Privatizarea CFR Marfă nu a primit ok-ul CSAT

Privatizarea CFR Marfă nu va putea fi încheiată până la sfârşitul anului, deoarece strategia nu a primit avizul Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), a anunţat, miercuri seară, Horaţiu Buzatu, secretarul general adjunct al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI). Din acest motiv, proiectul Hotărârii de Guvern privind strategia privatizării CFR Marfă a fost scos de pe ordinea de zi din şedinta de Guvern de miercuri, iar lipsa avizului “poate fi o problemă din cauza calendarului foarte strâns”. Mai pe româneşte, licitaţia va fi amânată. Rămâne de văzut dacă este un pretext din partea MTI de a stopa privatizarea şi de a o pasa viitorului Executiv, oricare ar fi el.

Proiectul avea avizul ministerele Finanţelor, al Administraţiei şi Internelor, al Apărării Naţionale, al Justiţiei şi al Consiliului Concurenţei, dar cel al CSAT este obligatoriu.

“Pentru finalizarea privatizării integrale a CFR Marfă până la 31 decembrie 2012, conform înţelegerii cu Fondul Monetar Internaţional, era necesar un ultim aviz din partea CSAT. Acest ultim aviz nu a venit, ci am primit un comunicat prin care ni s-a spus că membrii CSAT au fost informaţi cu privire la privatizarea societăţii. Practic, aceasta a dus la scoaterea proiectului de pe ordinea de zi a şedinţei Executivului”, a explicat Buzatu.

În aceste condiţii, MTI va continua evaluarea terenurilor companiei CFR Marfă şi realizarea altor proceduri, pentru pregătirea privatizării ulterioare a societăţii.

Oficialul a preciza tprivatizarea nu este blocată, ci doar întreruptă. Pentru a o finaliza până la 31 decembrie, Ministerul Transporturilor luase în calcul avizul CSAT, obligatoriu pentru aprobarea strategiei de privatizare în Guvern, urmând apoi procedura de precalificare a ofertanţilor, organizarea camerei de date pentru cei interesaţi şi discuţii finale cu investitorii de pe lista scurtă, până la finele lunii noiembrie.

După modelul Oltchim

Proiectul de strategie a fost modificat, Guvernul relaxând semnificativ condiţiile impuse eventualilor investitori la CFR Marfă legate de cuantumul garanţiei şi al taxei de participare la licitaţia de privatizare, cum a procedat şi în cazul Oltchim.

CFR Marfă are datorii de 450 milioane de euro în acest an, comparativ cu un profit de 250 milioane euro la începutul anilor 2000.

Nici situaţia parcului rulant nu este mai bună, 13.000 din cele 30.000 de vagoane ale companiei urmând să fie vândute la fier vechi, pentru că au durata de viaţă depăşită. Restructurarea, simptomatic pentru companiile de stat din România, nu a vizat managementul, ci marea masă a salariaţilor, de la 30.500 de angajaţi în 1998, la înfiinţare, compania ajungând la doar 9.100 salariaţi în prezent.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.