Se schimbă afacerea de transport expres?

Și dacă da, cum? Sunt întrebări la care am căutat răspunsuri în cadrul unui interviu despre provocări, oportunități și soluții, realizat cu Hans Schuller, deținătorul celei mai mari companii românești de transport expres, Atlas Express & Logistic.

Ziua Cargo: Ne aflăm într-un moment în care afacerea de transport expres trebuie să se schimbe?

Hans Schuller: Afacerea de transport expres se va mula întotdeauna pe modificările și transformările care survin în industria automotive, de care e strâns legată și în „sânul” căreia și-a găsit mediul propice de dezvoltare. Industria auto trece printr-o schimbare de abordare și de strategie, care generează un pic de incertitudine, dar și un suflu nou. Pe de altă parte, această incertitudine a slăbit motoarele și ritmul acestui tip de transport. Urgența nu mai e atât de „urgentă”, iar clienții s-au îndreptat înspre transportul cantităților mici, nu în regim expres neapărat! De asemenea, modificarea legislației europene și posibila adoptare a Pachetului de Mobilitate va schimba, cu siguranță, transportul expres și modul în care acesta va opera.

Pentru respectarea timpilor de tranzit, vor trebui create hub-uri de transbordare a mărfii, care vor implica cheltuieli suplimentare.

Acestea se vor răsfrânge asupra costurilor pe care le va suporta clientul final. Majorarea costurilor poate avea un impact ulterior asupra strategiilor de stocuri ale clienților. În acest moment, discutăm ipotetic, dar adoptarea acestei măsuri legislative va avea, cu siguranță, un efect asupra transportului expres.

Cum afectează schimbările din industria auto piața de transport expres din România, inclusiv la nivel european?

În primul rând, se simte o reducere a volumelor, dar și a urgențelor. Dacă acum doi ani experimentam situații în care clienții ne solicitau 12 mașini cu urgență maximă, acum acest lucru nu se mai întâmplă. Cauza constă probabil în reducerea comenzilor din industria de automotive, din pricina scăderii cererii din piață și așteptării noilor variante electrice sau hibride.

Din cauza diminuării volumelor, prețurile au devenit mai importante decât serviciul.

Din păcate, sănătatea afacerilor de transport este afectată de acest lucru. Până la o redresare a pieței, vor supraviețui doar firmele cu potențial financiar cel puțin mediu și care vor reuși să susțină inclusiv pierderile. Acest lucru este valabil atât în Romania, cât și în afara ei.

Sunt alte direcții de dezvoltare?

Da, există, dar acestea se vor putea construi în timp. Nu de pe o zi pe alta. Poate o schimbare de strategie, în ideea în care, dacă nu mai există urgență, firmele de transport expres se vor putea concentra mai mult pe co-loaduri, astfel încât să nu simtă considerabil reducerea de preț. De asemenea, firmele de comerț online și de coletărie folosesc tot mai mult acest gen de transport, din dorința de a livra clienților finali comenzile în cel mai scurt timp. Transferul mărfurilor între aeroporturi este, de asemenea, o variantă. Variante există și vor exista, dar nu se vor materializa de pe o zi pe alta.

Va mai exista transport expres, în cazul adoptării Pachetului Mobilitate în forma propusă de Parlamentul European (autorizare, respectare timpi de condus și odihnă)? Dacă da, cum va arăta el?

Eu cred că transportul expres va exista, în ciuda adoptării Pachetului de Mobilitate. Ne adaptăm activitatea prin constituirea de hub-uri de transbordări de marfă, prin dezvoltarea acestui segment auxiliar al transportului. Suntem conștienți că nu oricine va putea să se adapteze sau sa aibă acces la el, iar firmele mici vor trebui să intre sub aripa unora mai mari, care le vor facilita accesul. De asemenea, un alt aspect ține de echiparea mașinilor cu tahograf și cel mai probabil se va putea face doar la mașinile noi sau cele de generație nouă. Nu vor mai putea face acest tip de transport firmele care dețin mașini vechi. Va exista o triere și din acest punct de vedere.

Se va orienta piața către mașini de 2,4 tone?

Nu cred. Poate că segmentul se va dezvolta mai mult decât este acum și se vor utiliza astfel de vehicule pentru mărfurile care reprezintă, cu adevărat, urgențe, dar fără volum. Pentru mărfurile normale, ambalate pe europaleți, se vor utiliza, ca și până acum, mașinile de 3,5 tone.

Cum vedeți viitorul companiei? Ați luat deja măsuri pentru adaptarea la actualele provocări? Investiți și în alte direcții?

Încercăm să ne păstrăm calmul în ceea ce privește următoarea perioadă și să luăm măsuri proactive. În timpul Târgului de Transport de la München, am stabilit câteva relații interesante în Europa în tot ceea ce înseamnă spațiile de depozitare și de transbordare a mărfii în traseu. De asemenea, am stabilit să ne focusăm doar pe clienții mari direcți, cu volume considerabile, care să ne asigure mișcarea mașinilor, pe companiile de comerț online și pe companiile de forwarding care au proiecte în afara sferei de automotive.

Încercăm să creăm un portofoliu de clienți care să nu activeze în industria auto și care să ne ofere stabilitate pe termen scurt și mediu.

Pe termen lung, suntem convinși că tot industria auto va fi cea care va utiliza cel mai mult transportul expres. De asemenea, am dezvoltat nișa de curățare a ambalajelor pentru sectorul automotive, achiziționând o mașină performantă specializată, iar anul viitor vom face o investiție importantă într-o mașină de ultimă generație, ce va curăța cu ultrasunete componente folosite în industria auto.

De unde vor veni provocările, dar oportunitățile?

Provocările vor veni tot din această industrie, așteptând ca niște spectatori următorii pași, din mișcările economice și politice, în special Brexit. Oportunitățile apar în fiecare zi, industria transporturilor fiind un organism viu. Trebuie doar să profiți de fiecare oportunitate, sau să o valorifici în favoarea ta.

Credeți că problema lipsei șoferilor se va adânci? Ce vă propuneți în această direcție? Care sunt punctele forte pe care le aveți în relație cu șoferii?

Se tot vorbește de criza șoferilor, doar că, în segmentul nostru de 3,5 tone, nu am simțit foarte tare această criză, în special datorită faptului că nu vorbim despre șoferi profesioniști. Reușim să pregătim șoferi noi, atunci când considerăm că este cazul sau că piața muncii o impune, dar, de cel puțin doi ani, nu a fost nevoie. Cred ca atuurile noastre în relația cu șoferii țin de faptul că îi plătim bine, îi respectăm pentru că ne sunt colegi și încercăm, pe cât se poate de mult, să le respectăm condițiile de muncă și de odihnă. Aceste lucruri atrag după ele un respect reciproc din partea lor. În plus, mașinile nu sunt mai vechi de 3 sau 4 ani, după caz, iar, la ceea ce înseamnă detalii tehnice, nu facem rabat.

Vom vorbi despre majorări de costuri? În ce măsură vor putea fi ele transferate clienților?

Noi, ca firme de prestări de servicii, nu vom fi în stare să absorbim aceste majorări de costuri. Piața va impune acest transfer înspre clienții finali. Dacă ne vom strădui să absorbim aceste costuri, vom face rabat de la calitate.

Devin soluțiile telematice mai importante, în acest context, pentru creșterea eficienței activității? Aveți în vedere investiții în acest sens?

Telematica reprezintă o soluție în gestionarea proactivă a operațiunilor de transport. În cazul nostru, prin folosirea sistemului ERP împreună cu sistemul de urmărire telematic, am crescut eficiența mișcării mașinilor cu cel puțin 20%.

Reușim să contractăm servicii de transport și cu 48 de ore înainte de efectuarea serviciului.

În transportul expres, acest lucru devine foarte important. De asemenea, în situațiile în care vom fi nevoiți să apelam la transbordări de marfă, sistemul telematic va fi crucial. O planificare și o sincronizare a mașinilor, în acest sens, va fi extrem de importantă pentru timpul de tranzit final. Deși folosim acest sistem de doi ani, suntem convinși că există tot timpul loc de optimizare și suntem deschiși în permanență la investiții în acest sens.

Ce sfaturi puteți da companiilor mici din domeniu?

Nu cred că suntem în măsură să dăm sfaturi. Fiecare își croiește afacerea în funcție de așteptările sale, de posibilitățile pe care le are și de viziune. Cred că ar trebui să fim atenți și să nu ajungem să distrugem prețurile în piață, pentru că ne facem rău nouă, dar să fim atenți și uniți în fața schimbărilor care vor veni.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.