Reteta ATLASSIB, competitiva si in vremuri grele

2009 nu a fost un an usor nici pentru transportul international de persoane, care s-a confruntat cu diminuarea numarului de pasageri pe fondul unor tarife tot mai mici de transport, determinate de o concurenta acerba. Reteta Atlassib pentru aceste probleme s-a dovedit una castigatoare – o paleta larga de servicii ce completeaza transportul international de pasageri (transport de colete, transfer de bani…) si asigurarea unei prezente consistente la nivel national si international (peste 160 de agentii proprii).

Dar asta nu este tot – Atlassib are la baza o filozofie ce a asigurat dezvoltarea companiei de-a lungul anilor, plasarea corecta pe piata, completarea continua a serviciilor oferite, in functie de nevoile si evolutia tarii noastre si a raporturilor Romaniei cu Europa.

„Marea provocare a anului 2009 a fost sa depasim efectele crizei si chiar sa reusim sa ne dezvoltam. Acest lucru inseamna pentru noi imbunatatirea serviciilor de transport si completarea acestora cu unele noi, menite sa duca la atragerea de noi pasageri. In prima parte a anului trecut, s-a inregistrat o cadere semnificativa, pe unele relatii au existat diminuari ale numarului de pasageri si cu 25%, iar apoi a urmat o redresare, la finalul de an ajungand la o medie care arata o scadere de 15-18% a numarului de pasageri in 2009, comparativ cu 2008“, a aratat Daniel Micu, director general Atlassib.

Curse optimizate

In ciuda scaderii numarului de pasageri, Atlassib nu a renuntat la liniile detinute, insa a incercat sa optimizeze utilizarea parcului auto, beneficiind si de noile licente comunitare, ce permit efectuarea de statii pe teritoriul tarilor tranzitate. Practic, discutam de mai putine masini, la acelasi numar de linii.

„S-au modificat graficele de circulatie, autorizatiile au fost completate cu statiile din tarile tranzitate si, astfel, am avut un grad de ocupare destul de bun. In plus, am putut imbarca pasageri si din statele de pe traseu. Au aparut modificari in programul de rezervari pentru a putea permite introducerea de tronsoane de traseu in celelalte tari comunitare. Este un soft dedicat activitatii noastre, elaborat in mare parte de catre departamentul nostru IT“, a explicat Daniel Micu.

Criza nu a insemnat doar o incercare continua de reducere a costurilor, ci si reactii rapide la oportunitatile aparute pe piata. „Avem inclusiv calatori straini, care utilizeaza autocarele noastre, in special pe curse precum Italia-Franta sau Italia-Spania si retur. Compania noastra este deja binecunoscuta in Italia. Oricum, cei mai multi pasageri sunt romani, iar criza economica a determinat o tendinta de schimbare a tarii unde s-au stabilit, in special din Spania spre Italia si Franta“, a precizat directorul general Atlassib.

Angajari si pe timp de criza

Astfel, impotriva cursului pietei, anul trecut, Atlassib a angajat personal, la final de 2009 avand 30 de angajati in plus fata de inceputul anului – soferi si agenti de turism.

La ora actuala, compania dispune de 94 de agentii proprii la nivel national, iar in strainatate are 70 de agentii apartinand, de asemenea, Atlassib sau societatilor deschise in respectivele tari – Atlassib Italia, Atlassib Spania, Ro Atlassib, Atlassib Franta. In plus, pentru a fi cat mai aproape de clienti, Atlassib ofera posibilitatea de rezervare si cumparare de bilete pe site, iar prin colaborarea cu Posta Romana, in toate oficiile acesteia.

„Tot ca efect al crizei, am observat ca scaderea numarului de pasageri a determinat cresterea numarului de trimiteri postale. Faptul ca autocarele dispun de remorci a ajutat si in perioada sarbatorilor, cand pasagerii au foarte multe bagaje, iar noi am putut prelua astfel intregul surplus. De altfel, situatia de la sfarsit de an a devenit clasica pentru noi. In luna decembrie, romanii vin spre tara incepand cu data de 15, iar din 2 ianuarie pana spre 20 ianuarie, se intorc in tarile unde muncesc. Suntem aproximativ la acelasi volum de pasageri in raport cu cel inregistrat iarna trecuta“, a precizat Daniel Micu.

Flota innoita…

Nu poti discuta de optimizare a costurilor in cadrul unei companii de transport fara a dispune de o flota moderna si sisteme competitive de monitorizare a acesteia.

„Chiar daca flota Atlassib include atat autocare dotate cu tahograf digital, cat si analogic, aparatura si softurile de care dispunem ne permit gestionarea tuturor datelor legate de tahograf intr-o singura baza de date. Practic, avem posibilitatea ca de la centru sa pri mim informatii legate de orice sofer si masina. Totodata, avem sistem de urmarire a flotei pe toate masinile firmei, inclusiv pe autoturisme. La autocare, exista in plus si posibilitatea de a comunica prin mesaje cu soferii. Scopul principal este acela de a reduce costurile“, a precizat Daniel Micu.

La sfarsitul anului trecut, Atlassib a achizitionat un nou lot de autovehicule, iar cele 15 autocare Mercedes-Benz au intrat imediat in paine contribuind la asigurarea capacitatii necesare de transport pentru volumul crescut al pasagerilor in aceasta perioada. Modelul achizitionat este Mercedes-Benz Tourismo, cu motor EURO 4, avand 408 CP, capacitate de 48 de locuri, cu dotari clasice pentru transportul international – bucatarie, toaleta, instalatie audio-video…

Atlassib utilizeaza autocarele, in medie, sapte ani pe curse internationale, iar achizitionarea se face, in general, prin leasing pe cinci ani.

„Initial, ne-am dorit sa cumparam autocare noi in prima parte a anului, insa am intarziat decizia, luand in considerare contextul economic. Nu sunt primele autocare Mercedes-Benz Tourismo achizitionate. Multe dintre cele pe care le aveam deja in parc au depasit 1,5 milioane km parcursi si s-au comportat foarte bine. La noi, autocarele parcurg peste 250.000 km pe an si, astfel, fiabilitatea este un element important, iar EvoBus ne-a oferit conditiile cele mai apropiate de solicitarile noastre“, a declarat directorul general Atlassib.

… de la dealeri romani

Este notabil faptul ca, in ultima perioada, Atlassib a decis sa colaboreze direct cu reprezentantele din Romania ale producatorilor de autocare.

„Dealerii din Romania s-au dezvoltat in ultima vreme si au ajuns la un nivel care le permite sa propuna oferte asemanatoare cu cele din strainatate. Si in 2010 speram sa achizitionam autocare cel putin la nivelul anului trecut. Speram sa intram in normalitate intr-o perioada scurta de timp si sa putem trece la dezvoltare. Vom incerca sa ne intensificam prezenta pe liniile intracomunitare. Dorim sa ne pastram pozitia pe piata, sa dezvoltam serviciul de mesagerie si activitatea de transfer electronic de bani (serviciu lansat anul trecut)“, a explicat Daniel Micu.

„Piratii“ isi iau (mai mult ca oricand) partea

Un subiect vechi, dar aparent fara rezolvare, afecteaza puternic transportul rutier de persoane.

„Astazi, tarifele practicate pentru transportul international sunt nejustificat de mici, iar acest lucru este influentat in primul rand de concurenta. Sunt numeroase firme, nou aparute, care practica preturi de dumping. Sunt firme cu 1 – 3 autocare, ce mentin aceasta presiune pe piata, mai ales pe relatiile de Italia si Spania. Noi nu am intrat niciodata in jocul scaderii preturilor si incercam sa mentinem pe aceste relatii tarifele la limita inferioara, ramanand, totusi, rentabili“, a precizat Daniel Micu.

Incasarea banilor fara documente justificative, plata salariilor „la negru“, nerespectarea timpilor de conducere si odihna pentru soferi – sunt cateva dintre practicile utilizate de pirati pentru mentinerea tarifelor la un nivel cat mai scazut.

„Timpii de conducere si odihna reprezinta un motiv important de concurenta neloiala, in conditiile in care sunt multe firme ce nu respecta aceste prevederi. Atlassib a realizat investitii importante in acest sens. Avem puncte de schimbare a soferilor la Arad, Padova, Barcelona… Sunt eforturi realizate in timp, iar in punctele importante, dispunem de baze proprii pentru a avea costuri reduse legate de stationarea soferilor acolo. Din pacate, pirateria a inflorit si continua sa se dezvolte. Astazi, discutam de 50-60 de transportatori care au autocare si desfasoara curse de linie in regim de curse ocazionale. Practica este veche iar rezolvarea nu depaseste nivelul de intentie declarativa. Aceste firme merg cu trei soferi de la un capat la celalalt al traseului, iar banii sunt incasati de la pasageri la iesirea din tara. Pana cand autoritatile statului nu vor lua masuri reale pentru stoparea acestui fenomen, transportatorii corecti vor avea de suferit. In plus, exista si acel transport realizat cu autoturisme de 8+1 locuri, nereglementat sub nici o forma, care este extrem de raspandit, acaparand aproximativ 20-25% din piata“, a precizat directorul general Atlassib.

Dezvoltare rentabila

In ciuda tuturor problemelor, la ora actuala, Atlassib este una dintre marile companii europene de transport. Pe cursele internationale, compania dispune de 186 de autocare, avand peste 500 de soferi si un numar total de 1.400 de angajati. La nivelul intregului holding, Atlassib are aproximativ 500 de autocare si autobuze si aproape 5.000 de angajati.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.