Ponta şi Rus au dat drumul şantierului pe Autostrada Transilvania. GALERIE FOTO

După 1 an şi 5 luni de la semnarea contractului de execuţie a tronsonului de 8,7 km – 3A1 Gilău-Nădăşelu – al Autostrăzii Transilvania, dintre CNADNR şi Aocierea SC Spedition UMB Srl – SC Tehnostrade Srl, lucrările la au început vineri, 12 septembrie, în prezenţa noului ministru al Transporturilor, Ioan Rus, şi a premierului Victor Ponta, aflat în campanie electorală.

Execuţia lucrărilor a fost amânată pentru anul acesta de CNADNR, motivând lipsa fondurilor, deşi contractul a fost semnat în aprilie 2013, în timpul fostului ministru delegat al Marilor Proiecte, Dan Şova.

“În contextul actualei crize economice, fondurile alocate de la bugetul de stat pentru obiectivul de investiţii Autostrada Braşov-Cluj-Borş nu au putut asigura începerea lucrărilor pentru secţiunea 3A1 Gilău – Nădăşelu km 0+000 – km 8+700, astfel a fost amânată începerea lucrărilor de execuţie până la identificarea şi asigurarea fondurilor necesare”, anunţa CNADNR în toamna trecută.

La licitaţia pentru construirea acestui tronson au participat 4 companii şi 9 consorţii. Proiectul a fost adjudecat în noiembrie 2012 de asocierea Spedition UMB-Tehnostrade, dar procedura a fost contestată la CNSC, lucru ce i-a picat mănuşă CNADNR, care oricum nu avea bani pentru investiţii anul acesta.

Ministrul Dan Şova spera să obţină ceva bani la rectificarea bugetară din vara trecută, dar n-a primit niciun chior.

Reprezentanţii Companiei de Drumuri – condusă la vremea aceea de Mircea Pop -, precizau că în cadrul acestui contract, perioada de proiectare este de 6 luni, iar execuţia lucrărilor va începe în 2014.

Gata peste 18 luni

„Valoarea totală a contractului pentru tronsonul 3A1 (km 0+000 – km 8+700) – Gilău – Nădășelu este de 258.199.052,52 lei, iar perioada de execuție va fi de 18 luni, având ca termen final luna aprilie 2016”, precizează Ministerul Transporturilor, într-un comunicat remis redacţiei.

”La tronsonul Nădășelu – Mihăești – Suplacu de Barcău sperăm că studiul de fezabilitate se finalizează în acest an. Anul viitor, în această perioadă, se va lucra 100% și aici, și la Suplacu de Barcău – Borș, pentru că licitația e terminată, urmând să anunțăm  câștigătorul în 2-3 săptămâni”, a declarat ministrul Ioan Rus, citat în comunicat.

ioan rus, ponta 2

Declaraţiile sale au fost făcute de noul ministru vinerea trecută, la demararea lucrărilor pentru tronsonul  3A1 (km 0+000 – km 8+700) Gilău – Nădășelu.

Şantier mort de 4 ani

În cei 2 ani şi 4 luni de la venirea la putere a Guvernului Ponta, lucrările la autostrada Transilvania au rămas sistate, după ce compania Bechtel nu mai lucra nimic încă din 2011.

Stadiul lucrărilor pe secţiunile 2B Câmpia Turzii – Gilău (52 km) este de 97,1%, iar pe 3C Suplacu de Barcău – Borş (64,5 km), de 50,1%. Finalizarea lor este şi ea pusă sub semnul întrebării.

“Lucrările aferente celorlalte secţiuni ale autostrăzii Transilvania, inclusiv finalizarea secţiunii 2B Câmpia Turzii – Gilău (pusă în circulaţie pe o lungime de 52 km în luna noiembrie 2010) şi 3C Suplacu de Barcău – Borş, vor putea începe după identificarea surselor de finanţate“, preciza CNADNR în octombrie 2013.

lucrari autostrada, camion

“În prezent nu există alţi constructori selectaţi sau contractaţi pentru lucrări la această autostradă, iar CNADNR nu are în derulare alte proceduri în acest sens”, se mai arăta într-un răspuns al Companiei de Drumuri cerut insistent de reprezentanţii presei.

Amintim că preşedintele Traian Băsescu acuza în 27 august că Guvernul îngroapă bani pe Autostrada Transilvania. Premierul Victor Ponta a replicat că şeful statului “se ocupă să bage strâmbe”.

52 de km terminaţi, 1,4 miliarde de euro încasaţi

Constructorul american a reuşit, până în 2010, să realizeze numai 52 de km din cei 415 km ai autostrăzii contractate în 2003, de Guvernul Năstase. Bechtel a încasat însă 1,4 miliarde de euro de la guvernele Tăriceanu şi Boc.

Este drept că singurele două bucăţi de autostradă inaugurate de fostul ministrul Berceanu (42 km) în decembrie 2009 şi de Anca Boagiu (10 km) în noiembrie 2010, dar contractul cu Bechtel prevedea ca firma americană să încaseze bani şi atunci când nu lucra.

Doi ani şi jumătate mai târziu, în 29 mai 2013, fostul ministru al Marilor Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, a reziliat contractul cu Bechtel. Americanii au plecat cu încă 37,2 milioane de euro despăgubiri şi datorii de 50 milioane de euro, plătiţi de Guvern.

Bechtel, contract secret pierdut de Şova

Cum contractul a fost secret, nu s-a ştiut niciodată adevărul. Când ar fi trebuit să îl aflăm, odată cu rezilierea lui, ministrul delegat Dan Şova l-a dat pierdut. Nu însă înainte de a încerca să ne fenteze, publicând pe site-ul DPIIS numai actele adiţionale încheiate ulterior, în timpul mandatului de ministru al Transportului al lui Radu Berceanu.

Cei din PDL au sărit ca arşi, iar Şova, încolţit, a anunţat o anchetă internă, care s-a finalizat fără niciun rezultat, astfel că a făcut plângere la Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA). Altă anchetă a fost dispusă Corpului de control al Prim-Ministrului Victor Ponta, pentru „a-i obliga pe cei vinovaţi să plătească”, dar rezultatul putea fi anticipat: vinovaţi sunt miniştrii PDL.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.