PACHETUL MOBILITATE 1: Spațiul variantelor

Aflat într-o fază finală, Pachetul Mobilitate 1 va deveni, o dată ce va fi adoptat de Parlamentul European, un fapt și va fi publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Iar acest lucru s-ar putea întâmpla într-un viitor relativ apropiat. Cum va arăta, însă, acest viitor?

Cristina Radu

Recapitularea, pe scurt, a amendamentelor valabile la finalul anului 2019 arată în felul următor. Privind Regulamentul 561/2006:

• Va fi posibil să se efectueze două perioade de repaus săptămânal reduse, în două săptămâni consecutive, cu condiția să se compenseze până la sfârșitul celei de-a treia săptămâni care urmează săptămânii în care s-a redus repausul săptămânal.

• Conducătorii auto, la cererea lor, se pot întoarce acasă înainte de sfârșitul fiecărei celei de-a treia săptămâni (cel mai probabil pentru a efectua un repaus săptămânal normal sau un repaus săptămânal normal căruia i se adaugă compensarea repausului săptămânal redus).

• Repausul săptămânal normal (45 ore) petrecut în cabină rămâne, în continuare, interzis. Privind Regulamentele 1071/2009 (accesul la piața de transport) și 1072/2009 (efectuarea transportului internațio nal de marfă-cabotaj):

• Se pot realiza 3 operațiuni de cabotaj în 7 zile, cu o perioadă de 4 zile de „cooling-off“ (în interiorul celor 4 zile de „cooling-off“ nu se pot efectua operațiuni de cabotaj în același stat, cu același autovehicul).

• Întreprinderile vor avea obligația să își aducă vehiculele în țara unde sunt înmatriculate cel puțin la fiecare 8 săptămâni (nu se precizează durata de staționare a acestora pe teritoriul țării unde a fost înmatriculat vehiculul).

Privind Directiva detașării 71/1996:

• Regulile detașării se vor aplica pentru operațiunile de cabotaj și transporturile rutiere internaționale, cu exceptarea tranzitului și a transportului bilateral. Pregătirea și implementarea amendamentelor în companiile de transport ar trebui să fie deja în faza de start procedural, clienții informați referitor la obligativitatea de „cooling-off”, dar, cel mai important, și despre aducerea vehiculelor în țara unde sunt înmatriculate cel puțin la fiecare 8 săptămâni, pachetul de mobilitate garantând astfel, eliminarea, accesului facil în activitatea de transport intra comunitar și nesiguranța în viitorul companiilor de transport deja existente, începând cu jumătatea anului 2020.

Dar cum arata viitorul începând cu jumătatea anului? Conducători auto mai fericiți?

Aducerea vehiculelor în țara unde sunt înmatriculate cel puțin la fiecare 8 săptămâni va oferi conducătorilor auto români oportunitatea de a vizita Polonia, Țările Baltice și România, vor aștepta în țara de înmatriculare în funcție de du rata de staționare impusă de la 1 până la x zile, vor încărca spre vest, în funcție de disponibilitatea exportului, de la 1 până la x zile și vor tranzita în 3-4 zile. 8 săptămâni de muncă, plus alte 2 săptămâni minim, dacă rata succesului în planificarea variabilelor: Șofer, Vehicul, Țară de înmatriculare, Locație de încărcare, Locație de descărcare, Timp de tranzit, Program de condus va fi de 100%.

La cerere, conducătorii auto se pot întoarce acasă înainte de sfârșitul fiecărei celei de-a treia săptămâni, pentru a efectua un repaus săptămânal normal sau compensarea repausului. Se vor întoarce acasă și la fiecare 8 săptămâni, dar cu venitul diminuat considerabil în țară sau la întoarce rea în țară, deoarece regulile detașării nu se aplică tranzitului și transportului bilateral.

În cele 2 sau 3 săptămâni, vehiculul și conducătorul auto vor fi înlocuite de un alt vehicul și de un alt conducător auto, în cazul în care beneficiarul contractului de transport nu va accepta liniștit respectarea impunerilor guvernelor statelor membre.

Forwarderi mai fericiți?

Cei responsabili de flotele comunitare vor intra in bucla ratei fantastice de succes în planificarea variabilelor: Șofer, Vehicul, Țară de înmatriculare, Locație de încărcare, Locație de descărcare, Timp de tranzit, Program de condus.

Cei responsabili de planificarea încărcărilor către spațiul vestic de trafic intracomunitar vor beneficia de reduceri nesperate și disponibilități ale transportatorilor care, până în 2019, existau doar în reviste de specialitate.

Beneficiari mai fericiți?

Dacă marfa beneficiarilor se adresează piețelor precum România, Țările Baltice sau Polonia, state furnizoare de flote recunoscute în comunitatea europeană, aceștia vor fi surprinși de o disponibilitate și o capacitate nefirești. Restul beneficiarilor din traficului comunitar și, implicit, volumele majoritare ale pieței comunitare Germania, Belgia, Țările de Jos, Italia, Austria vor susține prin costuri transpuse valoarea de înlocuire a unui camion și a șoferului, întorși în țară în același mod în care susțin mai mult decât costul unui singur șofer.

Proprietarii companiilor de transport mai fericiți?

După investiții în soft-uri de planificare și program de condus, prestabilirea și planificarea orarelor lunare de întoarcere ale conducătorilor auto în țară, detașarea sau delegarea în țările comunitare și plata diurnei în funcție de țară. După investiții în microbuze de transfer, contracte cu linii aeriene, contracte de cazări în vest. După suplimentarea capacității de transport, pe toată perioada de absență a camionului și conducătorului auto întors în țara de înmatriculare sau la cerere.

După negocierea contractelor de import și export nou apărute în portofoliul de servicii al companiei de transport… asumându-și citirea beneficiilor enumerate de eventuala aprobarea a pachetelor de mobilitate, proprietarii companiilor de transport vor descoperi că spațiul variantelor este mult mai mic decât fericirea profitului investit într-o flotă comunitară și se vor întoarce în țara de înmatriculare definitiv…

Cristina RADU

director transport internațional KLG Europe
c.radu@ro.klgeurope.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.