Propuneri UNTRR pentru modificarea legislaţiei asigurărilor şi Normei RCA

Reprezentanţii UNTRR au arătat luni, la lucrările comisiei reunite de Buget – Finanțe a Camerei Deputaților și Senatului, pe tema modificării legislației asigurărilor și a Normei RCA, că menținerea unei piețe libere și funcționale RCA – poate fi posibilă cu luarea unor măsuri administrative complementare pe termen scurt, mediu și lung, astfel:

– Creșterea gradului de cuprindere în asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor. Pentru verificarea polițelor RCA se pot accesa camerele de supraveghere CNADNR – numerele de înmatriculare citite de aceste camere se exportă periodic către ASF, unde se compară cu baza de date existentă și sancționarea celor care nu au asigurare.

– Reducerea fraudei prin introducerea “eronată” a seriei de șasiu a unui autovehicul care astfel în loc de mauls va primi bonus – prin măsuri administrative la emiterea polițelor RCA, respectiv conexiunea la baza de date a DRPCIV/RAR, după sistemul existent și funcțional utilizat la emiterea rovinietelor, vehiculul fiind identificat pe baza unicității numărului de înmatriculare și a seriei de șasiu. În urma identificării vehiculului în baza de date a DRPCIV/RAR, seria de șasiu este completată în mod automat în aplicație.

– Reducerea costurilor prin elaborarea unui ghid pentru despăgubiri corporale pe model german, de care instanțele să țină cont. În felul acesta nu s-ar mai ajunge despăgubiri de tipul celei achitate de CNADNR – 1 milion de euro pentru accidentul în care o persoană și-a pierdut o mână

– Alte măsuri de reducere a costurilor RCA pentru transportatorii rutieri și nu numai:

– Simplificarea condițiilor de acces la piața RCA din România, cu scopul de a crește concurența în piața RCA – prin accesul companiilor de asigurări străine.

– Introducerea cazierului șoferului profesionist  – ARR – Autoritatea Rutieră Română – este autoritatea care emite atestatele profesionale și are registrul cu toți conducătorii auto profesioniști din România, unde sunt înregistrate toate sancțiunile primate de conducătorii auto de la ISCTR în România. La acumularea unui număr de puncte de penalizare similar sistemului existent în cazul permiselro auto, să se procedeze la suspendarea atestatului profesional al conducătorului auto profesionist. Acest cazier ca și cel judiciar, poate fi eliberat de ARR la cerere doar titularului, însă firmele de transport au dreptul să îi solicite la angajare să prezinde astfel de caziere – judiciar, profesional, etc În felul acesta, firmele de transport vor avea informații mai bune, pe care să își bazeze decizia de angajare a șoferului.

–  Declararea și avizarea daunelor la timp și aplicarea unui malus instant pentru nedeclararea evenimentului în termenul prevăzut de lege. În unele țări UE această valoare este de 500 euro.

– Eistă o posibilitate ca păgubitul în urma unui accident să-și repare autovehiculul pe propriul RCA urmând ca societățile să se despăgubească între ele prin regres. Soluția este valabilă în interiorul României și nu se poate aplica la extern, pe zona de Carte Verde. Soluția nu funcționează singură, ci împreună cu alte măsuri de creștere a gradului de acoperire și alături de măsuri de limitare a riscului.

– alocarea unui procent din sumele colectate cu  titlul de prime RCA, pentru dezvoltarea unor programe de educație rutieră aplicate în mod instituțional cu Ministerul Educației.

untrr, comisie parlament

Lipsa oricărei măsuri – va conduce la o piață liberă și nefuncțională RCA – situație care în final va necesita intervenția autorităților asupra tarifelor pe o perioadă limitată, perioadă în care vor trebui luate măsurile administrative cu impact pe termen scurt, mediu și lung care să asigure funcționarea pieței la încetarea perioadei de intervenție.

 Dacă nu se adoptă nicio măsură administrativă, tarifele pentru transportatorii rutieri vor continua să crească, iar procentul autovehiculelor asigurate va continua să scadă într-un ritm puternic accelerat față de scăderea de 8% dintre 2011 și 2014 și singura soluție pentru a evita colapsul pieței RCA într-un an electoral, când nu va fi compensat venitul nerealizat de la vehiculele comerciale cu creșteri proporționale la autoturisme, singura soluție posibilă va fi:

– pe modelul asigurării obligatorii de locuințe, limitarea tarifelor RCA/carte verde la valori normale de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mărfuri și persoane care fac transporturi rutiere internațional și naționale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local și la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme.

untrr, comisie parlament 2

În 2015, piața RCA s-a cifrat la aproape 750 milioane euro – conform estimărilor ASF pe primele 9 luni (îm crestere cu 15% fata de 2014).

Conform Raportului Consiliului Concurentei din decembrie 2015 asupra pietei asigurarilor, această sumă de750 milioane euro este colectată astfel:

– cca 600 milioane euro de la  76,9% din autoturismele înmatriculate în România -(4,6 milioane autoturisme, din 6 milioane de autoturisme)

–  cca 150 milioane euro de la 51% (în scădere cu 8% față de 2011, conform aceluiași studiu) din autovehiculele comerciale licențiate în România (84150 din 135.000 de camioane peste 3,5 t și 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri)

Prima medie autovehicule comerciale: 1.800 euro

Prima medie autoturisme: 130 euro

2016: Conform estimărilor UNTRR, prin creșterea nivelului colectării la 100%

– Cca 570 milioane euro – 100% din autoturismele înmatriculate în România – 6 milioane autoturisme

– cca 180 milioane euro 100%  din parcul total de 165.000 de autovehicule comerciale licențiate în România – 135.000 de camioane peste 3,5 t și 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri

Prima medie autovehicule comerciale: 1.100 euro

Prima medie autoturisme: 95 euro.

image3

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.