După o perioadă de mare încordare și proteste susținute, piața de transport persoane pare să se liniștească. Dar pentru câtă vreme?
Prelungirea valabilității programelor de transport poate fi privită ca o victorie importantă a patronatelor și a operatorilor de transport în general, care au reușit să blocheze o schimbare ce ar fi dus, probabil, la dispariția transportului regulat în forma lui actuală.
În același timp, însă, s-a putut observa, că în această perioadă de conflict, a existat o singură poziție conturată coerent: cea a transportatorilor ce operează astăzi cursele regulate. Nici autoritățile, centrale și locale, și nici restul transportatorilor nu au prezentat o viziune, sau măcar o promisiune pentru dezvoltarea ulterioară. Poate doar o atitudine revanșardă, de tipul „ați stat suficient pe trasee, acum puteți renunța la ele”. Dar vor veni alți operatori în loc, va crește calitatea serviciului, se va diminua pirateria…? Fără o imagine a viitorului în transportul rutier național de călători, aproape toată lumea s-a întrebat același lucru: de ce? Stricăm ceva, însă nu punem nimic în loc…
Cam târziu…
Chiar dacă operatorii s-au liniștit, mulți dintre ei au apucat deja să achiziționeze mijloace de transport noi, ceea ce amplifică „gustul amar” ce caracterizează astăzi piața de transport călători. Nu voi insista asupra importanței entuziasmului, esențial pentru buna funcționare a oricărui segment economic. Să spunem doar că prelungirea a fost anunțată extrem de târziu pentru a produce efectele pozitive scontate – adică stabilitate și conservarea potențialului investițional, pentru o dezvoltare intensivă și/sau pentru lansarea altor tipuri de servicii de transport.
Am comentat și cu alte ocazii dezvoltarea bună a transportului turistic și a celui de convenție, însă aceste segmente nu pot fi accesate de pe o zi pe alta. Relațiile se construiesc în timp și un număr atât de mare de autocare și microbuze nu poate fi „înghițit” peste noapte. Deja sunt firme care au scos la vânzare mașinile cumpărate cu doar câteva luni în urmă. Bineînțeles, prețurile este de așteptat să scadă.
Sigur, sunt și operatori care au achiziționat autovehicule pur și simplu pentru a le înlocui pe cele mai vechi. Discutăm de afaceri care și-au găsit un ritm corect și pot și doresc să mențină un echilibru în ceea ce privește calitatea serviciului oferit. Nici costurile de mentenanță nu sunt de neglijat, acestea fiind, în mod normal, mai reduse în cazul autovehiculelor noi.
Totuși, este de așteptat ca multe dintre mașinile noi achiziționate să contribuie la dezvoltarea mai rapidă a așa numitului segment nereglementat, sau „piraterie cu acte”, cum o caracterizează nu puțini operatori deținători de licențe de traseu.
Astfel, „prelungirea” reprezintă doar pe jumătate un motiv de bucurie și fără o viziune proaspătă legată de viitorul transportului regulat național… Actualul model cel mai probabil nu va dispărea, însă va deveni tot mai puțin relevant: marjele de profit vor scădea și la fel numărul de călători. Iar pe zonele unde transportul privat se va atinge de cel „de utilitate publică”, cel de-al doilea va avea prima șansă.
Iar, aici, merită să amintim faptul că transportul local trece printr-o perioadă spectaculoasă în multe dintre orașele din România. Și nu este vorba doar de flotă nouă, parte utilizând sisteme ecologice de propulsie, ci, mai ales, discutăm de un management nou, modern, cu instrumente eficiente și o abordare ce pune interesele călătorului pe primul plan. Putem anticipa faptul că, în următorii ani, vom asista la o intensificare a lărgirii ariei de transport către așa numita zonă metropolitană, pe care fiecare oraș și-o va stabili în funcție de dezvoltarea zonelor periurbane.
Premianții RPTCY
Fără o direcție clară de dezvoltare, modelele oferite de cele mai performante companii din piață capătă o importanță și mai mare.
Astfel, la categoria „Transport național”, marele premiu a fost câștigat de Continental Fast Line, o companie care s-a delimitat aproape în totalitate de transportul regulat clasic și performează puternic pe transportul de convenție și turistic.
„Calitatea” este cuvântul de ordine și sunt accesați clienții care știu să o aprecieze. Strategia este evidentă: tarifele mai mari permit înnoirea flotei într-un ritm bun, păstrarea șoferilor buni (salarii pentru media pieței) și în final, întărirea parteneriatului cu clienții, prin oferirea unor servicii de calitate. Într-un mediu de afaceri instabil, Continental Fast Line „navighează” pe cele mai calme ape existente în piața românească.
Balint Trans a primit locul al doilea și, totodată, Premiul pentru Stabilitate Financiară. O companie ce investește constant în propria flotă (în fiecare lună sunt achiziționate autovehicule noi) și care a găsit echilibrul între transportul regulat și cel de convenție.
Experiența acumulată de către o echipă stabilă și instrumentele moderne utilizate pentru gestionarea activității ajută compania să fie pregătită pentru orice schimbare ar putea apărea în piață. Costuri mici de operare, activi pe mai multe segmente de transport și o flexibilitate ridicată, acestea sunt pe scurt principiile de funcționare ale Balint Trans.
Locul trei a fost ocupat de Livio Dario, companie ce activează pe toate segmentele de transport: intern și internațional, turistic și regulat, local, județean și transport de convenție.
Pe lângă flota bine dezvoltată și ritmul susținut de înnoire, compania a investit masiv în propria infrastructură (birouri, service, autogări…) având astăzi o prezență consistentă în mai multe județe din țară și o experiență care îi permite să răspundă celor mai dificile solicitări ale clienților.
Pentru secțiunea „Transport urban”, compania anului a fost desemnată CTP Iași, o demonstrație a faptului că viziunea coerentă și comună între conducerea companiei de transport local și autoritățile locale poate asigura o dezvoltare spectaculoasă. Iar dacă sunt utilizate și fondurile europene…
CTP Iași este una dintre companiile de transport local ce dau tonul modernizării în România prin siguranță, confort, informare modernă și, nu în ultimul rând, capacitatea de a juca un rol semnificativ în viața orașului, de a răspunde corect nevoilor de transport ale populației și, uneori, chiar a surprinde în mod plăcut, prin proiecte inovatoare.
Nu este de mirare faptul că CTP Iași a primit cele mai multe voturi pe site-ul www.ziuacargo.ro și a obținut, totodată, Premiul pentru Popularitate.
Pe locul doi s-a plasat RATC Constanța, societate aflată într-o adevărată revoluție, susținută pe mai multe fronturi: creștere controlului asupra costurilor de funcționare, asigurarea unui serviciu de calitate pentru călători (autobuze noi, sisteme moderne de plată și informare) și trecerea de la regie la societate comercială.
ETA Râmnicu Vâlcea s-a plasat pe locul al treilea. Compania este într-un proces de modernizare accelerată, la finalul căruia va avea o flotă complet nouă și ecologică (100% autobuze CNG), o autobază complet reconstruită și sisteme moderne, care să permită creșterea vitezei medii de deplasare a autovehiculelor, costuri reduse de operare și aplicații care să permită pasagerilor să-și configureze cu exactitate itinerariul.
Un premiu special pentru Protecția Mediului a fost acordat companiei Comanto 94, care a demonstrat că transportul de pasageri poate îmbina creșterea eficienței cu scăderea emisiilor poluante.
O parte importantă din flota companiei este formată din autovehicule CNG, fiind, astfel, obținute beneficii importante în ceea ce privește reducerea costurilor de operare, precum și protecția mediului – un model de business pe care managementul Comanto 94 îl consideră realizabil de către toate companiile românești de transport național de călători.
Câștigătorii concursului „Romanian Passenger Transport Company of the Year 2019” au fost premiați în cadrul unei gale care a reunit nume importante din piața de transport persoane și s-a desfășurat în seara zilei de 28 martie, la Poiana Brașov.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro