Numai 240 de transportatori au cerut returnarea accizei. HG 537 va fi modificată. Guvernul, interesat doar de angajaţii Lukoil

Dragoş Anastasiu, reprezentantul Coaliţiei pentru Dezvoltarea României, a anunţat ieri, la conferinţa organizată de ARILOG şi FORT pe tema Master Planului de Transport, că numai 240 dintre cele 20.000 de firme aşteptate să-şi recupereze 4 eurocenţi din acciza suplimentară de 7 eurocenţi la motorină au depus la ARR dosarele cu cereri pentru returnare.

„Le-am spus şi guvernanţilor că aici este o problemă; parte din ea s-ar putea să vină şi din mentalitatea învechită „nu cere ceva de la stat că poate va trebui să plăteşti dublu”. Aş face apel la transportatori să abandoneze această gândire şi să-şi ceară drepturile, pentru că între timp lucrurile s-au mai schimbat. Returnarea nu funcţionează în prezent, dar sunt două acte normative care săptămâna viitoare vor trece prin Guvern şi vor face posibilă rambursarea”, a precizat el.

„Ieri (marţi, n.r.), la şedinţa Coaliţiei pentru Dezvoltarea României – din care fac şi eu parte -, au participat premierul Victor Ponta şi ministrul Finanţelor, Ioana Petrescu, iar de două şedinţe tot discutăm problema accizei şi am transmis acest mesaj clar, că nu funcţionează procesul de rambursare”, a mai spus Anastasiu.

El a arătat că a avut „uşă deschisă” la Ministerul Finanţelor şi că a stabilit, împreună cu secretarul de stat Dan Manolescu, „două-trei lucruri care vor simplifica schimbarea HG 537/2014, adoptată iniţial” şi „ne aşteptăm ca procesul de rambursare să înceapă luna viitoare (noiembrie – n.r.”.

Dragoş Anastasiu a precizat că „ultimele studii arată că 80% dintre  transportatori se află într-o situaţie foarte dificilă dpdv financiar şi al cash flow-ului şi am cerut, pentru a doua oară de la introducerea superaccizei, un punct de vedere pe tema bugetului naţional”.

MFP se codeşte să spună dacă superacciza a meritat

„La întrebarea: „A meritat sau nu?”,  conducerea Ministerului Finanţelor ne-a transmis că este prematur şi trebuie să treacă mai mult timp. Noi credem că deja, de acum, ar trebui să se vadă un trend şi că măsura nu a fost binevenită; cu siguranţă, transportatorilor nu le face bine deloc. Ce am reuşit până în momentul de faţă şi se va întâmpla săptămâna viitoare este să se schimbe legislaţia astfel încât să fie mai simplu de recuperat 4 eurocenţi”, a anunţat el.

Dragoş Anastasiu, care este şi preşedintele Grupului Eurolines – una dintre cele mai importante companii de transport şi de turism din România -, a arătat că „de ani întregi noi ne considerăm un fel de specie mai specială, care ne mirăm cum de mai rezistăm”.

„Avem probleme cu drumurile, cu consumul de carburant, cu reparaţiile, cu finanţarea mai scumpă decât în altă parte, cu exodul şoferilor – iar anul acesta a mai venit şi supraacciza, care nu a făcut deloc bine”, a adăugat el.

Lixandru: Alimentăm în afara României

Ion Lixandru, vicepreşedinte al ARILOG dar şi director executiv al Camion Logistic şi Romtrailer Service, a arătat că „eu şi Dragoş (Anastasiu – n.r.) alimentăm în afara României, iar ca noi fac asta mulţi alţii, la rândul lor”, precizând că „breasla noastră este un mare consumator de combustibil”.

Acciza suplimentară de 7 eurocenţi, introdusă de la 1 aprilie, nu a avut efectul scontat de Guvern, astfel că s-a ajuns în acest moment la o scădere cu 4% a consumului de motorină la nivel naţional, a adăugat Lixandru, precizând însă că „lucrurile se mişcă, se fac schimb de mărfuri, numai că nu se mai regăsesc în bugetul României”.

„Avem o puternică scădere pe TVA şi pe profitabilitatea companiilor. (…) „După anul 2007 au scăzut foarte mult achiziţiile de camioane noi, chiar dacă există leasing accesibil. În prezent, 7 din 10 societăţi de transport nu au lichidităţi suficiente şi mută, ceea ce s-a dus şi în spaţiul de logistică, care a creat o blocare a lanţului marfă-client-cărăuş”, a mai arătat vicepreşedintele ARILOG.

„Despre acciză s-a spus că va finanţa drumurile şi iată că, după 2 ani şi jumătate în care Maestrul Desenelor, dl. Şova – despre care am mai spus că se juca cu ghemul până la un nou Guvern -, a tot făcut schiţe pe hârtie, acum a apărut un Master Plan pe Transport cu alte priorităţi: Piteşti-Sibiu va fi drum expres iar autostradă se va muta pe Bucureşti-Braşov-Sibiu”, a criticat Lixandru.

„Noi am rămas constanţi pe proiectele propuse cu 6-7 ani în urmă”, a insistat el.

Situaţie specială la Lukoil

Lixandru a mai spus că „avem o situaţie specială cu Lukoil, care asigură 20% din carburanţii necesari pe piaţă şi poate crea o perioadă destul de tulbure, în condiţiile în care Rompetrol şi Petrom au alte contracte”.

Amintim că procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti au descoperit în urma percheziţiilor din 2 octombrie un prejudiciu de 230.000 de euro la Rafinăria Petrotel-Lukoil, comis prin evaziune fiscală şi spălare de bani.

Anchetatorii au pus sechestru asigurător pe conturile şi produsele petroliere din conducte şi din depozitele Oil Terminal. De asemenea, directorul general al Lukoil, Andrei Bogdanov, a fost pus sub control judiciar.

Însă premierul Victor Ponta s-a arătat îngrijorat de soarta celor 3.500 de angajaţi (în realitate 2.500, potrivit datelor conducerii Lukoil prezentate în scrisoarea transmisă premierului, dar Ponta a recunoscut astăzi că numai 500 de salariaţi lucrează în rafinărie, restul fiind la întreţinere şi la cele 300 de benzinării) şi a ridiculizat măsura sechestrului impusă de anchetatori.

„Totuşi, aici nu e vorba că am prins pe cineva furând o maşină şi indisponibilizăm maşina… Aici, să indisponibilizezi conducte… bănuiesc că cei care au comis fapte penale nu fugeau cu conductele în Rusia sau nu ştiu unde şi nici rafinăria nu o mutau mâine din România. Îmi exprim speranţa ca, fără a interfera în niciun fel în activitatea suverană şi independentă a procurorului, să avem grijă că e vorba de 3.500 oameni şi de nişte interese economice de funcţionare a altor companii extrem de importante şi sper doar în înţelepciunea şi responsabilitatea celor care anchetează de a găsi soluţia legală”.

Urmarea: sechestrul pus pe conturi şi pe produse de circa 1 miliard de lei a fost ridicat a doua zi de la declaraţia publică a lui Ponta.

Criticile din presă nu au rămas fără urmări: sechestrul a fost reinstituit, dar numai pe 16 milioane de euro. Însă Lukoil a dat un ultimatum: dacă până mâine, 10 octombrie, nu se ridică de tot sechestrul, închide rafinăria. Mai precis nu o redeschide, după ce instalaţiile au fost oprite încă de la sfârşitul săptămânii trecute.

Hagiu: Aş fi vrut aceeaşi grijă faţă de cei 250.000 de angajaţi din transportul rutier

Augustin Hagiu, preşedintele de onoare al FORT, s-a arătat „profund dezamăgit să văd reacţia guvernamentală în privinţa Lukoil, companie producătoare de carburanţi”.

„Eu (Guvern – n.r.) aş spune: nu fac nicio diferenţă între o companie cu 3.500 de angajaţi şi 3.500 de companii care au câte un angajat. Pe sectorul de transport rutier sunt peste 250.000 de angajaţi în acest moment, cu tot cu cei care lucrează pe zona de logistică, activităţi conexe, management, personal TESA, nu doar şoferi”, a spus Hagiu.

“Bineînţeles că nu ne legăm de angajaţii Lukoil, ci de o reacţie: aş fi vrut o asemenea gândire şi atunci când s-au pus cei 7 eurocenţi în plus la preţul carburanţilor. Aş fi vrut o asemenea gândire când ieri, cu toate argumentele noastre, atât noi, cât şi persoane din societatea civilă care au lucrat din spate pentru a prezenta argumente solide, şi dvs, presa, am susţinut acelaşi lucru la dezbaterea de la minister pe proiectul Master Planului de Transport”, a precizat preşedintele de onoare al FORT.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.