ROMÂNIA – GERMANIA… este loc de mai mult?

Germania este cel mai important partener comercial al României. Investitorii din această țară sunt clienți importanți pentru furnizorii români de transport. Sunt afirmații valabile astăzi. Dar vor fi valabile și mâine? Probabil că da… Există, însă, câteva nuanțe care trebuie luate în calcul de fiecare operator din piața autohtonă de transport. Despre întrebări care surprind esența, despre prezent și viitor am stat de vorbă cu Sebastian Metz, General Manager & Board Member al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane.

Sebastian Metz

Întrebarea nu este dacă ar trebui să ne așteptăm la mai multe investiții germane în România, ci dacă este suficient pentru România sau putem să avem mai mult?, ne-a atras atenția în cadrul discuțiilor pe care le-am purtat, timp de mai bine de 2 ore, Sebastian Metz.

„Există, în continuare, companii germane care vin să investească în România. Dar unde este reperul nostru? Care este obiectivul României? Discutăm despre un potențial uriaș, pentru că, atunci când comparăm România cu media europeană, observăm că există, încă, un drum lung de parcurs. Și este vorba despre potențial, nu despre bariere! Trebuie să investiți, nu doar să consumați!”, a continuat el. Din păcate, semnalele pe care le dă piața nu sunt deloc îmbucurătoare.

„Investițiile se vor opri sau vor scădea în momentul în care sectorul privat de afaceri își va pierde încrederea. Iar, în acest moment, suntem pe cale de a ne pierde încrederea. Avem un survey, în cadrul căruia companiile chestionate au declarat că au mai puțină încredere în dezvoltarea economică viitoare a României decât în anii trecuți”, a subliniat directorul general al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane, menționând că evoluția situației macroeconomice a României este îndeaproape observată.

„De asemenea, observăm cu foarte multă atenție ce se întâmplă cu investițiile publice și în ce domenii au loc, precum și modul în care sunt adoptate deciziile politice în România – în dialog cu mediul de afaceri din România sau nu”, a adăugat el.

Investiții în creștere

Conform Registrului Comerțului, aproape 5% dintre investițiile germane în România au mers în transport și comunicații, pentru ca 22,5% să vizeze comerțul. Sebastian Metz a precizat că, potrivit aceleiași surse, în ultimii 2 – 3 ani, un număr de aproximativ 7.500 de companii cu capital german, având un capital de 9,3 miliarde de euro, investesc în România.

În acest context, Germania ocupă locul al doilea în topul investitorilor străini pe plan local, după firmele olandeze. „Capitalul total al investițiilor străine în România este de 76 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că deținem un procent de aproximativ 13%. Din punctul meu de vedere, este foarte mult, deoarece, dacă veți realiza o analiză, veți putea observa că multe investiții directe străine din partea unor companii originare din Germania au venit în România din alte țări, precum Olanda, care beneficiază de un tratat bilateral cu România în privința taxelor pe profit. Aș putea spune că Germania este cel mai important partener economic al României, iar unul dintre motivele pe care le nominalizez este legat de parteneriatele comerciale, cu o valoare de 30 miliarde de euro a comerțului bilateral.”

De menționat că valoarea comerțului bilateral România – Germania s-a triplat în ultimii 10 ani.

Zone de interes multiple

Companiile germane investesc mai ales în Transilvania, Banat, București și Ilfov, fiind vizată, în special, zona de producție (automotive, industria metalelor, a maselor plastice), dar investitori cu aceeași origine pot fi regăsiți la nivelul tuturor ramurilor industriale. „Germania este o țară producătoare. Eram în căutarea unor zone atractive în Europa și am găsit România. Europa de Est este o regiune cheie pentru producătorii germani, pentru că sunt state membre UE, care oferă un cadru legal bine pus la punct, securitate, distanțe scurte și un nivel al salariilor foarte atractiv, comparativ cu Germania. Economia germană, în termeni globali, este întotdeauna interesată de dezvoltarea țărilor partenere. Modelul nostru de afaceri este bazat pe o relație de tip win-win”, a apreciat Sebastian Metz.

Și totuși…

„Atunci când partenerii noștri se dezvoltă și își cresc activitățile economice, putem să avem relații comerciale mai bune cu ei. De aceea, nu suntem împotriva creșterilor salariale, pentru că România trebuie să devină mai bogată, mai puternică. Aș aprecia, însă, ca fiind puțin prea ridicată viteza majorărilor salariale, în raport cu productivitatea și creșterea ei, cu eficiența, nivelul educației forței de muncă și al competitivității acesteia. Trebuie pusă întrebarea: ce va face România, atunci când va pierde industria producătoare, care depinde de costul forței de muncă, pentru a deveni mai atractivă pentru o altă industrie care să nu fie la fel de sensibilă la acest aspect?”, a continuat el. Oportunitățile oferite de statele vecine României, care nu sunt membre UE, sunt luate în calcul în fiecare moment de investitori… și trebuie luate în calcul și de autoritățile române.

De aceea concluzia va lua, de această dată, forma unei întrebări pe care directorul general al Camerei de Comerț Româno-Germană a formulat-o: Ce alte avantaje poate România oferi pentru a deveni mai atractivă?

AHK Romania organizează, în 2019, primul stand comun al României la transport logistic, cel mai mare târg din lume pentru logistică, mobilitate, IT și managementul lanțului de aprovizionare, ce are loc la München, din anul 1978.

Sebastian Metz, General Manager & Board Member al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germană: „Am creat o platformă denumită Marketplace Romania, unde publicăm profilurile companiilor, în scopul de a promova producătorii români în raport cu firmele germane care le pot deveni clienți. Am pus la punct, de asemenea, o schemă de suport în cadrul târgurilor și expozițiilor. Investitorii germani sunt interesați de colaborarea cu companii de transport din România. Cei mai mulți lucrează, de altfel, cu firme românești de profil.

Am primit, recent, vizita unei delegații germane din domeniul transporturilor și logisticii, care a inclus un reprezentant al Ministerului Transporturilor din Germania, și am avut, de asemenea, o conferință de «matchmaking» între companiile românești și cele germane. Încercăm să facem eforturi, în acest sens, în toate sectoarele. În Germania, sectorul transporturilor este cel de-al doilea ca importanță, după cel automotive, din punctul de vedere al contribuției la PIB și al cifrei de afaceri sau al pieței muncii. În Germania, acest sector oferă 16% către PIB, iar, în România, 20%.”

Despre Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană

Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) este reprezentanța oficială a economiei germane și totodată cea mai mare Cameră de comerț bilaterală din România. AHK România aparține, alături de Camerele de comerț și industrie germane (IHK), rețelei globale a Camerelor de comerț germane bilaterale, reunite sub umbrela Uniunii Camerelor de Comerț și Industrie din Germania (DIHK). Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană, înființată în 2002, numără peste 600 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susține activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este, totodată, partener al firmelor românești interesate de piața germană. În România, AHK se implică activ în implementarea sistemului dual de învățământ după model german, prin inițiativa EduPro, și a înființat platforma GreenTech Econet Romania, cât și o Curte Permanentă de Arbitraj.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.