RATB se innoieste cu 500 de autobuze si 55 de tramvaie

Vincentiu Daniel Antonescu, directorul general al RATB, vrea sa innoiasca parcul regiei cu 500 de autobuze si 55 de tramvaie noi, achizitionate prin licitatie in cadrul unui program multianual pe 4 ani.

Parcul auto al Regiei Autonome de Transport Bucuresti (RATB) este imbatranit, ultimele autobuze fiind cumparate in anii 2006-2007. In prezent, circa 200 de autobuze din totalul de 1.147 nu mai pot fi scoase pe traseu, in special prin lipsa pieselor de schimb. Seful RATB se gandeste sa achizitioneze, prin licitatie, 500 de autobuze noi. „Daca am avea in total 900 de autobuze, ar fi in plus in circulatie circa 100 fata de ce avem acum, fapt ce i-ar determina pe bucuresteni sa mai renunte la masina personala”, ne-a precizat el. In plus, Vincentiu Daniel Antonescu vrea sa cumpere minibusuri, „care pot patrunde pe stradute”. „Avem deja companii private care ne fac concurenta pe liniile preorasenesti, dar care intra destul de mult si in oras”, ne-a declarat el. La capitolul tramvaie, seful RATB si-a propus sa produca 55 de astfel de vehicule nepoluante in Uzina RATB, care sa se alature pe traseu celor 280 de tramvaie care circula in prezent (din totalul de 481 aflat in parcul auto al RATB). Pentru aprilie este programata punerea in circulatie a unui nou tramvai Bucur LF, atractiv prin eleganta si design futurist. Pana acum, au fost introduse in trafic 13 tramvaie Bucur LF, care circula pe linia 1. La troleibuze, din totalul de 297 aflate in parcul auto, sunt puse in circulatie 186 de troleibuze, dar si ele au durata de viata depasita. „Nu avem in plan sa achizitionam troleibuze, dar avem un studiu pentru modernizarea lor la uzina proprie de reparatii a RATB, unde lucreaza in prezent 950 de angajati, fata 3.000, in trecut. Este foarte important ca in viitoarea transformare a regiei (in societate comerciala – un proiect mai vechi al municipalitatii – n.r.) uzina sa ramana a noastra, pentru ca fara oamenii de acolo nu am putea sa rulam parcul existent”, ne-a precizat dir. gen. Antonescu.

Investitii de peste 366 milioane lei

Programul de investitii de la bugetul local propus pentru anul 2015 cuprinde fabricarea a 10 tramvaie Bucur LF (Low Floor), modernizarea altor 10 tramvaie si producerea unui prototip tot LF, dar cu podea coborata in proportie de 80%. „Planul total de investitii pentru anul 2015 depaseste 366 de milioane de lei, dar as incepe cu subventia planificata de la bugetul local, care insumeaza 600 de milioane de lei – suma necesara acoperirii diferentei dintre costurile si veniturile RATB. In 2014 am avut venituri proprii de 357,6 milioane lei, din vanzarea titlurilor de calatorie – circa 163,5 milioane lei -, din publicitate si inchirieri spatii sau utilaje – 5,95 milioane lei -, iar din alte venituri, in jur de 188,18 milioane lei”, ne-a precizat Vincentiu Daniel Antonescu. Pentru proiectele de investitii, seful RATB a trimis note de fundamentare catre Primaria Capitalei, exprimandu-si convingerea ca „un posibil start” ar putea fi anul 2015.

Benzi unice pentru transportul in comun

RATB se afla sub autoritatea Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB), for de la care dir. gen. Antonescu asteapta sprijin pentru multiplicarea benzilor unice pe care sa circule transportul public – deja implementate pe anumite bulevarde din centru – si pentru sincronizarea semafoarelor astfel incat vehiculele RATB sa aiba prioritate in intersectii. „In afara de tramvaiele gen metrou usor, sunt trei sau patru coridoare unice pentru linii de autobuze, dar ar mai fi nevoie. In plus, nici acestea nu sunt respectate de catre soferii bucuresteni, unele fiind usor avariate iar stalpisorii de delimitare nu mai exista. Daca noi, ca soferi, vom incalca mereu liniile dedicate ale RATB, vom produce intarzieri ale mijloacelor de transport in comun. De asemenea, ne confruntam cu foarte multe cazuri de parcari neregulamentare pe aceste benzi unice, masinile lasate acolo blocand traseul mijloacelor de transport public si accesul la calea de rulare. Ne-ar ajuta foarte mult interventia Politiei Rutiere sau a Politiei Locale”, ne-a mai spus directorul general al RATB.

Parcari la capete de linie

Totodata, un proiect mai vechi discutat si in Consiliul General, prevede construirea unor parcari la capete de linie, respectiv pe Autostrada Bucuresti-Pitesti, capat de linie spre Militari, pe Autostrada Bucuresti-Constanta, capat de linie inspre Titan sau capatul liniei 21. „Acolo ar putea exista pe viitor niste parcari pentru cei care tranziteaza Capitala, dar si pentru bucuresteni, astfel incat acestia sa isi poata lasa masina si sa circule cu mijloacele de transport in comun, cum se intampla in alte tari. In acest fel, am reduce o sursa importanta de poluare, oferindu-le locuitorilor Capitalei sansa de a trai intr-un mediu mai curat”, este de parere Vincentiu Daniel Antonescu.

Autobuze electrice, in probe

In acest sens, seful RATB are un proiect ambitios pentru centrul Capitalei, unde gradul de poluare este ridicat: introducerea de autobuze electrice. Pentru inceput, astfel de mijloace de transport in comun nepoluante vor circula in probe incepand din 15 martie. Vor fi introduse mai intai, pe o linie, doua astfel de vehicule provenite de la o firma din China, apoi un autobuz de la un furnizor din Cehia. Dir. gen. Antonescu vrea sa vada cum functioneaza aceste mijloace de transport ecologice si ce parere au calatorii despre ele. Insa pretul de peste 400.000 de euro al unui autobuz electric este dublu sau chiar triplu fata de cel al unuia obisnuit, iar acumulatorii mai costa si ei intre 50.000 si 60.000 de euro. Totusi, seful RATB ar dori sa achizitioneze cateva astfel de mijloace de transport ale viitorului. Insa accesarea de fonduri europene pentru acestea este conditionata de transformarea Regiei in societate comerciala.

Transformarea in S.C., sansa fondurilor europene

Statutul de regie autonoma nu ne permite sa accesam fonduri europene si trebuie sa incepem anul acesta transformarea RATB in societate comerciala. Acum suntem in faza intocmirii drafturilor de statut si a celor privind contractele de servicii publice pe care va trebui sa le incheiem cu Primaria Capitalei, fara de care nu am putea sa asiguram transportul pasagerilor. Transformarea Regiei in societate comerciala este legata de aceste contracte de servicii publice de transport. Daca nu ne transformam in societate, exista riscul, intr-o varianta pesimista, ca in 2019 sa ramanem doar cu tramvaie si troleibuze – dar sa pierdem chiar si aceasta parte de transport electric”, avertizeaza dir. gen. Antonescu. Seful RATB da asigurari ca aceasta transformare nu inseamna restructurarea de personal, fiind posibile chiar angajari: „Acum avem 10.625 de salariati, dar personalul este subdimensionat pe anumite departamente”. Vincentiu Daniel Antonescu considera ca varianta cea mai corecta este transformarea regiei intr-o societate comerciala cu actionar unic Primaria Capitalei. De altfel, a fost facut si un studiu care a aratat acelasi lucru. „Abia dupa 4-5 ani, daca exista si alte optiuni de finantare si de sustinere, putem sa ne gandim la alt scenariu. Daca Primaria ar fi actionar unic, am putea atrage si noi fonduri europene – o gura de oxigen care ne-ar ajuta foarte mult la productia de tramvaie, la modernizarea si repararea parcului actual. Vom avea un alt grad de libertate”, a conchis directorul general al RATB.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.