Noua Carta Alba a Transporturilor – Initiative pentru un viitor mai bun

Dupa cum povesteam in numarul anterior, pe data de 28 martie a acestui an, Comisia Europeana a adoptat noua Carta Alba a Transporturilor – „Harta catre o zona singulara europeana de transport – Catre un sistem de transport competitiv si eficient din punct de vedere al resurselor“. Asa cum v-am promis, va prezentam in cele ce urmeaza cateva dintre initiativele propuse de catre acest document pentru realizarea unui sistem eficient, sustenabil si unitar de transporturi.

In primul rand, se urmareste crearea unui sistem de mobilitate eficient si integrat, prin crearea unei zone europene unitare a transporturilor. Acest lucru se poate realiza, conform documentului citat, prin consolidarea pietelor interne de transport feroviar, prin reali zarea unui „cer unic european“ in transportul aerian, prin imbunatatirea calitatii si capacitatii aeroporturilor, printr-un mai bun acces la porturile maritime si fluviale europene etc. Din punctul de vedere al transporturilor rutiere, se urmareste revizuirea gradului de convergenta al taxelor de drum, al legislatiei sociale si de siguranta si eliminarea restrictiilor inca existente in privinta cabotajului. Se are in vedere revizuirea regulilor privind tahograful, pentru a face sistemul mai eficient din punct de vedere al costurilor, accesul politiei si al altor organe de control la Registrul UE si armonizarea sanctiunilor in transportul profesionist, dar si a trainingului organelor de control. De asemenea, adaptarea legislatiei in privinta dimensiunilor si maselor la noile circumstante si tehnologii, precum si pentru facilitarea transportului intermodal. Si pentru ca tot a venit vorba de transport multimodal, documentul pune accentul pe sistemele de urmarire a marfii in timp real (e-Freight) si pe crearea unui document de transport singular, in format electronic. Tot in cadrul sistemului de mobilitate eficient, Carta Alba subliniaza necesitatea promovarii unor slujbe si conditii de munca de calitate, prin realizarea unui cod social pentru angajatii mobili din transportul rutier, prin realizarea unei agende sociale pentru transportul maritim, a unui sector aviatic responsabil in domeniu si printr-o evaluare a abordarii UE privind joburile si conditiile de munca pe toate modurile de transport. Din punctul de vedere al sigurantei transporturilor, Carta Alba pune accentul pe siguranta marfii in transportul aerian, pe niveluri ridicate ale sigurantei pasagerilor. De asemenea, siguranta rutiera este si ea in prim plan, prin armonizarea si implementarea tehnologiilor precum sistemele de asistenta pentru soferi, limitatoarele de viteza, semnalele pentru folosirea centurii de siguranta si pentru adoptarea unor interfete si sisteme care sa poata comunica si coopera. Importanta este, de asemenea, dezvoltarea unei strategii de actiune in cazul accidentelor si al serviciilor de urgenta, focalizarea asupra educatiei rutiere pentru toti participantii la trafic si acordarea unei atentii sporite categoriilor vulnerabile de utilizatori ai drumurilor (pietoni, biciclisti, motociclisti). De asemenea, sunt luate in vizor si aspectele legate de siguranta aviatiei civile, a transporturilor maritime si a celor feroviare, precum si aspecte legate de transportul materialelor periculoase. Un loc important in cadrul initiativelor trasate de Carta Alba a Transporturilor 2011 este ocupat de tehnologie si inovatie. Comisia Europeana considera ca fragmentarea actiunile de cercetare si dezvoltare de pe continent este daunatoare, eforturile reunite ale actorilor din domeniu putand aduce plus-valoare in domenii precum conceperea unor vehicule cu rate, sigure si silentioase, a unor tehnologii pentru imbunatatirea sigurantei si securitatii transporturilor, dezvoltarea unor sisteme de transport neconventionale, a combustibililor alternativi, a unei infrastructuri inteligente etc.

Mobilitatea urbana

De asemenea, initiativele Cartei Albe urmaresc realizarea unor planuri de mobilitate urbana, prin stabilirea unor proceduri si mecanisme de suport financiar la nivel european pentru pregatirea Auditurilor de Mobilitate Urbana si pentru stabilirea unui „tabel de scor“ european de mobilitate, pe baza unor obiective comune. Se are in vedere, de asemenea, examinarea posibilitatii de a implementa o platforma obligatorie pentru orasele de o anumita dimensiune, conform unor standarde nationale realizate pe baza unor linii directoare ale UE. De asemenea, se urmareste elaborarea unei strategii pentru „logistica urbana cu emisii aproape de zero“ – 2030 prin: – crearea unor linii directoare de bune practici pentru monitorizarea si administrarea fluxurilor de marfuri in mediu urban (centre de consolidare, dimensiunile vehiculelor in centrele istorice, limitari, ferestre de livrare, potential inca neutilizat al transportului fluvial); – definirea unei strategii pentru „logistica urbana cu zero emisii“ prin reunirea aspectelor legate de topografie, acces la terminale fluviale si feroviare, practici si informatii din mediul de afaceri, taxare si standarde tehnologice pentru vehicule; – promovarea unui suport public pentru vehicule cu un nivel scazut de emisii in flotele comerciale (vanuri, taxiuri, autobuze etc).

…Iar acestea sunt numai cateva exemple de initiative propuse prin intermediul Cartei Albe 2011.

Realizarea unui cadru de regulamente pentru un transport inovativ

– Adoptarea unor standarde corecte pentru emisiile de CO2 ale vehiculelor din toate modurile de transport, suplimentate, daca este necesar, de cerinte privind eficienta energetica a tuturor sistemelor de propulsie.

– Standarde pentru emisiile sonore ale vehiculelor.

– Asigurarea faptului ca nivelurile de CO2 si de emisii poluante sunt reduse in conditii normale de operare prin propunerea cel tarziu pana in 2013 a unui ciclu revizuit de testare pentru masurarea emisiilor.

– Strategii publice pentru asigurarea unei adoptari rapide a noilor tehnologii.

– Regulamente pentru interoperabilitatea infrastructurii de incarcare pentru vehiculele „curate“.

– Standarde pentru infrastructura de realimentare cu combustibil.

– Standarde pentru interfetele de comunicare infrastructura-infrastructura, infrastructura-vehicul si vehicul-vehicul.

– Conditii de acces la datele de transport in scopuri de siguranta si securitate.

– Specificatii si conditii pentru sisteme inteligente de incarcare si plata.

– O mai buna implementare a standardelor si regulamentelor existente.

Raluca MIHAILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.