Repere legislative si planuri FORT pentru 2015

Modificarile legislative privind pirateria, amenzile, placutele, dar si returnarea accizei si starea drumurilor au fost subiectele discutate la cea de a IX-a Adunare generala FORT (Federatia Operatorilor Romani de Transport).

Evenimentul, desfasurat la Brasov in perioada 30 ianuarie – 1 februarie, a reunit reprezentanti ai tuturor structurilor asociative membre FORT din domeniul transporturilor rutiere de marfuri si pasageri, scoli si centre de pregatire profesionala, transport specializat, aerian si activitati conexe, alaturi de conducerea confederatiilor patronale reprezentative la nivel national. S-a urmarit fixarea reperelor legislative si operationale, precum si planurile de actiune pentru FORT in anul 2015. Este apreciabila cresterea inregistrata de acest eveniment, atat in ceea ce priveste numarul participantilor, cat si calitatea discutiilor. Mai multe autoritati din domeniu au fost, de asemenea, prezente. Au raspuns invitatiei reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, Politiei Rutiere, Directiei Antifrauda, ARR, CNADNR.

Restituirea accizei: „Vom plati unii si vor incasa altii”

Restituirea catre transportatori a unei parti din supra-acciza pe motorina a fost unul dintre subiectele abordate. Procedurile complicate care trebuie realizate au descurajat transportatorii, unii dintre acestia exprimandu-si ingrijorarea ca sumele nerecuperate ar putea ajunge in „alte buzunare”. Participantii la eveniment s-au intrebat daca o abordare mai simpla nu ar fi mai eficienta. „S-ar putea calcula costul mediu cu motorina pentru transportatori. Astfel, pentru restituirea accizei ar trebui sa luam in calcul veniturile operatorilor. De exemplu, daca eu va cer restituirea accizelor dintr-un milion de litri de combustibil, trebuie sa fac dovada ca acel milion de litri reprezinta 40% din cifra mea de afaceri. Prin formula care se aplica, vom plati unii si vor incasa altii. Cand s-au discutat formulele de calcul, ar fi trebuit sa fim si noi intrebati”, a aratat Ilie Raduta, director general TCS. Numarul mic de dosare depuse de catre transportatori pentru recuperarea accizei si in special numarul extrem de mic al dosarelor acceptate pentru plata arata faptul ca procedura este cel putin descurajanta.

Placutele „nu reduc mortii de pe drumuri”

O alta intrebare adresata reprezentantilor RAR si ai Politiei Rutiere a fost legata de beneficiile reale in materie de siguranta rutiera, in urma aplicarii placutelor pe camioane: cu cat au redus mortalitatea pe drumuri, cate locuri de parcare s-au infiintat in urma banilor incasati… Din pacate, autoritatile prezente au confirmat faptul ca nu exista un studiu in acest sens si la ora actuala este vorba pur si simplu de o lege care trebuie respectata. „Aceasta a fost legea, ISCTR si Politia Rutiera doar au respectat-o”, au afirmat reprezentantii autoritatilor. Aparenta inutilitate a acestei masuri a starnit, asa cum era anticipabil, multa rezistenta din partea transportatorilor, fiind inclusiv firme care au refuzat sa achizitioneze placutele. „Am aproximativ 50 de dosare pe rol, dar nu voi pune placute decat in momentul in care imi veti putea demonstra ca se reduc victimele de pe drumuri cu aceste placute”, a afirmat Ilie Raduta.

Timpii de condus: „indulgenta pentru 15 minute”

Participantii la eveniment au ridicat problema depasirii cu cateva minute a timpilor de conducere de catre soferi. S-a solicitat „indulgenta de a nu sanctiona depasirile timpilor de conducere de pana la 15 minute peste programul maxim, tinand cont ca acest lucru se petrece in toata Europa, mai putin Ungaria” si daca in urma controalelor efectuate, soferii opriti ar putea primi un document care sa ateste efectuarea controlului, pentru ca atunci cand sunt opriti din nou sa se inceapa controlul de la momentul ramas. Autoritatile au aratat ca exista deja recomandari in acest sens. „Nu cred ca se mai amendeaza pentru 5 sau 10 minute, ci la peste 15 minute. Inmanarea acelei fise de control este obligatorie, a fost impusa de Ministerul Transporturilor, insa nu stim ce se intampla pe urma cu acea fisa. Prin norma interna, ISCTR are obligatia intocmirii acelor documente de control. In ceea ce priveste Politia Rutiera, dansii nu au aceasta obligatie”, a precizat Gabriel Stefanescu, inspector ISCTR. O alta problema semnalata a fost legata de autoutilitarele de sub 3,5 t. Practic, conform declaratiilor autoritatilor, aceste autovehicule incarca adesea marfa cu masa mult peste cea admisa, insa nimeni nu le poate controla. Transportatorii prezenti la eveniment au solicitat totodata reprezentantilor CNADNR urgentarea anumitor lucrari de infrastructura. In intreaga tara sunt santiere pe care lucrarile treneaza, iar firmele pierd bani si timp, camioanele fiind obligate sa foloseasca rute alternative.

Pirateria, tolerata de stat?

Pentru transportul regulat de pasageri, „pirateria” ramane una dintre principalele probleme, care, din pacate, s-a acutizat in ultimii ani. Practic, la ora actuala, sunt numeroase zone in care „piratii” sunt foarte bine organizati, provocand pierderi consistente atat operatorilor de transport licentiati, cat si statului, prin evaziune fiscala.

De altfel, tocmai neplata taxelor si impozitelor reprezinta atuul principal al „piratilor”, care pot practica astfel tarife mai mici. Transportatorii si-au aratat surprinderea in legatura cu lipsa de reactie din partea statului. Totusi, Politia Rutiera a pornit o campanie de combatere a acestui fenomen, campanie ce va fi extinsa la nivel national, in colaborare cu reprezentantii FORT. Sigur, cadrul legislativ ramane in continuare o problema, insa reprezentantii FORT considera ca nu se pune problema lipsei cadrului legislativ, ci a vointei. „Poate ca noi, transportatorii, colaboram bine cu Politia Rutiera la nivel institutional, insa cu politistii de pe teren colaboreaza foarte bine piratii.” Autoritatile au facut un apel la rabdare pentru solutionarea acestei probleme, mai ales ca, in unele cazuri, sunt alte structuri care au preluat investigatia, in conditiile in care s-a constatat ca masinile utilizate de „pirati” apartin unor primari, politisti etc.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.