“PIRATERIA” – o afacere rentabila care acapareaza piata

„Bucuresti, Bucuresti. Merge cineva spre Bucuresti?“ Asa numitii „pirati“ isi racoleaza clientii chiar din autogarile de unde pleaca microbuzele si autocarele. Fenomenul a depasit cu mult nivelul la care reprezenta bani de buzunar pentru o persoana care, intamplator, avea drum in afara localitatii. Astazi, piratii ameninta sa sufoce transportul regulat de calatori, desfasurat conform legii.

Denumirea de „pirati“ au primit-o din cauza faptului ca deturneaza calatori de pe cursele firmelor care opereaza pe diferite trasee si isi desfasoara activitatea „la negru“. Practic, un pirat al transportului de persoane detine o masina (de obicei un turism) si incearca sa convinga oamenii din autogari sa mearga cu el. Argumentele pe care le foloseste de obicei sunt legate de faptul ca pleaca imediat (calatorul nu mai trebuie sa astepte in statie), pretul este acelasi si sunt sanse sa ajunga mai repede la destinatie, avand in vedere ca se merge cu un turism.

Partea ascunsa

La prima vedere, lucrurile par nevinovate – o persoana bineintentionata mai ia si alti oameni in drumul sau catre o destinatie din afara localitatii. In realitate insa, nu este chiar asa. Fenomenul a luat amploare, iar cei care se urca in asemenea masini se expun la o serie de riscuri, participand, totodata, la o activitate ilegala. Aceste masini sunt conduse de soferi amatori, fara nici un fel de pregatire in ceea ce priveste transportul de persoane, nu respecta un program privind timpii de conducere si odihna, iar pasagerii si bagajele acestora nu sunt asigurate. In plus, astazi poate mai mult ca altadata trebuie sa luam in considerare si responsabilitatea sociala a fiecaruia dintre noi. Acesti transportatori clandestini incaseaza banii la negru fara sa plateasca taxe, impozite sau TVA. Primele lovite de „pirati“ sunt firmele de transport care opereaza pe traseele nationale.

„Dupa ultima atribuire de trasee, am observat ca ne confruntam cu si mai multi pirati. Probabil ca le merge bine“, a afirmat Octavian Tasu, administrator trasee C&I Comserv, precizand ca, in ultimul timp, si-au schimbat masinile, optand in general pentru Dacia Logan cu sapte locuri. „Piratii isi parcheaza masinile langa autogara, intra pe peron si incearca sa convinga calatorii care asteapta masinile noastre sa mearga cu ei. Au acelasi pret ca si noi, dar merg cu masini mici si promit sa ajunga mai repede. In plus, noi trebuie sa respectam un program fix. Pentru a umple masina, piratii fac de obicei mai multe incursiuni in autogara. Astfel, incaseaza la fiecare cursa 60 de lei (la cursele scurte care costa 10 lei de persoana). Dus-intors 120 lei, din care cel putin 80 lei inseamna castigul lor. N-au nici un fel de licenta, nu platesc taxe si impozite si, astfel, castigul lor este destul de mare“, a adaugat el.

Statul nu-si bate capul cu evazionistii

Desi astazi se discuta despre faptul ca acest fenomen depaseste 50% din totalul pietei de transport calatori, autoritatile continua sa aiba o atitudine „relaxata“. „Am trimis numeroase adrese catre autoritati, in care explicam aceasta situatie. Unele adrese au ramas fara raspuns, iar la altele am primit raspuns ca nu se poate face nimic, ca nu e de competenta lor. Am vorbit la politie si au spus ca nu au ce sa le faca. Autoritatea Rutiera Romana a avut aceeasi reactie. Practic, trebuie sa ii gonim noi din autogara. Avem dispeceri care incearca sa ii tina la distanta dar nu este prea usor. Cand ii vad intr-o parte a peronului, piratii se duc pe cealalta parte si tot asa. Deja ne cunoastem, stiu ce masini au, ce numere de inmatriculare… Discutam despre un fenomen care a luat amploare. Numai pe traseul de Pitesti sunt in jur de 50 de masini pirat. Nu exista preferinte, practic, avem pirati pe toate liniile unde operam, indiferent daca sunt mai lungi sau mai scurte. Nu putem sa le facem nimic si, mai mult decat atat, am avut si cazuri in care dispecerii au fost batuti, iar politia, in continuare, nu ia nici o masura. Sunt aceleasi persoane care opereaza zi de zi, paralel cu traseele noastre. incep activitatea o data cu noi sau chiar mai devreme. Pentru ei, este un serviciu stabil. Sunt cazuri in care au ajuns sa isi fidelizeze atat de bine clientii incat se duc sa ii ia de acasa. Au program de la 5 dimineata pana la ora 17 sau 18. Am inceput sa ii filmez pe pirati, zi de zi, si voi trimite inregistrarile la politie“, a aratat Octavian Tasu.

In lipsa controlului, transportul la negru infloreste

Problemele economice, aparenta usurinta pentru a desfasura aceasta activitate (oricine poate avea o masina si permis categoria „B“), dar si problemele pe care le intampina taximetria au facut ca tot mai multi „pirati“ sa apara pe traseele judetene si interjudetene.

„Ne-au scazut incasarile drastic in ultimele luni de zile, pentru ca s-au inmultit piratii. Cred ca s-au adus unul pe altul catre acest tip de activitate, care pentru ei este foarte profitabila, avand in vedere ca se desfasoara la negru. Sunt cazuri in care avem pirati care au microbuze. Am semnalat acest aspect la ARR: ni s-a raspuns ca au realizat controale, dar nu i-au gasit… Ori sunt anuntati de cineva, ori… Acum o luna de zile, o masina care realizeaza asemenea curse la negru s-a rasturnat pe drumul «vechi» Bucuresti-Pitesti… Nu s-a auzit nimic despre asta“, a explicat Octavian Tasu.

Numarul mare de pirati a facut ca, in unele cazuri, acestia sa inceapa sa se organizeze tot mai bine. Asteapta in ordine la plecare, au acelasi loc unde parcheaza, practica acelasi tarif…„Pe o ruta, au reusit sa mute practic punctul de plecare din autogara noastra si pleaca de langa gara Basarab. Din autogara, mai pleaca cativa calatori… restul sunt acolo. Pleaca masini in continuu. Trebuie gasita o solutie. Pe un traseu avem 30 de masini pirat. Daca fiecare ia cate 4 persoane, inseamna 120 de calatori pierduti, si nu fac o singura cursa pe zi“, a precizat Octavian Tasu. Rezolvarea acestei probleme sau, cel putin, tinerea sub control a pirateriei s-ar putea realiza fara eforturi prea mari din partea autoritatilor.

„Vom incerca sa realizam un flagrant, impreuna cu politia. Oricum, piratii sunt destul de precauti si incaseaza banii la destinatie. Amenda pe care ar trebui sa o primeasca pentru activitatea desfasurata la negru se incadreaza intre 25.000 si 50.000 lei. Practic, cateva amenzi ar descuraja total acest fenomen“, a afirmat administratorul de trasee C&I Comserv.

– „Numai pe traseul de Pitesti sunt in jur de 50 de masini pirat. Nu exista preferinte, practic, avem pirati pe toate liniile unde operam, indiferent daca sunt mai lungi sau mai scurte (…) Mai mult, am avut si cazuri in care dispecerii au fost batuti, iar politia, in continuare, nu ia masuri.“

– In urma cu aproximativ o luna, o masina care realizeaza curse la negru s-a rasturnat pe drumul „vechi“ Bucuresti-Pitesti… Nu s-a auzit nimic despre asta…

– In ultima perioada, pe fondul crizei, scaderile incasarilor pentru firmele de transport au fost de 20%. Cursul euro a dus la cresterea ratelor de leasing cu 15%. „Pirateria“ a adus o scadere a numarului de calatori cu 15%.

– Piratii prefera autoturismele Dacia Logan cu sapte locuri, pe care le parcheaza langa autogara, dupa care fac incursiuni pe peron pentru a racola calatori.

– Elemente componente ale pretului biletului de calatorie: motorina – 38%, salarii – 30%, asigurari si licente – 5%. La ora actuala, transportatorii isi asigura lichiditatea prin credite.

Pericol pentru siguranta rutiera

Comisar Sef Lucian Dinita, Seful Politiei Rutiere: 

„In baza sesizarilor transportatorilor referitoare la piraterie, urmeaza sa facem niste actiuni, pentru a eradica si acest fenomen. In primul rand, plecand de la siguranta rutiera… Ce siguranta iti ofera un turism care nu se stie daca, macar din punct de vedere tehnic, corespunde? Apoi, pentru a face transport de persoane, trebuie sa ai atestat. Ori, cei care fac astfel de transport public nu au atestat. Si, atunci, care este garantia vizavi de siguranta celor pe care ii transporta? Ne aducem aminte de accidente extrem de grave din ultimii ani: cazul Ialomita (12 morti), cel de la Barlad (16 morti)… Sa nu uitam ca soferii care conduc aceste mijloace de transport, la randul lor, nu au atestate. Iar disciplina rutiera a unora dintre ei este sub orice critica. Pirateria este o boala care se va agrava. In contextul disponibilizarilor pe fond de criza, reconversia la o alta activitate e greu de suportat in Romania si, mai mult decat atat, este greu de conceput. Prima orientare pe care o are un somer este sa se faca taximetrist: mai castiga si el un ban si se plimba cu masina, fara sa fie inscris undeva, fara sa aiba atestat, fara sa aiba experienta. Daca mergi de acasa pana la serviciu si inapoi, chiar si peste 10 ani, nu inseamna ca ai si experienta necesara de a face taximetrie.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziucargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.