UPDATE 2! Privatizarea CFR Marfă a eşuat ca la Oltchim

Privatizarea CFR Marfă a eşuat, după 4 luni de la prezentarea câştigătorului licitaţiei, pe acelaşi model ca la Oltchim: investitorul nu a adus banii. Anunţul privind anularea tranzacţiei nu a fost făcut până la ora 19.00 de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Cristian Ghibu, iar agenţiile de ştiri şi Realitatea TV s-au săturat să aştepte şi au anunţat deja eşecul, citând “surse apropiate discuţiilor”. De fapt, deznodământul era cunoscut încă de când premierul Victor Ponta şi ministrul Ramona Mănescu s-au spălat pe mâini şi l-au lăsat pe Ghibu singur cu povara. Prima declaraţie a fost făcută la ora 21.50, de Gruia Stoica, iar după aproape o oră a “ieşit” şi ministrul Mănescu. Fiecare cu varianta sa.

UPDATE 22.40: Declaraţia ministrului Ramona Mănescu, pe scurt: “Cumpărătorul ar fi putut depune astăzi banii. Comisia de privatizare analizează împreună cu consultanţii reţinerea garanţiei. Mâine vom anunţa ce s-a decis”. 

Declaraţia completă: ” Astăzi, dupa cum bine ştiţi, s-a împlinit termenul de 60 de zile pe care GFR l-a avut ca să plătească. Cum prea bine ştiţi, GFR nu a plătit. Am cerut Comisiei de privatizare şi consultanţilor un punct e vedere asupra consecinţelor care decurg din această situaţie.

Trebuie să ştiţi că încă de la demararea procesului de privatizare, chiar dacă la conducerea ministerului s-au derulat mai mulţi miniştri, Comisia de privatizare, asistată de consultanţii Deloitte şi Muşat şi Asociaţii, au asigurat derularea constantă a procesului.

Statul român, Ministerul Transporturilor l-a învestit cu responsabilitatea de a conduce aceasta Comisie de privatizare pe dl secretar de stat Cristian Ghibu, cel care a şi semnat contractul de privatizare cu câştigătorul licitaţiei, în septembie 2013.

Încă din debutul mandatului meu de ministru am avut doua cerinţe precise pentru dl secretar de stat Ghibu: să se concentreze asupra procesului de privatizare şi să păstreze situaţia în deplină legalitate, ceea ce pot să spun că s-a şi întmplat. Ca  ministru, am primit o situaţie dată, cu parametri fixaţi, negociaţi şi precişi. În această situaţie, rolul ministrului s-a redus la responsabilizarea Comisiei de privatizare şi la a mă asigura că Ministerul Transporturilor şi-a îndeplinit toate obligaţiile.

Fără a intra în foarte multe detalii, vă spun că Ministerul Transporturilor şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale. Am văzut comunicatul GFR, cumpărătorul ar fi putut plăti astăzi, renunţând la condiţiile suspensive, conform contractului.

Au fost trei astfel de condiţii suspensive la care s-a făcut referire: finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra societăţii la data semnării contractului – o condiţie suspensivă îndeplinită de către vânzător, de către stat.

O altă condiţie suspensiva se referea la avizul favorabil al Consiliului Concurenţei. Acesta era exclusiv în sarcina cumpărătorului, care ar fi putut face notificarea imediat după ce a câştigat licitaţia, însă a făcut-o la 22 de zile de la semnarea contractului, şi aceasta doar după ce a fost notificat de Comisia de privatizare.

Obţinerea de către vânzător de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii a acordului acestora cu privire la modificările structurii acţionariatului, modificări care decurgeau din finalizarea acestei proceduri de privatizare. Notificările au fost trimise de către Comisia de privatizare la timp, dar nu toate băncile au avizat favorabil.

Ca atare, ţinând cont de acest fapt, se aplică acel articol din contract care spune că dacă, într-o perioadă de maxim 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a HG, prezentul contract se desfiinţează de plin drept, în condiţiile în care condiţiile suspensive nu sunt îndeplinite.

În acest moment, Comisia de privatizare şi consultantii analizează posibilitatea sau oportunitatea reţinerii garanţiei de către stat.

Va fi reluat procesul de privatizare, analizam cu Comisia şi cu consultanţii”.

UPDATE 21.50: Gruia Stoica a făcut o scurtă declaraţie la ieşirea din sediul Ministerului Transporturilor: “Astazi am fost invitaţi să ne informeze că nu putem să facem plata, pentru că nu s-au îndeplinit condiţiile suspensive de către vânzător. Asta am concluzionat în 20 de minute, că nu s-au îndeplinit condiţiile suspensive, şi stăm de 6 ore şi jumătate ca să ne convingă să dăm declaraţie că nu ne putem îndrepta asupra Comisiei de privatizare. Mâine decidem (eventuale despăgubiri, n.r.). Ne-am văzut şi cu d-na ministru. Voi participa de 100 de ori dacă CFR Marfă va fi scoasă la privatizare de 100 de ori. Vă mulţumim”.

Anterior, GFR anunţase că două condiţii nu au putut fi îndeplinite de către vânzător: unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra tranzacţiei.

“Am fost astăzi chemaţi la Ministerul Transporturilor pentru a fi informaţi de către Comisia de Privatizare că nu putem fi invitaţi să plătim restul de bani pentru pachetul de 51% din CFR Marfă, pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive ale contractului de privatizare. Unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea structurii acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu avea timpul necesar pentru a-şi da avizul. În aceste condiţii, am fost convocaţi să luăm la cunoştinţă imposibilitatea finalizării privatizării. Dacă ministerul va fi de acord să renunţe la clauza de confidenţialitate, veţi vedea că există o ordine clar stabilită a paşilor care trebuie făcuţi până să se poată ajunge la plata preţului. Plata pe care trebuia să o facă GFR era doar ultimul dintre aceşti paşi”, a declarat în comunicat Gruia Stoica, proprietarul GFR.

În plus faţă de condiţiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivată, respectiv numărul de acţiuni corespunzător cotei de 51% care urmează să se transfere. În acest sens, nu a fost efectuată diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmează să se transfere de la CFR Marfă către alte societăţi deţinute de stat”, potrivit GFR.

“Nu este treaba mea să emit judecăţi despre cine este de vină, dar pot să vă spun cât de dezamăgit sunt de modul în care s-au desfăşurat lucrurile. Îmi pare rău nu doar pentru impactul asupra Grup Feroviar Român şi a mea, ci şi pentru cei 11.000 de angajaţi ai CFR Marfă, pentru că nu avem acum o privatizare de succes cu o companie românească şi pentru cum se va vedea asta în afara ţării”, precizează Gruia Stoica.

Grup Feroviar Român consideră, totodată, că membrii Comisiei de privatizare nu au făcut toate diligenţele şi nu au depus toate eforturile pentru identificarea soluţiilor din timp, în vederea definitivării cu succes a privatizării.

Urmează restructurare şi concedieri, tot ca la Oltchim

Eşuarea privatizării nu este vreun motiv de bucurie pentru cineva. CFR Marfă, căpuşată ani de-a rândul de politicienii aflaţi la putere, a devenit cea mai mare gaură neagră a bugetului de stat.

Restructurarea anunţată de premierul Victor Ponta încă din vară, în caz de eşec al privatizării, nu va salva locuri de muncă şi nici nu va eficientiza activitatea CFR Marfă. Mii de angajaţi îşi vor pierde locurile de muncă, iar şefii îşi vor da în continuare prime grase, aşa cum s-a întâmplat în septembrie, reclamă liderii de sindicat – 1.400 de concedieri în aceeaşi zi a primelor.

În plus, vedem ce se întâmplă în cazul Oltchim, numai că acolo erau în joc locurile de muncă dintr-un judeţ, pe când acum vorbim despre o companie naţională – şi chiar strategică.

Dincolo de incapacitatea autorităţilor de a pune pe şine o companie valoroasă pentru viitorul transportului feroviar de mărfuri în Europa sau de a face privatizarea cu un investitor strategic rămâne întrebarea: ce va urma?

Poate chiar şi premierea responsabililor cu privatizarea

Că de plătit este greu de crezut, deşi s-ar putea găsi acum un ţap ispăşitor: Cristian Ghibu, ameninţat deja cu demiterea. În cazul precedent, Daniel Chiţoiu, responsabil cu “circul Oltchim” – cum îl numea Victor Ponta – a fost promovat de la „simplu” ministru al Economiei – în Guvernul Ponta I – vicepremier în Guvernul Ponta II, deşi prim-ministrul ameninţa, iniţial, că acesta „va plăti cu capul” în caz de eşec.

Remus Borza, şeful Comisiei de privatizare a Oltchim, a ajuns consilierul vicepremierului şi i-a ocupat deja, ieri, cabinetul lui Varujan Vosganian, invidios acum că a fost silit să plece de la conducerea Ministerului Economiei. Borza se află pe lista viitorilor miniştri, în presă vehiculându-se 5 nume. Câştigătorul portofoliului Economiei va fi anunţat mâine, de către PNL.

Nerespectarea condiţiilor, invocată de GFR ca DD

Declaraţiile oficialilor de la Ministerul Transporturilor interesează acum numai în măsura în care vor prezenta motivele anulării privatizării. Şi, evident, ce va spune Gruia Stoica: va da sau nu în judecată statul român?

Similitudinile cu Oltchim continuă şi în privinţa acuzei investitorului: Gruia Stoica invocă nerespectarea, de către comisia de privatizare, a condiţiilor din contractul semnat în 2 septembrie pentru CFR Marfă, la fel cum susţinea Dan Diaconescu (DD) că statul nu şi-a respectat obligaţiile faţă de el în cazul privatizării Oltchim.

Gruia Stoica: Transportatorii auto au acaparat mărfurile

Despre un eventual aviz negativ din partea Consiliului Concurenţei, proprietarul GFR a spus că nu este posibil, pentru că transportatorii rutieri de marfă au acaparat în ultima vreme tot mai mult din volumul mărfurilor.

„Aici nu putem vorbi numai despre calea ferată, pentru că cei de pe auto au preluat to mai mult din volumul mărfurilor. Total volum de transport în ultima vreme: cei de pe transportul rutier deţin 220 de milioane de tone, iar pe calea ferată sunt doar 50 de milioane de tone”, a precizat omul de afaceri, într-o intervenţie telefonică la Realitatea TV.

Ministerul Transporturilor nu a prezentat însă, din primăvară, niciun bilanţ al activităţii CFR Marfă, deşi fostul ministru Relu Fenechiu susţinea că lunile de vară sunt cele mai profitabile pentru companie.

Astfel, nu ştim în prezent cum “stă” CFR Marfă, în această privinţă existând o secretomanie totală la nivelul ministerului.

CFR Marfă, scăpată de datorii de 1,5 miliarde de lei

Ştim numai că, în 11 iunie, datoriile totale de 1,5 miliarde de euro ale companiei către stat au fost transformate în acţiuni, printr-o ordonanţă de urgenţă.

Guvernul a decis, totodată, preluarea de către CFR Marfă a datoriei de 127,41 milioane de lei pe care CFR SA o avea de achitat către ANAF.

Din 2008, CFR Marfă a înregistrat pierderi anuale şi datorii restante către bugetul general consolidat al statului şi către alţi creditori, care s-au perpetuat an de an până în 2012 inclusiv. Astfel că, la 31 decembrie 2012, societatea înregistra arierate de 1,57 miliarde de lei, din care 876,92 milioane de lei către bugetul statului.

Şeful falimentarei CFR Marfă, acum manager privat la CFR SA

Culmea este că fostul Relu Fenechiu, după ce a scăpat de Dimitris Sophocleous de la CFR SA, l-a numit în 15 aprilie pe fostul director general al CFR Marfă, George Micu, manager privat la CFR SA, şi îi dă şi 9.000 de euro/lună salariu.

La data de 28 mai 2013, datoriile totale ale CFR Marfă către ANAF erau de 1,51 miliarde de lei, incluzând accesorii calculate până la data de 17 mai 2013. Acumularea acestora a avut loc, potrivit notei de fundamentare a proiectului de ordonanţă, din cauză că, începând cu trimestrul IV 2008, societatea a resimţit efectele crizei economico-financiare mondiale care a afectat România, pierzând 10% din prestaţie şi terminând anul cu o pierdere brută de 169,4 milioane de lei.

“În anul 2009, prestaţia şi veniturile au scăzut abrupt cu circa 40% faţă de anul 2008, în condiţiile declinului pieţei de transport de marfă”, se arată în document. Amintim că în 2009  a fost ministru al Transporturilor Radu Berceanu, în Guvernul Boc I (PDL+PSD).

“Scopul proiectului de act normativ este de a realiza echilibrarea economico – financiară a societăţii în vederea creşterii atractivităţii la privatizare, iar proiectul de act normativ este necesar pentru realizarea conversiei datoriilor societăţii CFR Marfă către ANAF în acţiuni deţinute de statul român prin intermediul Ministerului Transporturilor”, se menţionează în motivarea ordonanţei de urgenţă privind conversia datoriilor în acţiuni.

Magda SEVERIN 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.