O eventuală impozitare a diurnei după 1 iunie ar anula creșterea economică a României

Diurna nu ar trebui impozitată după data de 1 iunie 2015 deoarece ar anula creșterea economică cu 3-4%, consideră Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), care se declară “deosebit de îngrijorată de proiectul de lege privind anularea unor obligații fiscale, printre care și cele impuse diurnelor acordate șoferilor profesioniști de la firmele de transport”.

UNTRR a organizat astăzi conferința de presă cu tema ”Amnistia fiscală în cazul diurnelor șoferilor profesioniști – impactul asupra industriei de transport”. Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii, a dezbătut împreună cu reprezentanți ai ministerelor de resort și ai companiilor de transport proiectul de lege privind amnistia fiscală și repercusiunile grave pe care acesta le poate avea asupra industriei transporturilor rutiere.

Diurna șoferilor profesioniști din România este reglementată de HG 1860/2006 pentru diurnele interne și HG 518/1995 pentru diurnele externe.

De asemenea, Codul Fiscal arată că nu se cuprind în baza lunară a contribuţiilor sociale obligatorii indemnizaţiile şi orice alte sume de aceeaşi natură primite de salariaţi, pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotărâre a Guvernului pentru personalul din instituţiile publice, precum şi cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi cazare.

Sumele care depășesc aceste plafoane sunt tratate ca venit salarial, ceea ce se și întâmplă în prezent.

”Prin noul proiect de lege se ignoră toate aceste legi existente, iar companiile de transport rutier nu înțeleg de ce se acordă amnistie pentru aplicarea unor legi existente. Putem înțelege din această hotărâre că în cazul diurnei ce se va aplica de la 1 iunie 2015, aceasta se va considera venit salarial integral? O astfel de măsură ar trage în jos economia României, deoarece s-ar înregistra o scădere a Produsului Intern Brut de 3-4%”, a declarat Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR.

În cazul transportului rutier național, dacă diurna ar fi considerată venit salarial ar trebui plătite taxe și impozite suplimentare de circa 80% iar transportatorii ar fi obligați să transfere integral și imediat aceste costuri către clienții finali, sunt de părere reprezentanţii Uniunii.

Același lucru s-ar putea întâmpla și în cazul transportului internațional, în condițiile în care ceilalți operatori de transport din alte țări nu vor înregistra creșteri similare de costuri iar firmele românești nu vor putea crește tarifele în piața europeană, dar vor deveni necompetitive și vor ieși din piață, lăsând locul companiilor din Polonia, Ungaria, Lituania – țară de 5 ori mai mică decât România dar cu volum de transport rutier internațional egal cu cel al României, avertizează UNTRR.

Interpretările abuzive trebuie eliminate din legislaţie

În aceste condiţii, UNTRR cere Guvernului și Parlamentului “să certifice validitatea legislației în domeniu și să elimine orice interpretări abuzive, ținând cont că plata diurnei către şoferii din transportul rutier, pentru deplasările pe care aceştia le desfăşoară, a reprezentat o constantă în ultimii 25 de ani în România şi niciodată aceste sume nu au fost reîncadrate din punct de vedere fiscal ori supuse impozitelor, aceste sume reprezentând cheltuieli pentru hrană și neprevăzute, și nu venituri”.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 13.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.