Piaţa auto a scăzut cu 3,8%. O maşină nouă la 4 rulate

După stagnarea din ianuarie, care indica totuşi un avans de 19% la producţiei şi de 10% la export faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale noi s-au prăbuşit în februarie, astfel că, pe total în ambele luni, au scăzut cu 3,8% pe piaţa internă, la 9.268 de unităţi. “Continuă să se manifeste impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate, care, la un volum de aproximativ 34.000 unităţi la autoturisme şi 7.500 la vehicule comerciale, au o creştere de 49%, respectiv 16% faţă de 2012. Din aceste cifre, rezultă că la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte 4 rulate, şi mai grav fiind faptul că 20.837 (peste 60%) dintre acestea din urmă sunt mai vechi de 10 ani, adică de trei ori mai multe decât s-au vândut noi prin reţelele naţionale ale producătorilor autohtoni şi importatorilor autorizaţi”, potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Situaţia la vânzări nu diferă de ceea ce se întâmplă pe plan european, unde în primele două luni din 2013 s-a înregistrat o scădere generală de 8,3% a numărului de autoturisme înmatriculate (cele mai mari scăderi procentuale fiind în Portugalia -48%, Grecia -26%, Franţa -20% şi Italia – 18%),). În România, vânzările au fost susţinute în continuare de achiziţiile realizate de persoanele juridice (81% din total), cele către persoanele fizice reprezentând doar 19% din total, precizează APIA.

Vânzările de autoturisme s-au plasat la 7.547 de unităţi, faţă de 8.017 unităţi vândute în primele două luni din 2012. Comparativ cu luna ianuarie, vânzările de autoturisme au avansat în februarie cu 26,4%.

Topul pe mărci este condus de Dacia, cu 1.927 unităţi vândute (25,5% din total), urmată de Skoda (808 unităţi/ 10,7%), Volkswagen (759 unităţi/10,1%), Renault (492 unităţi/6,5%), Ford (435 unităţi/5,8%) şi Hyundai (407 unităţi/5,4%).

Pe modele, Dacia Logan rămâne pe primul loc, urmat de Duster, Skoda Octavia, Sandero şi Renault Clio.

Introducerea masivă în ţară a maşinilor second-hand poate fi contracarată de Timbrul de mediu introdus din 15 martie de Guvern, cu scopul de a filtra, pe cât posibil, autovehiculele poluante, apreciază APIA.

Conceptul este, de asemenea, în linie cu recomandările Comisiei Europene, dar, pentru a-şi produce efectele aşteptate, reprezentanţii APIA consideră că va trebui dublat de un nou concept al impozitului anual care, pe lângă achiziţie (Timbrul de mediu), să stimuleze şi deţinerea unui autovehicul cât mai puţin poluant.

Producţia şi exportul stau bine

Producţia a înregistrat în luna februarie o creştere de 5,3% faţă de ianuarie, iar în primele două luni a urcat cu 18,9%, la 71.668 unităţi, fiind reprezentată aproape integral de autoturisme, care au consemnat un avans de 27,3% (71.666 unităţi).

Volumele cele mai mari în intervalul ianuarie-februarie au fost înregistrate de Dacia Duster (23.204 unităţi), model urmat de Dacia Sandero (18.163 unităţi), Dacia Logan (16.638 unităţi) şi Ford B-MAX (13.661 unităţi).

La export s-a înregistrat în primele două luni o creştere generală de 10,6% comparativ cu anul trecut, la 58.026 unităţi. Acest avans se datorează în exclusivitate autoturismelor, care înregistrează un plus de 17,8%.

Cel mai exportat model în luna februarie a fost Dacia Duster (12.479 unităţi), urmat de Sandero (9.490 unităţi) şi B-MAX (7.372 unităţi), ordinea fiind aceeaşi şi în primele două luni.

În funcţie de tipul de combustibil, în primele două luni din acest an a scăzut ponderea autoturismelor cu motoare diesel, care au ajuns la 59% din piaţă, faţă de 64% în aceaşi perioadă a anului trecut.

Cu două tăişuri

APIA consideră că pe termen scurt (2-3 luni), evoluţia pieţei depinde într-o măsură importantă de impactul noilor reglementări (Timbrul de mediu, Programul Rabla, limitarea deductibilităţii amortizării).

“Timbrul de mediu şi Programul Rabla ar trebui să stimuleze (într-o oarecare măsură) vânzările către persoanele fizice, în timp ce limitarea deductibilităţii amortizării, dimpotrivă, să pună presiune pe vânzările către persoanele juridice. Or, în condiţiile în care pe primele două luni piaţa a fost susţinută peste 80% de către persoanele juridice, este foarte posibil ca aşteptatul impact pozitiv al celor două iniţiative ale Ministerului Mediului să fie în mare măsură anulat de limitarea deductibilităţii amortizării achiziţiei de mijloace de transport”, îşi exprimă îngrijorarea cei de la APIA.

Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale noi au scăzut cu 20,9% anul trecut, la 87.505 de unităţi, una dintre cele mai mari din UE, potrivit datelor furnizate la începutul lunii februarie de APIA, care anunţa la vreme respectivă că speră, totuşi, la un avans de 5% în 2013.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

1 COMENTARIU

  1. Buna ziua!
    De curand in cadrul unei conferinte nationale s-a ridicat problema “fiabilitatii” procesului de vanzare. Practic, situatia grava este determinata si de o lipsa de constientizare a publicului larg si a celui de “calitate” privind industria auto. Se cumpara foarte mult din afara si de o calitate scazuta. Ceea ce este si mai grav este ca in acest fel vom avea strazi doar “pericole”. Toate cele bune! Va multumesc!

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.