RAPORT Curtea de Conturi: Decontarea transportului elevilor, depăşită cu aproape 25% în 2012 din majorări speculative

Suma alocată în 2012 pentru decontarea transportului elevilor a fost depăşită cu aproape 25% faţă de prevederea din buget, a constatat Curtea de Conturi, care a stabilit şi cauza: majorarea speculativă a tarifelor pentru abonamentele lunare. Concret, pe rutele de transport pe care nu a existat concurenţă, tarifele practicate de operatorii de transport auto pentru abonamentele lunare ale elevilor au înregistrat valori maxime (ex.: operatorii de transport din judeţele Covasna, Brăila, Tulcea, Hunedoara, Maramureş). Tarifele maxime au înregistrat valori de până la 6 ori mai mari decât cele practicate, pe distanţe similare, de CFR Călători, pentru abonamentele lunare de transport feroviar de călători.

Potrivit legii, elevilor care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ la care sunt şcolarizaţi, pe bază de abonament, în limita a 50 km, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 8 călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă.

“În anul 2012, de la bugetul de stat, prin bugetul MECTS a fost alocată prin inspectoratele şcolare judeţene (ISJ) unităţilor şcolare suma de 154,3 milioane lei, pentru decontarea abonamentelor de transport (auto/feroviar) a peste 143.000 elevi. În plus faţă de suma alocată, conform solicitărilor transmise de unităţile de învăţământ şi centralizate la nivelul ISJ-urilor la data de 31.12.2012, obligaţiile de plată neachitate reprezentând contravaloarea abonamentelor aferente transportului elevilor se cifrau la 37,5 milioane lei, cu 24,3% peste prevederile bugetare aprobate pentru anul 2012. Din analiză a rezultat că sumele decontate în perioada 2009-2012 pentru contravaloarea abonamentelor de transport au înregistrat majorări semnificative, respectiv de la 92,2 milioane lei, în 2009, la 154,3 milioane lei, în 2012. În fapt, pentru 2012, cifra comparabilă este 191,8 milioane lei, incluzând şi obligaţiile de plată restante”, se arată în raportul public pe 2012 al Curţii de Conturi.

Curtea de Conturi constată, astfel, că dublarea sumei aferente abonamentelor de transport a elevilor în perioada 2009-2012 nu a fost cauzată de creşterea numărului de elevi care au beneficiat de abonamente, ci de majorarea speculativă a tarifelor pentru abonamentele lunare de transport a elevilor, care nu pot fi controlate de minister, ci de autorităţile locale.

“Din informaţiile primite a rezultat că numai în anul 2012 au abandonat şcoala 731 de elevi, întrucât nu au mai putut plăti costul transportului la şcoală”, se mai arată în raport.

În acest context, Curtea de Conturi notează că art. 84 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale (nr. 1/2011) a dat posibilitatea operatorilor privaţi de transport auto să majoreze speculativ tarifele practicate pentru abonamentele lunare ale elevilor, prin neexercitarea niciunui control, iar nedecontarea contravalorii abonamentelor lunare de transport a elevilor a avut drept consecinţă creşterea absenteismului/abandonului şcolar.

Curtea de Conturi a mai constatat că MECTS deţinea, la 31.12.2012, un cont la Banca Comercială Română, cu un sold de 240.000 lei, deşi reglementările în vigoare interzic instituţiilor publice să efectueze operaţiunile de încasări şi plăţi prin instituţii de credit, cu excepţia încasărilor şi plăţilor efectuate în valută. (M.S.)

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.