Asociația Patronală a Transportatorilor – Europa 2002 a participat la invitatia Autorităţii de Supraveghere Financiara (ASF), în 19 ianuarie, cu o delegatie formata din Adrian Pop – presedinte, Szanto A. Zsolt – secretar general și Decebal Popescu, la o sedinta de lucru la sediul ASF, delegatii fiind primiti de presedintele ASF Mișu Negritoiu, vicepresedintele Marius Vorniceanu și membri ai aparatului instituțional propriu de specialitate.
Intrunirea a avut ca obiect discutarea motivelor nerespectării protocolului semnat la data de 22 decembrie 2015 de către ASF, discutarea motivelor impasivității ASF față de creșterea continuă a tarifelor RCA chiar și după semnarea protocolului, găsirea de soluții imediate pentru reducerea primelor RCA, modificarea Legii 136/1995 privind asigurările și reasigurările în România, modificarea Normei ASF nr. 23/2014, precum și adoptarea mai multor amendamente la actele normative incidente, în sensul creării unor condiții legislative favorabile practicării de prime conforme condițiilor economice autohtone.
În deschiderea dezbaterilor, reprezentanții APTE au prezentat mai multe polițe RCA emise de la începutul anului curent, probând faptul că primele RCA nu s-au modificat deloc după semnarea protocolului, asiguratorii practicând în continuare tarife inacceptabile pentru industria de transport.
După prezentarea polițelor, APTE a propus să se treacă la dezbaterea unor propuneri legislative, pe baza cărora s-ar putea găsi soluții pentru situația actuală pe piața RCA.
- APTE a propus introducerea unui nou aliniat după alin. 1 al. art. 56 din Legea 136/1995 – respectiv alin. 1 1 – prin care să se asigure egalitate între drepturile și obligațiile persoanelor (fizice sau juridice) străine și române în caz de neasigurare sau expirare de RCA. APTE a solicitat ASF-ului ca aceste modificări să fie susținute prin efort comun în fața Comisiilor Parlamentare , pentru ca în final Legislativul să încuviințeze amendarea legii.
Astfel, după alin. 1 :
“Persoanele care folosesc pe teritoriul României vehicule înmatriculate/nregistrate în străinătate şi neasigurate în străinătate, potrivit art. 48 alin. 2, sau a căror asigurare expira pe durata şederii în România datorează prime de asigurare conform prevederilor legale.”
să se introducă alin 11 în următoarea formulare propusă de APTE (text de lege creat de APTE) :
“Persoanele care folosesc în străinătate vehicule înmatriculate/înregistrate în România şi neasigurate în România sau a căror asigurare expira pe durata şederii în străinătate, datorează prime de asigurare conform prevederilor legale existente în respectivele țări străine.”
Pe considerentele de mai sus, este necesară statuarea unui raport de egalitate între drepturile și obligațiile străinilor aflați în România și drepturile și obligațiile românilor aflați în străinătate. Nu este just și rațional ca un străin să beneficieze de prevederi legale prin care să poată încheia , în caz de nevoie, polițe RCA în România , iar o persoană fizică sau juridică de naționalitate română să nu poată beneficia de o reglementare similară, prin care să beneficieze de aceleași drepturi în străinătate .
- APTE a solicitat abrogarea lit. d) al alin. 1 al art.3 din Norma ASF : “Asiguratorii …d) efectuează activitate de constatare a daunelor auto prin personal specializat, propriu sau mandatat, şi efectuează plăţi de despăgubiri în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti, cu excepţia judeţului Ilfov;”
Totodată s-a solicitat crearea unei baze legislative pentru a reglementa activitatea personalului de constatare a daunelor auto, ca o profesie liberă și independentă, cu organizare și funcținare autonome și cu statut propriu.
În accepțiunea APTE, constatatorii de daune nu ar trebui să fie angajații companiei de asigurări sub nici o formă, deoarece constatările acestora pot fi considerate subiective, părtinitoare, prin care ei pot proteja în primul rând interesele angajatorului lor (a companiei de asigurări) în detrimentul intereselor asiguraților sau pot proteja interesele diferitelor serviceuri de reparații auto agreate (cu care pot avea diferite contracte de colaborare reciproc avantajoase).
Abrogarea acestei lit. d și a prevederilor similare din Norma ASF 23/2014 , care fac referire la constatatorii de daune ca și angajați ai companiei de asigurări este imperios necesară pentru a eradica conflictele de interese prezentate în cele de mai sus.
În acest context ASF-ul trebuie să verifice situații de neprofitabilitate de pe piața RCA , deoarece poate să existe o activitate infracțională de tip paravan (sau spălare de bani etc.) , iar ASF–ul NU ar trebui să tolereze aceste tipuri de activități asiguratorilor care plătesc sume considerabile – potrivit legii – pentru autorizații RCA , dar an de an înregistrează pierderi pe segmentul RCA!
Oare de ce sunt companiile respective neprofitabile , nu cumva pentru faptul că sunt devalizate în mod intenționat cu ajutorul angajaților –inspectori de daune și a prețurilor ireale din facturile de reparații?
A se observa diferența – mai ales la asiguratorii care înregistrează pierderi – dintre sumele de bani pe care aceștia le alocă pentru orele de manoperă din service-uri (enorme , pentru că service-ul nu uită de binefăcători) și sumele pe care asiguratorii le acordă direct păgubitului în caz de daună totală (subevaluate – pentru că nu există interes din partea inspectorilor de daună)!
III. APTE , în timpul dezbaterilor , a solicitat ASF să exprime o poziție oficială legată de alin. 2 al art. 4 din Norma 23 / 2014 care arată:
“(2) Asigurătorul cu sediul social într-un stat membru al Uniunii Europene se consideră autorizat pentru practicarea asigurării obligatorii RCA pe teritoriul României, de la data la care autoritatea competentă a statului membru de origine îi comunică confirmarea Autorităţii de Supraveghere Financiară referitoare la primirea notificării privind intenţia de exercitare a libertăţii de a presta servicii sau a dreptului de stabilire.”
APTE a adus în discuție acest articol în fața ASF pentru a se stabili dacă o companie de asigurări străină, înafara condițiilor prevăzute de textul mai sus citat , mai are nevoie de vreo autorizare specială din partea ASF pentru a intra pe piața RCA din România.
Răspunsul ASF a fost că NU, nu mai este nevoie de nici o autorizare specială, este suficient ca respectiva companie să fie autorizată pentru RCA în țara lui de origine și să își notifice propria autoritate de supraveghere (din țara lui de origine) privind intenția de a practica tarife RCA în România. După ce autoritatea de supraveghere străină comunică confirmarea respectivei intenții către ASF din România, compania de asigurări străină poate practica tarife RCA în România . Totodată ASF a menționat că a și propus abrogarea lit. c al alin. 1 al art.3 din Norma ASF, pentru ca companiile externe să nu trebuiască să înființeze rețele teritoriale cu sucursale și agenții, putând să lucreze prin case de brokeraj.
Referitor la acest aspect, APTE a pornit tratative imediate cu mai mulți asiguratori din Europa pentru a se găsi soluții pentru practicarea unor tarife RCA mai rezonabile pe piața din România . Menționăm faptul că aceste idei , strategii și modalități de a găsi soluții imediate aparțin în mod exclusiv de APTE, nici un alt patronat nu a adus în discuție , înainte de 19 ianuarie 2016 aceste subiecte.
Membrii APTE trebuie să știe că subiectele de presă apărute în data de 20 ianuarie 2016 , care discută varianta cu asiguratorii străini care pot să vină în România în condiții simplificate (prin case de brokeraj) își au sursa de la ședința APTE – ASF din 19 ianuarie 2016 , singurul loc unde s-a discutat în detaliu acest aspect cu dezbatere pe articole incidente.
- APTE a solicitat modificarea art. 7 alin. 1 din Norma ASF prin care solicită ca, cota procentuală de 1% din volumul primelor de asigurare brute încasate lunar pentru asigurarea obligatorie RCA să fie transformată în cotă forfetară , adică în sumă fixă actualizată anual, deoarece cota procentuală de 1% face ca ASF și companiile de asigurări să fie „de aceeași parte a baricadei”, adică să fie cointeresate în creșterea tarifelor RCA , astfel , potrivit reglementării actuale , cu cât cresc mai mult tarifele RCA cu atât mai mult încasează atât asiguratorii cât și ASF.
Art. 7. – (1) În aplicarea prevederilor art. 53 din Legea nr. 136/1995, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 5 lit. c) din Legea nr. 32/2000, 5 cu modificările şi completările ulterioare, având în vedere elaborarea şi publicarea prezentelor norme, gestionarea programului de monitorizare a activităţii asigurătorilor care practică această asigurare, dezvoltarea şi întreţinerea bazei de date CEDAM, precum şi pentru protejarea corespunzătoare a intereselor asiguraţilor, se prelevă o cotă procentuală de 1,00% din volumul primelor de asigurare brute încasate lunar pentru asigurarea obligatorie RCA.
Pe aceste considerente, este nevoie ca pentru ASF această motivație financiară să nu existe, ASF având nevoie să devină o instituție imparțială , credibilă , cu o activitate transparentă și fermă.
- APTE a solicitat modificarea art. 13 alin. 1 din Norma ASF 23/2015 și a reglementărilor similare , în sensul restrângerii competențelor reprezentanților de despăgubiri din țările străine și eliminarea sintagmei “puteri depline“ din articolul în discuție , deoarece prin aceste puteri depline se pot crea abuzuri care pot să conducă la stabilirea de despăgubiri exorbitante ( de genul accidentului din Muntenegru sau cel din Grecia ) , prin care iarăși se pot genera valuri de scumpiri RCA la diferite perioade de timp.
VI. APTE a solicitat modificarea art. 15 alin. 2 din Norma ASF 23/2014 pentru a fi în concordanță cu art. 4 alin. 2 și art. 6 alin 4 din Norma ASF 23/2014 în următorul sens:
Text actual: “(2) Contractul de asigurare RCA se încheie cu un asigurător care are dreptul de a practica pe teritoriul României asigurarea obligatorie RCA.”
Text propus de APTE: “ Contractul de asigurare RCA se încheie cu un asigurator care are dreptul de a practica pe teritoriul României asigurarea obligatorie RCA, cu respectarea dreptului de stabilire și a libertății de a presta servicii.”
Este importantă această mențiune deorece dreptul de stabilire și libertatea de a presta servicii sunt conforme cu tratatele UE, prin exercitarea lor se poate deschide piața RCA din România, astfel creându-se condiții pentru o piață concurențială activă, cu prețuri acceptabile și poate înceta concurența imperfectă de tip oligopol prezentă astăzi pe piața RCA în România, în cadrul căreia un număr redus de vânzători vând același produs.
Piața RCA nu este o piață liberă , deoarece piața liberă are patru componente principale: cererea, oferta, prețul stabilit și concurența. În acest caz nu avem cerere , pentru că nimeni nu cere polițe RCA , acestea sunt impuse de leguitor , astfel că o componentă principală a pieței libere lipsește .
În aceste condiții, referitor la cazul de față, oferta se face în mod unilateral de către asiguratori, prețul se stabilește în mod unilateral tot de asiguratori, iar concurența dintre ei este practic inexistentă, pentru că, fiind doar nouă operatori și făcând parte toți dintr-o uniune (UNSAR), colaborarea și informațiile între membrii asociației este una naturală, totodată este în interesul lor să țină toți prețurile sus într-o piață privată de libertate și este în interesul lor să țină industria de transport în captivitate la prețuri mari, deoarece toți au numai și numai de câștigat.
Iar dacă la cele invederate adăugăm niște instituții ale statului (ASF , Consiliul Concurenței) colaborative cu asiguratorii, permisive și tolerante, care nu își exercită în mod ferm atribuțiunile conferite de lege, atunci avem toate ingredientele pentru distrugerea cu succes a unei ramuri industriale din România: industria de transport.
VII. APTE a solicitat încă o dată modificarea art. 21 alin 1. al Normei ASF 23/2014 solicitând ASF să definească mai clar ce înseamnă baze actuariale general acceptate și ce se întâmplă dacă bazele actuariale nu pot fi general acceptate și care este sancțiunea în acest caz ? Nu cumva alin. 8 al art. 21 , care arată că “(8) Nerespectarea de către asigurătorii RCA a prevederilor prezentului articol se poate sancţiona cu retragerea autorizaţiei de a practica asigurarea obligatorie RCA, conform art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi normelor emise în aplicarea acestei legi.”
Întrebarea APTE a fost că în momentul în care unii asiguratorii au început să notifice tarifele mărite, nu i s-a părut ASF-ului că bazele actuariale pe temeiul cărora au fost majorate primele nu pot fi general acceptate și nu trebuia să înceapă să retragă autorizațiile pentru a descuraja alte majorări. Răspunsul a fost că dacă li se retrăgea la toți, cine mai rămânea?
APTE a răspuns că întodeauna se pot înființa altele , totodată APTE a arătat că ar trebui să existe și o companie de asigurări cu capital majoritar de stat printre cei autorizați pentru RCA, de aici a pornind ideea că prezența EXIM ASIG ar fi una dintre variante.
VIII. APTE a mai solicitat modificarea art 121 din Legea 32/2000 și a solicitat ca actuarii, care potrivit alin.2 din articol efectuează calculul primelor de asigurare să nu fie în relații de muncă cu asiguratorul , cum se arată la alin. 1 .
Este INADMISIBIL ca angajații asiguratorilor – actuarii – să efectueze calculele tarifelor RCA în mod exclusiv și unilteral, și este INADMISIBIL ca o autoritate de supraveghere să nu poată interveni asupra stabilirii acestor tarife.
La calculul tarifelor RCA este nevoie de obiectivitate , de credibilitate , de imparțialitate , de neutralitate din punct de vedere al intereselor și de transparență .Dar în situația actuală , angajatul trebuie să facă ce îi spune angajatorul ( de la care încasează salariul ) , trebuie să calculeze potrivit intereselor angajatorului și nu e loc de imparțialitate , de neutralitate, de obiectivitate sau de transparență.
IX. APTE a solicitat reglementarea componentelor primei RCA. Prima RCA se compune printre altele, din prima tehnică și prima comercială.
Asiguratorii de multe ori jongleză cu aceste prime, deoarece se întâmplă ca ASF să fie notificată cu tariful RCA compus doar din prima tehnică , iar la consumatori tariful RCA poate ajunge dublat, prin aplicarea primei comerciale.
Este imperios necesară modificarea art. 21 în sensul obligării asiguratorilor să notifice tarifele RCA reale cu tot cu primele comerciale , exact așa cum vor fi practicate pe piață. Totodată, ar trebui limitat prin lege prima comercială.
Înainte de emiterea acestui comunicat ASF a emis un tabel cu propuneri de reglementare RCA. Se poate observa că în acest tabel se regăsesc multe din ideile și propunerile APTE expuse la întâlnirea din data de 19 ianuarie 2015, aspect care poate fi probat prin procesul verbal de ședință întocmit, precum și prin înregistrarea oficială a ședinței.