Previziunile UNTRR, confirmate de INS: Majorarea accizei la motorină ADUCE PIERDERI Bugetului de Stat. Soluția: returnarea facilă și compensarea datoriilor la buget

Lipsa procedurii pentru rambursarea accizei suplimentare accentuează scăderea consumului de motorină în România. Institutul Național de Statistică confirmă deja scăderea consumului de carburant începând cu aprilie 2014 – cu 18,7% mai puțin față de martie 2014! Nu înțelegem anumite comparații făcute cu 2013 (sau 2010, de când prețul motorinei a crescut cu 56% până astăzi!). Preţul motorinei în decembrie 2008 era 3,2 lei/litru, iar din aprilie 2014, preţul este de 6,4 lei/litru. Dublu!, se arată în comunicatul remis redacţiei şi pe care îl publicăm integral.

Statul încasează deja mai puțini bani în valori absolute din acciză decât anul trecut, deși valoarea accizei pe litru de carburant a crescut. Din cauza scăderii drastice a consumului de carburant, statul încasează mai puțini bani din acciză. Scăderea consumului cu 13% nu ar fi adus niciun ban în plus la bugetul consolidat; depășirea cu 5,7 % a acestui prag minim aduce o gaură în bugetul de stat.

UNTRR trage un semnal de alarmă asupra diminuării efectului real al rambursării accizei suplimentare, în ciuda actului normativ care reglementează rambursarea trimestrială a valorii accizei recuperabile, precum și beneficiarii direcți ai acestei facilități – firmele de transport marfă care operează autovehicule de transport marfă de peste 7,5t și firmele de transport pasageri care operează autovehicule de peste 1+8 locuri, de transport public (contra cost) și în cont propriu licențiat.

Efectul rambursării accizei, care ar fi putut fi benefic pentru firmele de transport marfă și de pasageri, este în acest moment redus substanțial din cauza creșterii prețului barilului de petrol la nivel mondial și, în consecință, a prețului carburanților la pompă, inclusiv în România. Cotația petrolului a depășit din nou pragul de 100 de dolari. Preţul petrolului pe termen mediu şi lung va înregistra creşteri, datorită faptului că petrolul este o resursă limitată, iar cererea este în permanenţă creştere.

Mai mult decât atât, acestei creșteri a prețului petrolului i se adaugă și efectul creșterii accizelor în întreaga Uniune Europeană, cele două conducând la scăderea puterii de cumpărare a firmelor, respectiv la diminuarea puterii de achiziție de carburant.

În ceea ce privește accizarea motorinei, sub președinția irlandeză a Uniunii Europene s-a propus, în ianuarie 2013, creșterea treptată a ratelor minime de la 340Euro/1000 litri în 2015 la mai mult de 550Euro/1000 litri în 2027 (418 Euro/1000 litri în 2018; 450 Euro/1000 litri în 2021 și 490 Euro/1000 litri în 2024). Ca urmare, ratele minime de accizare a motorinei pentru 2027 ar putea fi mai mari decât ratele minime de impozitare pentru benzină. În prezent, acciza minimă pentru motorină în UE este de 330 EUR/1000 litri.

Există măsuri de bune practici ale statelor membre ale Uniunii Europene care sunt aplicate tocmai pentru a reduce din efectele celor două cauze asupra firmelor de transport. În acest sens, menționăm exemplul Ungariei, țară în care procedura de rambursare a accizei suplimentare a început în anul 2011. La momentul respectiv, se realiza rambursarea trimestrială a 2 eurocenți pe litru de motorină, iar în prezent rambursarea a urcat la 5,5 eurocenți/litru de motorină, lunar, oferind în plus și posibilitatea de compensare a celorlalte taxe datorate statului. 

Totodată, în Ungaria, procedura de rambursare a accizei suplimentare este extrem de simplă, axându-se pe rambursarea din sumele deja colectate de către stat, și realizându-se prin înregistrarea inițială a firmelor și depunerea electronică a cererilor de rambursare.

UNTRR propune introducerea unui sistem similar de rambursare a accizei suplimentare ca în Ungaria, care să presupună desemnarea unui administrator al schemei. Prin administratorul schemei se înţelege autoritatea competentă la care se depun cererile de restituire de accize. 

Astfel, firma își deschide un cont, în 10 zile primește de la Administratorul schemei confirmarea de înregistrare a firmei și numerele de înmatriculare ale autovehiculelor acceptate. 

Administratorul schemei  emite un cod care atestă că firma este înregistrată ca operator de transport eligibil cu lista de autovehicule înregistrate.

Pentru înregistrare și emitere cod, firma furnizează electronic licența de transport și numerele de înmatriculare pentru care are copii conforme ale licenței de transport. 

Administratorul schemei poate utiliza, pentru înregistrarea firmelor în sistem, Agenția pentru Agenda Digitală a României www.aadr.roAADR este în subordinea Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale are rolul de a opera sisteme informatice la nivel național destinate guvernării electronice. Agenția pentru Agenda Digitală a României (A.A.D.R.), instituție publică de specialitate a administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale, are rolul de a opera sisteme informatice la nivel național destinate guvernării electronice.

A.A.D.R. are rolul de a gestiona și opera sistemul e-guvernare (S.E.N.) disponibil la adresa www.e-guvernare.ro,

Sistemul Electronic de Achiziții Publice (S.E.A.P.) disponibil la adresa www.e-licitatie.ro, din 2003 – Sistemul informatic pentru atribuirea electronică a autorizațiilor de transport internațional rutier de marfă și pentru atribuirea electronică a traseelor naționale din programele de transport prin serviciile regulate județene și interjudețene (S.A.E.T.) disponibil la adresa www.autorizatiiauto.ro și Sistemul Național Electronic de Plată online cu cardul a taxelor și impozitelor (S.N.E.P.) disponibil la adresa www.ghiseul.ro.

Solicitările de rambursare a accizei suplimentare trebuie depuse electronic online – date firmă, cont bancar retur sumă, dacă are sau nu datorii la stat, dacă are opțiune de compensare, apoi datele facturii, litrii de combustibil din factură și litrii de combustibil pentru care se cere rambursare acciză (în cazul în care din carburantul achiziționat s-a utilizat și în vehicule ne-eligibile).

În termen de 10 zile primește banii în contul bancar sau i se solicită clarificări suplimentare, după caz. Respingerea trebuie fundamentată.

Menționăm că majoritatea camioanelor în România funcționează cu un șofer. Datorită infrastructurii rutiere subdezvoltate, se pot parcurge cu un șofer maxim 10.000 km/lună și consum de cca 30-35 litri motorina la 100 km, rezultă consum lunar per camion  de 3.000-3.500 litri, iar la o rambursare de 0,04 Euro/litru, ar rezulta de rambursat cca 120-140 Euro/vehicul pe lună! 8 furnizori mari de carburant livrează la 97% din vehiculele eligibile! Acciza e platită anticipat la stat de firmele de distribuție carburant, care sunt extrem de interesate să încaseze aceste sume de la transportatori, cărora le livrează carburant pe credit, cu garanții colaterale. La autocare se utilizează frecvent mai mulți șoferi.

UNTRR solicită de urgență Guvernului României să întreprindă măsuri concrete de elaborare și finalizare a normelor de aplicare, astfel încât procedura de rambursare a accizei suplimentare să fie una rapidă, facilă și modernă, dar mai ales să fie în beneficiul consumatorul român care, altfel, va suporta integral acciza suplimentară!

Pentru informații suplimentare despre cadrul european, practicile altor țări, soluții posibile în România precum și observațiile UNTRR la Procedura propusă – puteți accesa www.untrr.ro și https://www.untrr.ro/pret-motorina.html.

***

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 13.000 membri – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.