Ponta, la Mioveni: Am trecut Pitești-Sibiu ca AUTOSTRADĂ în Master Plan. Rus, acum 2 zile: Va fi DRUM EXPRES

Premierul Victor Ponta le-a spus astăzi reprezentanţilor Uzinei Dacia de la Mioveni că a inclus segmentul Pitești-Sibiu ca autostradă în Master Planul General de Transport al României. Cu numai două zile în urmă, ministrul Transporturilor, Ioan Rus, se deplasase cu elicopterul pe platforma Dacia pentru a-i anunţa pe liderii de sindicat şi pe cei din conducerea uzinei că a introdus tronsonul Pitești-Sibiu ca drum expres în Master Plan şi că s-ar putea ca după anul 2018 drumul să fie transformat în autostradă.

“Am stabilit foarte clar că în Programul Operațional de Transport, pe care Guvernul îl va aproba până la sfârșitul acestui an în baza Master Planului de Transport: segmentul Pitești-Sibiu este trecut ca segment de autostradă. Vă spun acest lucru în calitate de prim-ministru, nu în calitate de candidat la președinție, pentru că un președinte în România nu face autostrăzi. Poate să le promită, dar le promite degeaba. Autostrăzile sunt făcute de către Guvern, în baza finanțărilor europene, iar includerea segmentului Pitești-Sibiu în Master Plan ca autostradă permite finanțarea europeană“, a declarat premierul.

Proiectul Master Planului, aflat în dezbatere publică, este viu criticat de transportatori, care acuză Guvernul că vrea să mute pe la Braşov traseul Coridorului IV Paneuropean – redenumit Rin-Dunăre de Comisia Europeană.

Concret, direcţia acestui coridor prioritar ce fusese stabilit în exerciţiul bugetar 2007-2013 să treacă pe la Sibiu şi Piteşti a fost schimbată acum în Master Plan – document valabil pentru finanţarea europeană în perioada 2014-2020. Noua idee a guvernanţilor este ca, de la Sibiu, autostrada să treacă prin Braşov-Ploieşti-Bucureşti, iar vechiul traseu, Piteşti-Sibiu, să fie construit ca drum expres.

Mai întâi cu bani de la buget

Mai pe româneşte, întâi va fi construit din bani de la bugetul se stat, şi abia după anul 2018 s-ar putea ca Guvernul să ceară fonduri europene pentru ca drumul expres să fie transformat în autostradă.

La vizita de joi de la Mioveni, Ioan Rus a făcut o declaraţie şocantă: “Coridoarele europene reprezintă interesul Uniunii Europene pe teritoriul național al României”. El a admis că “pe coridoarele paneuropene avem sursă de finanțare principală bani europeni”, dar susţine că “prin efort bugetar, trebuie să investim mai mulți bani astfel încât (…) să se dea șansa dezvoltării și acelor regiuni care nu sunt în acest moment pe coridoare paneuropene”.

„Vă spun asta în calitate de Prim-Ministru”

Astăzi, Victor Ponta nu numai că a insistat că segmentul Piteşti-Sibiu va fi construit în regim de autostradă, dar a garantat că spune asta în calitate de Şef al Executivului:

“Repet, această promisiune nu are legătură cu campania, pentru că știu că dacă ajung președinte nu o să pot să fac autostrăzi. Dar are legătură cu Master Planul pe care domnul ministru l-a prezentat, inclusiv aici la Mioveni, și pe care Guvernul îl va aproba ca program Operațional de Transport în noiembrie-decembrie. Va prevede foarte clar regim de autostradă, va prevede finanțarea în două faze, pentru drum expres în prima fază, cu tot cu expropriere, studiu de fezabilitate pentru autostradă și imediat ce avem finanțarea finală, ca autostradă. Important este să începem”.

Premierul a continuat spunând că realizarea autostrăzii va avea ca rezultat continuarea investițiilor pe platforma Dacia de la Mioveni:

“Acest lucru va fi un element important, cred și sper, în decizia companiei Renault de a continua să investească în Dacia, crescând în acest fel competitivitatea uzinei de aici și a produselor de aici, având o reducere a taxelor privind forța de muncă, având un mediu investițional și fiscal competitiv și având și o infrastructură care să ajute această dezvoltare”.

Protest şi promisiuni

Amintim că Victor Ponta i-a asigurat în 20 martie pe angajaţii Uzinei Dacia, care ieşiseră în stradă, că execuţia autostrăzii va începe în 2015, în timp ce ministrul de atunci, Dan Şova, avansa un alt termen: anul 2017

CNADNR a decis că este nevoie de refacerea studiului de fezabilitate – pe alţi bani – şi a lansat în 2 iunie procedurile de achiziţieDesemnarea câştigătorului va avea loc în această toamnă iar după perioada de contestaţii, câştigătorul licitaţiei are la dispoziţie 1 an pentru realizarea studiului.

CE pune condiţii

Master Planul General de Transport este un document strategic integrat care va sta la baza planificării investițiilor în transporturi în anii următori, dar mai ales unul obligatoriu, fără de care nu vor putea fi accesate fondurile structurale pentru transporturi în perioada 2014-2020.

Experţii Comisiei europene au fost de acord ca proiectul Master Planului să fie dezbătut public începând cu 1 octombrie, dar au pus condiţii: Ministerul Transporturilor să-i aducă îmbunătăţiri, să acorde o atențe sporită proiectelor care închid coridoarele europene de transport în actuala perioadă de programare (2007-2013, cu prelungire până în 2015) şi să revizuiască, totodată, costurile estimative ale investiţiilor.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.