Noul Mercedes Vito a scos capul în lume

După ce, în această vară, oficialii companiei Mercedes-Benz au organizat la Berlin lansarea oficială a noului Vito, am trecut la următorul pas: un drive-test şi o vizită la fabrica din Vitoria, unde se produce de aproape 20 ani acest model.

Mercedes-Benz a lansat în acest an cea de a treia generaţie a van-ului de dimensiuni medii, Vito. Disponibil într-o gamă vastă de configuraţii, cu două tipuri de ampatament şi o înălţime maximă de 1.910 mm, vehiculul poate fi comandat cu una din cele trei lungimi diferite (4.895 mm, 5.140 mm sau 5.730 mm), fiind cu 140 mm mai lung decât modelul anterior. Noul Vito oferă cea mai bună capacitate de încărcare din segmentul său, 1.369 kg, şi poate fi configurat tracţiune faţă, propulsie sau tracţiune integrală. Toate versiunile sunt prevăzute cu discuri de frână pe toate roţile, ESP adaptiv şi până la opt airbag-uri. De asemenea, sistemul Attention Assist este oferit standard şi monitorizează starea şoferului, iar Crosswind Assist elimină efectele rafalelor de vânt venite din lateral. În plus, toate variantele se bucură de funcţia de monitorizare a presiunii din pneuri şi pot fi echipate opţional cu sistemele Active Parking Assist (asistenţă la parcare), Lane Keeping Assist (asistenţă la păstrarea benzii de mers) şi Blind Spot Assist (asistenţă la unghiul mort). Pentru modelele echipate cu tracţiune faţă, Vito oferă motorul diesel de 1,6 l ce dezvoltă 88 CP pentru modelul Vito 109 CDI şi 114 CP în cazul variantei Vito 111 CDI. Pentru sistemul cu propulsie avem parte de „clasicul“ motor de 2,2 l diesel, ce poate dezvolta 136 sau 163 CP pentru modelele 114 şi 116 CDI, iar pentru aceia care se declară nesatisfăcuţi de aceste cifre există şi versiunea de 190 CP, Vito 119 BlueTEC. Aceste motoare sunt cuplate la o transmisie manuală în şase trepte de viteză, cu excepţia lui Vito 119 BlueTEC, care vine însoţit de o transmisie automată în şapte trepte de viteză, disponibilă opţional şi pentru Vito 114 CDI sau Vito 116 CDI. Următorul pas va fi disponibilitatea pentru acest model a tracţiunii integrale, anunţate încă de la lansare, dar încă indisponibilă.

În vizită la Vitoria

Pe tărâmurile Țării Bascilor, aproape de Bilbao, Spania, se găseşte localitatea Vitoria-Gasteiz. Aici se află fabrica unde se produce, din 1995, modelul Vito. Încă nu s-a lămurit situaţia numelui Vito, dacă provine de la numele zonei sau nu, nici de către noi, dar nici de către oficialii Mercedes-Benz, care încă păstrează misterul asupra acestei poveşti. Fabrica este funcţională de 60 ani, aici producându-se numai van-uri. Din 2003 au ieşit pe poarta acestei fabrici nu mai puţin de 900.000 de unităţi ale generaţiei precedente de Vito şi Viano. Cu o suprafaţă totală de aproximativ 600.000 mp, o zonă de producţie de 257.000 mp, un număr de angajaţi de peste 3.500, fabrica produce zilnic 470 de maşini, în două schimburi. Am văzut cum se asamblează şi sudează caroseria, o serie de procese realizate de roboţi impresionanţi, fabrica fiind automatizată într-o proporţie mare, în cazul vopsitoriei procentul fiind de 96%. Ne-am edificat şi asupra procedurilor de tratament, insonorizare şi vopsire a caroseriei, asistând apoi la asamblarea propriu-zisă a modelelor pe linia de producţie. Demonstraţia de calitate a purtat emblema Mercedes-Benz, toate procesele desfăşurându-se „nemţeşte“, incluzând aici şi munca acelora care se ocupă de „sigilarea“ manuală a unor îmbinări ale caroseriei.

Incursiune în Țara Bascilor

Pe lângă vizita la fabrică, am ieşit la plimbare cu noul Vito, să ne asigurăm că toate cele descrise în prezentări nu sunt vorbe „din cărţi“. Traseele au fost din cele mai variate, de la zone urbane, precum oraşul Bilbao, la drumuri de munte, autostrăzi şi aşezări rurale. Din momentul în care te urci în noul Vito, la volan, ai o senzaţie aparte. Pentru asta aş da „vina“ pe volan. Este vorba de un volan sport, în trei spiţe, cu piele perforată şi comenzi. Sigur e un Vito?! E drept, la modelele de bază nu este aşa arătos, lipsind comenzile, dar aerul sportiv şi totodată luxos nu se pierde. După ce te instalezi, constaţi că lipsesc agăţătorile pentru haine, ceea ce e uşor frustrant în situaţia în care discutăm de un Panel Van şi toate cele trei locuri disponibile în habitaclu sunt ocupate. Nu-i nimic, volanul încă ne ia ochii şi uităm repede de cuier. Aşadar, pornim la drum. Dacă ştii zona, cu atât mai bine, sistemul de navigaţie nefiind punctul forte al noului Vito. Confortul nu poate fi pus la îndoială, vorbim de un Mercedes-Benz totuşi, iar în ceea ce priveşte sistemele de securitate disponibile standard, putem spune că siguranţa este bine împământenită în ADN-ul acestui model. Senzaţia de plăcere în a conduce creşte direct proporţional cu puterea motorului ales. Mai mică atunci când conduci versiunea de 88 CP, fiind nevoie de mai multă atenţie, pentru că trebuie să schimbi treptele mai des ca să „stai în cuplu“. Pentru cine doreşte mai mult confort, dar nu şi taxe mai mari, se poate opta pentru a doua variantă de putere a motorului de 1,6 l, cea de 114 CP. Schimbăm registrul şi trecem de la tracţiune faţă la propulsie, dar urcăm şi în cilindree. Ajungem la variantele de 136 şi 163 CP, puteri ce sunt dezvoltate de propulsorul de 2,2 l, şi care ar putea reprezenta alegerea ideală pentru multe aplicaţii. E drept, dacă primează factorul financiar, motorizările de 1,6 l revin în discuţie. Iar dacă arunci în configuraţie şi cutia 7G-Tronic, deja parcă pleci la plimbare, nu la muncă. Aceasta este opţională pentru variantele de putere de mai sus ale motorului de 2,2 l şi standard pentru vârful de gamă de 190 CP. Cu ocazia aceasta, am observat progresul făcut de Mercedes-Benz cu această nouă generaţie de Vito, fapt de care se va putea convinge şi piaţa din România curând, fiind deja deschise listele cu precomenzi, iar oficialii Mercedes-Benz România estimează că, la începutul anului 2015, noul Vito va fi în showroom-ul din România.

Fişa tehnică – Mercedes Vito 109 CDI Panel Van

Motorizare: OM 622 CDI

Capacitate cilindrică: 1.598 cmc

Putere: 88 CP/3.800 rpm

Cuplu: 230 Nm/1.500 – 2.000 rpm

Transmisie: 6+1 trepte, manuală

Dimensiuni (L/l/h) mm: 5.140/1.928/1.911 mm

Sarcina: 3,05 t

Alexandru STOIAN

Vitoria-Gasteiz, Spania

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.