Noua pistă a Aeroportului Cluj, inaugurată pe bucăţi

Două treimi (2,1 km din totalul de 3,4 km) din noua pistă a Aeroportului Internațional „Avram Iancu” Cluj au fost inaugurate, sâmbătă, de liberali de seamă: preşedintele Senatului, Crin Antonescu, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, şi preşedintele CJ Cluj, Horea Uioreanu. Din partea USL a venit vicepremierul PSD Liviu Dragnea. Marele absent fost premierul Victor Ponta, dacă nu-l punem la socoteală pe primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, în mandatul căruia – de premier – au început lucrările. Dar cum câştigătorul primei licitaţii – chiar dacă ulterior a fost descalificat – a fost Romstrade, actualul edil nici nu vrea să-şi amintească. Plus că asocierea de constructori care a executat lucrarea nu a finalizat-o în cele 6 luni prevăzute în contract. E drept că nici USL nu s-a grăbit: au trecut 2 ani şi o lună până când cei 2 km de pistă să fie gata.

Epopeea acestei lucrări este următoarea: în ianuarie 2011, fostul preşedinte al CJ Cluj, Alin Tişe (PDL) anunța că pista va fi construită în două etape. Licitaţia avusese loc în octombrie 2010 şi a fost câştigată de firma Romstrade, contra sumei de 113,6 milioane de euro, pentru realizarea investiţiei fiind necesară inclusiv devierea pe 7 km a cursului râului Someş.

Însă ulterior firma a fost descalificată. Norocul autorităţilor, căci altfel s-ar fi trezit cu o ţeapă marca Nelu Iordache, aşa cum a păţit Ministerul Transporturilor condus de Ovidiu Silaghi, pentru tronsonul din Autostrada Nădlac-Arad finanţat din fonduri europene.

Amintim că, în noiembrie 2012, patronul Romstrade a fost ridicat de DNA şi arestat preventiv pentru deturnare de fonduri şi spălare de bani. A fost deferit justiţiei în aprilie 2013 şi se află în detenţie şi astăzi. Nelu Iordache l-a denunţat ulterior pe Silaghi că a primit şpagă 200.000 de euro de la el ca să-i salveze unul dintre cele 4 contracte de construire de drumuri pe care omul de afaceri le avea cu CNADNR.

Nelu Iordache l-a fentat şi pe primarului general Sorin Oprescu pentru pasajul Mihai Bravu din Bucureşti: a început lucrările în ianuarie 2011, a ridicat 4 piloni şi a abandonat şantierul. Nu însă înainte de a încasa 7 milioane de euro.

Variante fără bani

Tot în ianuarie 2011, Tişe anunţa că are două variante de finanţare pentru construirea primei părţi a pistei. „Varianta 1 presupune relicitarea pistei în forma iniţială, dar pe bucăţi, în sensul că încercăm să realizăm pe bani privaţi, dar licitată pe doua etape: 2.100 m în prima etapă şi de la 2.100 la 3.500 m. Sau, varianta B, dacă bugetul judeţului permite asta: încercarea de a realiza până la 2100 m din această pistă pe buget multianual, asta însemnând doi sau trei ani”, a precizat el.

Preşedintele de atunci al CJ Cluj a arătat că şi în cazul construirii a numai 2.100 m într-o primă etapă, pista ar putea fi folosită de aeronave mari. “Important e ca această porţiune din pistă va putea fi folosită imediat, iar vechea pistă va fi utilizată ca pista II sau pentru comunicare cu terminalele. Avantajul e că s-ar lucra în paralel, nu vom opri zborurile de pe pista veche ca să construim pista nouă şi nici nu vom opri zborurile de pe pista nouă până o prelungim. Ele vor merge în paralel”, arăta la vremea respectivă Alin Tişe.

În 16 iunie, el anunţa că pista va fi construită de o asociere de 3 firme – SCC Napoca SA, SC ICCO Systems SRL şi SC Geo Arc SRL -, contra sumei de 137 de milioane de lei, în urma organizării licitației. Costul total al pistei de 3.500 de metri a fost estimat atunci la 78 de milioane de euro.

În construcţie din 8 septembrie 2011

Lucrările au început în 8 septembrie 2011 şi ar fi trebuit finalizate peste 6 luni, adică în martie-aprilie 2012, când a căzut Guvernul Ungureanu şi s-a instalat la putere Guvernul Ponta. Bucata de pistă nu a fost însă terminată în timpul guvernării PDL, conform promisiunilor.

Dar nici USL nu s-a grăbit, astfel că au trecut 2 ani şi o lună de la debutul şantierului (cu tot cu cele 6 luni ale fostei guvernări) până să fie gata cei 2,1 km de pistă.

Întârzierea a fost pusă pe seama unor probleme tehnice descoperite pe parcurs, care au necesitat noi soluţii din partea constructorilor. Pe urmă s-a lungit cu finanţarea unor lucrări de regularizare şi deviere a pârâului Murători din zonă. Sumele au fost deblocate abia în luna martie 2013 de la Administraţia Naţională Apele Române.

Acum, vicepremierul Liviu Dragnea spune că în perioada imediat următoare va căuta soluții pentru finanțarea a ceea ce a mai rămas din pistă: 1, 3 km.

Dragnea îşi face griji pentru restul de 1,3 km de pistă

„Primul lucru care trebuie rezolvat este regularizarea râului Someș. Este cel mai important lucru și o să vin probabil cu doamna ministru Rovana Plumb și împreună să decidem dacă se poate finanța acest proiect foarte mare, pentru că este vorba de regularizarea Someșului, inclusiv în municipiul Cluj-Napoca, ceea ce ar însemna și pentru municipiu o realizare deosebită, pentru că se schimbă foarte mult zona prin care trece Someșul. Dacă vom găsi această posibilitate și încă resurse disponibile în actuala perioadă europeană pe actualul Program Operațional de Mediu, asta va fi o veste foarte bună, pentru că putem începe lucrările destul de repede și discutăm de câteva zeci de milioane de euro”, a declarat el vineri, la aterizarea pe aeroport, venit la Cluj cu o zi înainte de inaugurare.

Astăzi însă nu a fost cazul de asemenea griji care să umbrească momentul, mai ales că a avut loc şi un miting aviatic la care au participat circa 10.000 de persoane, plus o slujbă de sfinţire a pistei.

Antonescu: “Altfel se aterizează pe vremea lui Uioreanu!”

Toată lumea a fost veselă şi pusă pe glume, iar Crin Antonescu a avut remarca zilei: “Altfel se aterizează pe vremea lui Uioreanu!”.

Panglica inaugurală a fost tăiată la sosirea primului avion de linie, care a aterizat după reluarea traficului oprit pentru câteva ore. Cei coborâţi din avion au primit diplome. După această ceremonie, liderul PNL a participat, alături de Dragnea şi Mănescu, la o conferinţă de presă în aer liber lângă Terminalul Sosiri a aeroportului.

“Evenimentul de azi este important pentru Cluj, dar şi pentru Transilvania şi toată România. Cred că lucruri de acest gen, care se finalizează azi înseamnă, cu adevărat, şansa spre viitor a României. Asta înseamnă şanse pentru economie, pentru comunitate. Clujenii au un motiv să fie mândri şi vă doresc să-l folosiţi sănătoşi acest aeroport. Îl felicit pe președintele Horea Uioreanu, cred că este una dintre cele mai importante realizări din mandatul său”, a spus Antonescu.

La rândul ei, Ramona Mănescu promis că va fi termina şi restul din cei 3,420 metri de pistă, adăugând că vrea să crească cu 50% numărul pasagerilor până în 2020.

Mesaj de la Ponta

Când Dragnea şi-a început discursul nu s-a mai auzit nimic, deoarece un avion se pregătea să decoleze. “Vreau să transmit mesajul prim-ministrului Victor Ponta: săptămâna viitoare, Guvernul va aproba la rectificarea de buget o sumă importantă pentru a fi alocată CJ Cluj, ca să fie sprijin pentru a face plăţile pe care le mai are de făcut aferente acestei investiţii. De asemenea, Guvernul va fi în continuare partener pentru CJ Cluj în prelungirea pistei şi în toate celelalte operaţiuni necesare pentru ca această pistă să poată să fie completă, unde să poată ateriza orice avion”, a repetat el, după plecarea avionului, să fie sigur că s-a înţeles.

El a adăugat că “asta înseamnă că ne vom angaja să finanțăm prin POS-Mediu regularizarea Someșului”. “Probabil că va fi organizată în două etape: prima în actualul POS Mediu, iar a doua etapă după ce vom avea discuții și cu primarul municipiului Cluj Napoca (Emil Boc, n.r.), regularizarea completă a râului Someș inclusiv prin municipiu, dar printr-un parteneriat cu Primăria”, a precizat el, fără a-i pronunţa numele lui Boc.

Huiduieli pe gardă

În momentul prezentării Gărzii de Onoare în fața lui Crin Antonescu, din mulțime s-au auzit fluierături de la oamenii nemulțumiți de prețul exproprierilor făcute pentru construirea pistei. “Pot exista diverse motive de nemulțumire și oamenii pot să se manifeste și fluierând, nu e nimic îngrozitor sau anormal”, a declarat el.

Cân însă a fost întrebat de jurnalişti dacă va merge să vorbească cu ei, liderul PNL s-a ferit: “În orice caz, în cadrul unei ceremonii atunci când treci în revistă o Gardă de Onoare nu se poate să rezolvi și problema exproprierii. Adică cel puțin nu pot eu”.

Consiliul Judeţean Cluj a cheltuit până în prezent peste 22 de milioane de lei pentru exproprierea terenurilor necesare porţiunii de 2,1 km din noua pistă.

Crin Antonescu a fost însă huiduit şi la sosire, în momentul în care a coborât împreună cu ministrul Ramona Mănescu din cursa charter. În mulţimea care a participat la mitingul aviatic s-au aflat şi activişti ecologişti care se opun proiectului minier de la Roşia Montană.

Meteahnă veche

Despre momentul în care va fi gata şi restul de 1,3 km de pistă nimeni nu avansează vreo dată. Important este că s-a marcat o inaugurare, chiar dacă pe bucăţi – meteahnă veche a politicienilor români, dar mai cu seamă a liberalilor.

Amintim că o inaugurare asemănătoare avea loc în 16 august 2007 la Aeroportul “Aurel Vlaicu” Băneasa, când ministrul de atunci al Transporturilor, Ludovic Orban, tăia panglica primilor 2,2 km reabilitaţi din pistă. Mai rămâneau de renovat 1,3 km, dar ministrul s-a gândit să marcheze momentul de două ori, astfel încât aceeaşi lucrare să fie percepută ca două realizări.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.