Raportul ASF privind evoluția primelor RCA în ianuarie 2015 – iulie 2016 pentru vehiculele de transport

asf2Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a discutat, în ședința din 31 august 2016, un raport privind evoluția tarifelor RCA pentru autoutilitare/autocamioane și pentru vehicule destinate transportului de persoane, în cadrul procesului de monitorizare a acestei piețe lansat la începutul anului.

Redăm integral comunicatul ASF:

“În analiză au fost incluse toate polițele RCA emise pe piață pentru aceste categorii de vehicule în perioada 1 ianuarie 2015 – 31 iulie 2016. De asemenea, analiza a fost  efectuată atât per total piață, cât și la nivelul fiecărei societăți de asigurare în parte, pe intervale de timp lunare și trimestriale, și sub toate aspectele – pe niveluri de prime, pe clase de bonus-malus, pe flote de autovehicule. Demersul a avut drept scop identificarea cauzelor care au condus la escaladarea tarifelor RCA, precum și a eventualelor cazuri de discriminare a anumitor categorii de transportatori în procesul de stabilire a primelor de asigurare.

Astfel, analiza realizată de Sectorul Asigurări-Reasigurări din cadrul ASF relevă faptul că 12% din polițele încheiate în luna iulie, pentru autoutilitare de peste 16 tone (1.467 de polițe), au obținut tarife de până la 5.000 de lei, iar alte 19% (2.338 de polițe) s-au încadrat într-un plafon de 8.000 de lei.

Potrivit datelor centralizate de ASF, 65% din polițele încheiate pentru autoutilitare de peste 16 tone s-au situat, la nivelul lunii iulie, sub plafonul de 12.000 de lei. Aproximativ 3% din polițe au primit tarife peste pragul extrem de 20.000 de lei, iar alte 12% au tarife de peste 16.000 lei.

În cazul mijloacelor de transport de persoane cu mai mult de 40 de locuri, aproape trei sferturi din polițele RCA încheiate în luna iulie s-au încadrat în plafonul de 5.000 de lei, circa 85% din totalul acestora obținând tarife de până la 8.000 de lei.

tabel raport ASF

La nivelul grupei autoturismelor folosite în activitatea de taxi, tarifele practicate de asigurători s-au situat în luna iulie la peste 2.000 de lei pentru 81% din polițele încheiate pe șase luni, însă mai mult de jumătate din acest segment de polițe s-a menținut sub pragul de 2.800 de lei.

Noua analiză a pieței RCA, disponibilă pe www.asfromania.ro, detaliază segmentarea polițelor pentru autovehicule de transport pe intervale de tarifare, pentru a surprinde cu mai multă acuratețe situațiile concrete și dimensiunea fenomenului de creștere a primelor RCA pentru anumite categorii de consumatori.

Monitorizarea tarifelor pentru autoutilitare/autocamioane și vehicule de transport de persoane arată o lărgire a spectrului de tarife în ultimele luni, de la valori mai mici de 5.000 de lei, până la vârfuri de 16 – 20.000 de lei, printre factorii care determină diferențe numărându-se vechimea relațiilor comerciale dintre asigurători și clienți, mărimea flotelor de vehicule, adoptarea unor măsuri de control al riscului de accident. Pe de altă parte, analiza arată că încadrarea autovehiculelor în anumite clase ale grilei de bonus-malus nu constituie un element determinant în stabilirea tarifelor RCA.

Analizând întregul portofoliu de polițe emise în luna iulie pentru autoutilitarele de până în 16 tone, indiferent de clasa de bonus-malus aplicată, rezultă că tariful mediu s-a menținut la un nivel relativ constant în intervalul ianuarie – iulie 2016. În schimb, pe grupa camioanelor de peste 16 tone, pentru toate clasele bonus-malus, luna iulie a consemnat o creștere a primei medii cu circa 12% față de luna precedentă”, precizează ASF.

Mai multe detalii privind evoluția primelor RCA în perioada 1 ianuarie 2015 – 31 iulie 2016 pentru vehiculele de transport pot fi vizualizate accesând:

Raport evolutie tarife RCA_ian_2015_iul_2016

ASSAI: Informațiile, trimise de asigurători și neverificated e ASF 

Pentru o corectă informare, Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) face următoarele precizări:

  1. Raportul furnizat de către ASF conține informații transmise de către piața de asigurări, adică acele informații nu au fost verificate nici măcar de către ASF. Această “analiză” efectuată de către ASF se bazează pe buna-credință și corectitudine a datelor furnizate către piața de asigurări din România.
  2. Datele prezentate sunt perimate, iar în situația puțin probabilă în care acestea ar fi corecte, raportul ASF se referă la o stare de fapt care nu se mai încadrează în actualitatea pieței de asigurări din România. În anul 2016, situația plăților tuturor dosarelor de daună RCA este una mult mai gravă decât cea prezentată de către ASF pentru anul 2015. Astfel, peste 70% dintre plățile efectuate în baza polițelor RCA sunt realizate în afara termenului legal.
  3. ASF recunoaște, în premieră, o stare de fapt existentă în România de peste 5 ani: companiile cu cotă reprezentativă în piața RCA încalcă legea și nu respectă termenele de plată.
  4. În urma acestor abuzuri grave și extinse, ASF nu comunică sancțiunile aplicate societăților de asigurări pentru aceste abateri. Oare de ce?
  5. Lipsește din acest raport cel mai important element care contează pentru un consumator de produse de asigurări: procentul dintre suma solicitată de către păgubit (în baza documentelor justificative) și suma reala achitată de către asigurător.

“De peste 3 ani, peste 85% dintre plățile efectuate de către asigurători în baza polițelor RCA reprezintă plăți parțiale. Asta înseamnă că asigurătorul achită cât consideră și raportează către ASF că plata a fost efectuată. Pagubitul rămane astfel…păgubit!

Oare de ce nu a fost analizată și prezentată public această situație, a cuantumului procentual al despăgubirilor achitate de către firmele de asigurări?”, se întreabă președintele ASSAI, Cristian Muntean.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.