Ponta: CFR Marfă se va vinde prost, iar cu Bechtel dacă nu închidem contractul va trebui să le dăm 300 mil. euro

Prim-ministrul Victor Ponta a declarat într-un interviu pentru cotidianul PUTEREA că nu se aşteaptă ca statul să câştige din privatizarea CFR Marfă şi a explicat şi de ce vrea ministrul Marilor Proiecte, Dan Şova, să le dea 50 de milioane de euro americanilor de la Bechtel şi să închidă odată pentru totdeauna contractul cu ei pentru autostrada Transilvania. Interviul este axat pe teme politice, printre care şi revizuirea Constituţiei, dar şi pe evaziunea fiscală care a înflorit în timpul domniei lui Blejnar, pe stabilirea noilor redevenţe la resursele naturale, pe exploatarea aurului la Roşia Montană, precum şi pe problemele sociale – tinerii şi Prima Casă-Noua Casă. Interviul poate fi citit integral AICI.

Întrebat dacă “vom vinde bine CFR Marfă”, premierul a dat un răspuns alarmant: “Nu, nu cred că vom vinde bine. Cred că preţul pe care îl vom lua va fi un preţ mic”.

Victor Ponta a adăugat că această gaură neagră a economiei româneşti, CFR Marfă, nu a fost dintotdeauna pe pierdere, dar că în ultimii ani a acumulat datorii uriaşe.

Întrebat dacă este reală cifra de 400 de milioane de euro la capitolul datorii, prim-ministrul a dat un răspuns şi mai îngrijorător: “Din păcate greşiţi, dar nu vreau să dau toate datele, vor fi publice pentru cei care vor să cumpere. Are o datorie foarte mare şi pierde constant şi piaţă, în faţa competitorilor privaţi. Statul român nu are în acest moment şi nu va avea capacitatea de a investi. Şi atunci, ceea ce îmi doresc pentru CFR Marfă, până la urmă ca şi pentru Oltchim sau alte situaţii de acest gen, este un singur lucru: ca acela care vine să reuşească să salveze societatea”.

Despre Bechtel, întrebat de ce ministrul Şova vrea să rezilieze contractul înainte de finalizarea celor două tronsoane din autostrada Transilvania pe care constructorul american le mai are de terminat, Victor Ponta a dat un răspuns şocant:

“Trebuie să le dăm 300 de milioane de euro pentru tronsonul Suplacul de Barcău. Ceea ce e de finalizat se finalizează, noi plătim 50 de milioane de euro pentru ca angajaţii să stea, să nu facă nimic. Dar dacă vrem să finalizăm acel ultim tronson, este nevoie de 300 de milioane de euro. Acel ultim tronson, după părerea şi evaluarea noastră, din bani publici o să fie greu de finalizat, şi atunci trebuie să merg pe un PPP (parteneriat public-privat, n.r.) ca să-l finalizez. Un PPP căruia pot să-i dau drumul anul acesta, dacă am succes cu (autostrăzile – n.r.) Comarnic-Braşov şi cu Piteşti-Craiova înseamnă că reuşesc să le dau drumul. Altfel, plătim acum 50 de milioane ca Bechtelul să stea”.

“Contractul lui Năstase a fost bun”

Premierul i-a luat apărarea lui Adrian Năstase, catalogând contractul cu Bechtel ca fiind, iniţial, bun.

“Eu unul cred că acela a fost un contract bun (cel încheiat în 2004, de Guvernul Năstase, cu Miron Mitrea ministru al Transporturilor – n.r.) şi trebuie închis. Cred că a fost o mare prostie în 2005 să-l opreşti şi cred că, uite, plătim şi în 2013. Nici n-avem autostradă şi-am rămas şi fără bani. Acela este un exemplu de decizie bună luată în 2004 şi de decizie politică proastă luată în 2005 (în timpul Guvernului Tăriceanu, cu Gheorghe Dobre ministru al Transporturilor – n.r.)”.

Amintim că americanii de la Bechtel nu au reuşit să construiască în 9 ani decât 52 de km din totalul de 415 km cât se angajaseră prin contract. În schimb, au încasat, doar pentru că au stat, 1,125 miliarde de euro. Pare incredibil, dar contractul exact acest lucru prevedea: constructorul să ia bani şi dacă nu lucrează. În 2011, fostul ministru Anca Boagiu l-a renegociat, iar Bechtel a renunţat la 6 tronsoane – pentru care Ministerul Transporturilor a obţinut ulterior finanţare europeană – şi a rămas să mai termine două, dar cu bani de la stat. Cu alte cuvinte, trai, neneacă, pe banii statului român!

De curând, ministrul Dan Şova a anunţat că vrea să convingă constructorul american să primească 50 de milioane de euro şi să renunţe la contract. Vom vedea dacă, într-adevăr, calităţile de negociator ale lui Şova sunt pe măsura renumelui casei de avocatură pe care o deţine.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.