Raport Consiliul Concurenţei asupra sectorului de retail alimentar: carnea de porc s-a scumpit cu 21,43%, mezelurile cu 38,3% şi pâinea cu 31,45% în 2012

Carnea de porc s-a scumpit anul trecut cu 21,43%, pâinea cu 31,45%, laptele dulce de consum cu aproape 8%, carnea de pasăre cu 5,7% şi vinul cu 33,61%, dar mezelurile au sărit cel mai mult cu preţul: 38,3%, se arată într-un raport (pag. 48-62) al Consiliului Concurenţei privind evoluţia concurenţei în sectoare cheie, printre care şi cel de retail pentru produsele alimentare de bază, în anul 2012 faţă de 2011. Raportul analizează şi sectorul profesiilor liberale cu profil economic, sectorul auto, sectorul bancar şi sectorul gazelor naturale.

Singurele scăderi de preţ, respectiv 37%, s-au înregistrat la ouă.

La legume/fructe au fost înregistrate creşteri de preţ la struguri (25,11), roşii (17%) şi pere (15,27%). Merele, cireşele, ceapa şi cartofii au fost mai ieftine în 2012 decât în 2011.

“La nivelul produselor alimentare de bază, selecţionate de către Consiliul Concurenţei, raportul dintre produsele naţionale şi cele provenite din import continuă să fie unul supraunitar. Cu toate acestea, cu excepţia cărnii de porc, pentru toate celelate categorii de produse prezentate în graficul 4.2, produsele din import câştigă teren. Laptele dulce de consum şi uleiul de floarea soarelui au înregistrat cele mai mari modificări în această direcţie, în perioada analizată”, se arată într-un raport al autorităţii de concurenţă.

grafic

Analiza Consiliului Concurenţei arată că majoritatea produselor importate din categoriile selectate provin, ca şi în perioada anterioară, din ţări ale Uniunii Europene.

Legume-fructe de la furnizori externi

Totodată, situaţia este în continuare diferită pe segmentul de legume-fructe, acolo unde produsele provin preponderent de la furnizori externi, din considerente legate de preţ şi de deficienţele existente la nivelul producţiei autohtone.

“În perioada 2011/2012, deşi pe anumite categorii de produse se observă o creştere a ponderii produselor autohtone pe rafturile marilor retaileri în majoritatea cazurilor se înregistrează scăderi. În ceea ce priveşte structura importurilor, situaţia diferă faţă de categoria produselor de bază, unde majoritatea produselor proveneau din UE”, se precizează în raport.

provenienta legume-fructe

Produsele analizate au fost laptele dulce de consum, ouăle de gaină, carnea de porc, carnea de pasăre, uleiul de floarea soarelui, pâinea, mezelurile şi vinul. Dacă în aceste cazuri consumul din magazine este asigurat 63-88% de produse provenite din România, în cazul legumelor şi fructelor situaţia este inversă.

Astfel, doar în cazul verzei şi a cireşelor vânzările sunt acoperite peste 50% din producţia autohtonă, în rest ponderea legumelor şi fructelor provenite din România în totalul vânzărilor magazinelor se situează între 4% în cazul fasolei boabe şi 41% la ceapă uscată.

17,2 mld euro în 2012

„Sectorul de retail este unul dintre sectoarele esenţiale pentru economia României. În 2012, valoarea acestuia a fost de aproximativ 17,2 mld. euro, în creştere cu 3,3% faţă de 2011. Retailul alimentar are o contribuţie semnificativă în totalul sectorului de retail românesc. Consumul de alimente deţine ponderea cea mai ridicată în totalul cheltuielilor de consum, acesta din urmă fiind componenta principală a produsului intern brut (61% în 2012). Conform Institutului Naţional de Statistică, în 2012, cheltuielile pentru alimente şi băuturi nealcoolice au reprezentat aproximativ 42% din totalul cheltuielilor de consum ale gospodăriilor”, se mai arată în raport.

Totodată, se precizează că „sectorul de retail alimentar este important pentru economia românească nu doar prin contribuţia sa directă la formarea produsului intern brut, cât şi prin locurile de muncă pe care le oferă, cu atât mai mult cu cât sectorul de retail este de multe ori punctul de intrare pe piaţa forţei de muncă pentru mulţi tineri lucrători cu calificare redusă sau necalificaţi”.

Din analiza situaţiilor financiare ale principalilor 10 retaileri din 2012 a reieşit că aveau, la sfârşitul anului, aproximativ 50.000 de salariaţi, în creştere cu 12,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.