Noul FMX de la Volvo „munceşte“ în România

Cea de a doua generaţie a gamei grele destinată construcţiilor, modelul FMX, lansată în 2013, a ajuns şi în ţara noastră, fiind disponibilă pentru vânzare.

 

Maşina prezintă o serie de elemente inovative, care au rolul de a schimba din temelii percepţia asupra transportului în domeniul construcţiilor.

Inovaţie tehnologică

Ca şi diferenţe majore între prima şi a doua generaţie, în afară de cele de ordin estetic, vorbim de un alt sistem de direcţie VDS (Volvo Dynamic Steering) şi de o suspensie de tip pneumatic pentru puntea spate. Aceasta schimbă comportamentul vehiculului şi este potrivită chiar şi pentru mersul în carieră, apropiindu-se de senzaţia oferită de un camion utilizat la transportul de marfă, pe distanţe lungi. Chiar dacă inginerii care au conceput noul model FMX au avut în minte să obţină un maxim de eficienţă în exploatare, nu a fost neglijată nici latura estetică, nici confortul. Reţeta de succes a fost combinaţia dintre aspect şi utilitate, noul FMX fiind de-a dreptul spectaculos, mai ales când îl vezi în mediul său de lucru. Bara de protecţie are acum un design mai solid, este compusă din trei piese, cu secţiunea centrală în formă de „U“ întors, flancată de două colţuri separate, care pot fi utilizate şi pe post de trepte, acestea din urmă fiind fabricate dintr-un material flexibil, rezistent la fisurare, care se comportă mai bine în cazul impactului la viteze mici decât soluţia folosită anterioar. Toate aceste componente sunt uşor de demontat şi de înlocuit. Deasupra barei de protecţie se află un dispozitiv de tractare, din fontă, proiectat pentru a suporta 32 t. Farurile redesenate cu liniile lor distincte înclinate sunt şi mai robuste şi oferă performanţe superioare în materie de vizibilitate. Designul blocurilor optice accentuează conexiunile cu celelalte modele de autocamioane ale familiei Volvo.

Mai multă atenție acordată şoferului

Noutăţile prezentate până acum de noul FMX continuă şi la partea de interior, în cabină, totul fiind complet schimbat aici faţă de generaţia precedentă, punându-se accentul pe un spaţiu de lucru confortabil şi ergonomic. O dată cu aceste modificări, şoferul beneficiază de mai mult spaţiu,mai multe opţiuni de depozitare, dar, cel mai important, şi de o poziţie mai bună de condus. Volanul este echipat cu butoane de comandă integrate pentru funcţii multiple, inclusiv controlul vitezei de croazieră, telefonul şi sistemul de navigaţie etc. Noul panou de instrumente complet negru este acum înclinat şi mai mult către şofer. Acesta poate supraveghea şi acţiona de la distanţă unele dintre funcţiile autocamionului prin intermediul aplicaţiei „My Truck“, destinată dispozitivelor mobile. Aceasta include pornirea de la distanţă a sistemului de încălzire, precum şi posibilitatea de a verifica alarma, încuietorile uşilor şi nivelul lichidelor.

Tehnologia care se reflectă în confort

Chiar dacă noul FMX „abundă“ la capitolul inovaţie tehnologică, de departe, cele mai importante sunt sistemul de direcţie Volvo Dynamic Steering şi suspensia pneumatică spate. Practic, modelele echipate cu aceste elemente duc transportul în construcţii la un nou nivel, inexistent până în prezent, în materie de manevrabilitate şi confort al şoferului. Sistemul VDS diminuează surprinzător de mult efortul depus de şofer şi, totodată, asigură o mai bună precizie a direcţiei, reducând semnificativ şocurile provocate de neregularităţile drumului, resimţite în volan. În ceea ce priveşte noua suspensie de tip pneumatic, aceasta este optimizată pentru lucrările de construcţii, oferind confort şi agilitate considerabile, atât în momentul în care autocamionul este încărcat, cât şi atunci când este gol. Sistemul de suspensie spate este prevăzut cu control automat al nivelului şi, datorită gărzii la sol de 300 mm, capacitatea de trecere este excelentă pe orice tip de teren. Suspensia pneumatică este disponibilă pentru 4×2, 6×4 şi 8×4, existând, totodată, şi posibilitatea de a echipa maşina cu sistemul de suspensie pe foi T-Ride, de 90 mm. Având în vedere că bara antiruliu este poziţionată între punţile tandemului, vehiculul are o stabilitate excelentă. În acelaşi timp, pe puntea din spate a autocamionului nu există componente neprotejate ale suspensiei. Pentru un diametru de bracaj mai mic şi pentru a reduce uzura pneurilor, este posibilă configurarea variantei 8×4 cu punte spate tridem având axa portantă cu sistem de direcţie cu comandă hidraulică. Puntea portantă poate fi şi ridicată pentru a asigura o tracţiune sporită a punţilor motoare în condiţii dificile. La capitolul siguranţă, amintim faptul că noul Volvo FMX are o cabină fabricată din oţel de mare rezistenţă. Toate componentele structurii frontale au fost reproiectate – iar pentru multe dintre acestea a fost schimbată poziţia pentru ca Volvo FMX să fie mai robust în mediile dificile de pe şantierele de construcţii. Poziţia joasă a cabinei pe şasiu permite un acces uşor la urcare şi la coborâre, precum şi o vizibilitate superioară în planul apropiat. De remarcat este şi faptul că transmisia I-Shift este de acum disponibilă şi cu punte faţă motoare. O altă nouă caracteristică a transmisiei I-Shift este intervalul mai mare de schimbare a uleiului (45.000 km). Puntea faţă motoare este disponibilă la autotractoarele şi rigidele 4×4 şi 6×6, precum şi la rigidul 8×6, iar la capitolul motorizare, noul FMX oferă motoare EURO 6 de 11 sau 13 litri. D13 are puteri cuprinse între 380 şi 540 CP, iar D11 are între 330 şi 450 CP.

La treabă, în România

De calităţile celei mai noi generaţii Volvo FMX ne-am putut convinge în mai multe situaţii, cea mai recentă fiind chiar în România. Dacă la experienţa trecută, de la lansarea FMX, maşinile testate erau echipate cu suspensia pneumatică, de data aceasta am testat varianta clasică, cu foi de arc, atât pentru puntea faţă cât şi pentru cea spate. Mai concret, vorbim de un FMX 500 HP 8×4 Rigid X-High, T-Ride, maşină ce beneficiază de o sarcină maximă în combinaţie de 44 t. Printre altele, amintim ca echipamente suplimentare programul I-Shift „Distrib şi Construcţii“, schimbarea manuală în automat şi funcţia kick-down, programul I-Shift Profesional Avansat (pentru construcţii sau transportul de buşteni), filtru de aer cu două elemente filtrante. Pe noi ne-a încântat, dar, cu siguranţă, şoferul profesionist, care stă în cabină mai mult decât la el acasă, câștigă foarte mult de pe urma inovaţiilor tehnologice oferite de Volvo – suspensia pneumatică la un camion de construcţii grele și sistemul de direcţie VDS.

 

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.