse. Si totusi…

„Noi suntem cu Guvernul care este la putere, indiferent de culoarea politica. Mergem pe premisa ca, in activitatea noastra, cel mai mare ajutor poate fi asigurat de cei aflati la putere – infrastructura, legislatie cu norme clare etc. Din pacate, la ora actuala, cei care sunt la putere sunt cei care ne lovesc cel mai mult si ne ingroapa in datorii“, a declarat Vasile Stefanescu, presedinte COTAR (Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania).

Traseele de Ilfov

Intrarea RATB pe traseele din Ilfov ii afecteaza puternic pe operatorii de transport care activeaza pe respectivele trasee. Acestia acuza faptul ca actiunea este ilegala. Reprezentantii COTAR considera ca aprobarea Programului de transport rutier de persoane pe raza Municipiului Bucuresti si a judetului Ilfov cu vehicule ale RATB incalca legislatia in vigoare si au depus deja o plangere penala in acest sens.

„RATB trebuie sa iasa de pe traseele de Ilfov, unde desfasoara o activitate ilegala. Am depus plangere penala impotriva directiei transporturi din cadrul primariei“, a aratat Vasile Stefanescu.

In plangerea penala formulata de COTAR, se arata ca, desi au fost invocate conditiile socio-economice, „tocmai acestea sunt nesocotite prin propunerea acestui program de transport si prin atribuirea ilegala a traseelor dintre Bucuresti si localitatile din Judetul Ilfov, pretul practicat de catre RATB fiind aproape dublu decat al operatorilor de transport care isi desfasoara activitatea pe traseele vizate“.

Este probabil ca operatorii de transport sa reuseasca in justitie stoparea actitatii RATB pe Ilfov, mai ales ca intre Bucuresti si Judetul Ilfov nu exista o asociatie de dezvoltare comunitara, care ar putea justifica din punct de vedere legal prestarea serviciului de transport intr-o alta unitate administrativ-teritoriala. De altfel, nici nu ar fi pentru prima data cand se intampla acest lucru. Insa un lucru a devenit evident – intentiile de extindere a activitatii RATB in afara Capitalei. Asemenea intentii pot fi constatate si la alte regii de transport local si va fi greu pentru transportatorii privati sa concureze cu societati sustinute cu bani de la stat si care, in plus, au avantajul unui dialog mai bun cu cei care fac legile.

Control unic – dar sub cine?

Un subiect important abordat tot mai mult in ultima perioada este cel al constituirii unui corp unic de control in cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, iar opiniile patronatelor sunt inca impartite. „Referitor la organismul de control unic, am solicitat ca licentierea si autorizarea sa ramana la Autoritatea Rutiera, dar controlul a devenit deja o arma politica impotriva noastra. Nu poti sa si licentiezi, sa si autorizezi, sa si controlezi. In momentul de fata, inspectoratul ARR din toata tara este numit politic. Daca inspectorul care autorizeaza mai lucreaza si la un centru de formare profesionala, se duce la examen tot la centrul de formare profesionala, merge in control la acelasi centru sau scoala de soferi, care, la un moment dat, sunt unite (centru, scoala de conducere, transportator), ma intreb unde mai este competenta profesionala, unde se opreste autorizarea si incepe actul de control. Sa nu uitam ca toti, de la inspectorul sef si pana la ultimul inspector din judet (numai cei agreati de conducere), sunt pe statul de plata al centrelor de formare profesionala, obtinand venituri foarte mari, venituri care ar trebui sa intre in contul ministerului. Deci, daca ei incaseaza bani de la acestia, unde mai este «obiectivitatea actului de control»?. Mai raman de controlat prostii care nu dau bani si liderii patronatelor ca sa li se astupe gura. Insa nu poti ascunde ceea ce vede toata lumea. Sunt 42 de agentii si fiecare are propriul mod de aplicare a legii, pentru ca fiecare sef de agentie este numit politic si nu respecta dispozitiile de la centru. Chiar daca esti cu puterea, astazi exista o fractionare la nivelul acesteia, iar in lupta dintre aceste fractiuni cei mai afectati suntem tot noi. Am cerut ca inspectoratul unic de control sa fie sub directa coordonare a ministrului, pentru a nu amesteca actul de licentiere si autorizare cu cel de control“, a precizat Vasile Stefanescu.

Neincrederea in eficienta actului de control este, de asemenea, un motiv pentru care se doreste o schimbare.

„Se controleaza lucruri marunte, iar chestiunile grave pe care noi le semnalam de multa vreme nu le ia nimeni in seama. Exista, in continuare, pe segmentul scolilor de soferi, vanzare de dosare. Sunt oameni care cumpara aceste dosare fara sa faca nici o ora de pregatire. In contabilitatea respectivelor firme, se inregistreaza incasarea a 100 lei sau 50 lei in loc de 800 lei, iar in privinta pirateriei (transport de persoane neautorizat) sa nu uitam ca ARR a avut toate parghiile necesare pentru combaterea acesteia, dar nu a facut nimic, pe cand Politia Rutiera, cand i s-a dat ocazia prin lege, in numai 2 luni a ridicat 1.400 de placute de la pirati, aducand multi bani la buget prin amenzile date“, a completat presedintele COTAR. Totodata, COTAR considera ca la elaborarea legislatiei in transporturi nu ar trebui sa participe reprezentanti ai institutiilor cu atributii de control.

„Am cerut ca legislatia privind controlul sa fie realizata exclusiv de catre DGTR (Directia Generala Transport Rutier), iar la elaborarea proiectelor de lege sa nu mai participe ARR, CNADNR si RAR. Prin tot ce s-a intamplat pana acum, participarea acestor trei entitati la actul normativ a dus la introducerea de parghii care sa poata fi folosite impotriva noastra. Astazi, aceste institutii isi creeaza dupa cum doresc legile in baza carora functioneaza. Vom reincepe demersurile pentru ca reprezentanti ai patronatelor sa participe la toate consiliile de administratie ale RAR, ARR si CNADNR, pentru ca toate deciziile luate sa fie transparente, nepartinitoare si legale“, a spus Vasile Stefanescu.

Pericolul din Parlament

Tot mai multe semnale de ingrijorare pentru piata de transport vin dinspre Parlament. Amintim faptul ca Legea 168/2010, prin care se aproba si modifica Ordonanta de Urgenta 34/2010, a facut practic imposibila lupta impotriva pirateriei. „Am muncit la nivel de COTAR trei luni de zile pentru o lege care sa combata in mod eficient pirateria (Ordonanta 34), iar prin eliminarea unui punct in Parlament (litera g) s-a pierdut ceea ce realizasem“, a declarat Vasile Stefanescu. In plus, la ora actuala, se discuta despre o lege care sa permita autoritatilor judetene emiterea licentelor de traseu in transportul public judetean de persoane prin curse regulate.

„Exista un proiect de lege care a ajuns la Camera Deputatilor, in care se prevede ca licentierea si autorizarea sa fie realizata de catre Consiliile Judetene, in conditiile in care acestea nu au personal calificat, iar in anumite judete nici nu a fost infiintata autoritatea judeteana de transport. De altfel, problemele aparute odata cu preluarea traseelor judetene de catre Consiliile Judetene sunt binecunoscute“, a aratat presedintele COTAR.

Vasile Stefanescu, presedinte COTAR:

ARR este astazi o institutie europeana, cu metehne mai tari ca europenii si spaga africana. Prea multi angajati ai ARR (sau rude ale lor) sunt implicati in activitati comerciale legate de aceasta activitate – au firme de transport, scoli de soferi, centre de formare profesionala… In aceste conditii, degeaba cerem noi aplicarea legii. Astazi, controlul este un instrument de a lua spaga, iar cei care o dau pot functiona nestingheriti – aceia care realizeaza control in trafic intorc spatele atunci cand trec masinile protejate de ei.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.