Secretul dezvoltării

Peste 1.000 de angajaţi, aproximativ 500 de camioane, transport, logistică, industrie, construcţii şi o cifră de afaceri ce a depăşit 94 de milioane de euro în 2013 – aşa arată, pe scurt, Internaţional Lazăr Company după 20 de ani. Dar care a fost secretul acestui succes?

Internaţional Lazăr Company (ILC) a sărbătorit cei 20 de ani de existenţă printr-un eveniment care s-a bucurat de prezenţa a sute de invitaţi. Aşa cum era de aşteptat, a fost un moment al amintirilor, dar şi unul de bilanţ. Ion Lazăr, omul care a înfiinţat compania în urmă cu două decenii, este primul care afirmă că nu a existat o reţetă a succesului, ci doar muncă multă şi poate ceva şansă. „Am avut şi noroc. Dar, în primul rând, simţul afacerii şi al oamenilor cu care am realizat aceste afaceri ne-au adus aici. Conexiunea dintre oameni este foarte importantă. Am moştenit aceste lucruri de la tatăl meu – mergeam şi vindeam cu el mere, pere, prune şi vedeam banul. Am mers şi la cules de fructe de pădure… Muncesc de la 12 ani. Băieţii mei nu au trăit asta, dar au început să înţeleagă. Contează mult şi stabilitatea în familie. Dacă nu ai mintea limpede când ai plecat de acasă… Degeaba ai realizat ceva în viaţă, dacă nu ai copiii în regulă“, a comentat Ion Lazăr.

Interconectare

La prima vedere, este dificil să înţelegi logica din spatele dezvoltării ILC – atâtea segmente de activitate, atât de mulţi angajaţi: Lazăr Logistics, Mecanpetrol Găeşti, BAT Bascov, Agromec Topoloveni, Hoedlmayr-Lazăr România, Lazăr Natural Fruits. Pare ameţitor şi aproape imposibil de gestionat pentru o companie care nu şi-a alterat caracterul de familie. Și totuşi, aceste firme se interconectează prin activităţile desfăşurate sau prin clienţii deserviţi, se ajută unele pe altele creând sinergii benefice şi, totodată, se protejează în faţa fluctuaţiilor economiei. Și foarte important, toate fac parte din viziunea unitară a fondatorului ILC. „Lucrurile se leagă acum. De exemplu, halele sunt construite în regie proprie în proporţie de 50-60%. Confecţiile metalice sunt realizate de una dintre firmele grupului, avem utilaje de contrucţii proprii… Partea de mecanizare o facem 100%, ba mai şi închiriem. Prin Lazăr Natural Fruits exploatăm păduri, iar lemnul este paletat şi vândut în ţară şi străinătate. Aducem valoare adăugată şi prin transportul realizat cu propriile camioane, am creat şi locuri noi de muncă…“, a explicat Ion Lazăr. Funcţionalitatea este principiul de bază care guvernează modul de organizare al ILC. Și poate cel mai bine acest lucru este ilustrat chiar la sediul central: atunci când îl vizitezi pentru prima dată, numărul mare de angajaţi şi implicit de birouri te face să ai un firesc sentiment de dezorientare. Dacă ai şansa să urmăreşti activitatea, însă, totul devine clar. Fiecare departament şi birou sunt plasate în mod logic, astfel încât să comunice cât mai eficient sau, după caz, să nu îi fie perturbată activitatea. Experienţa şi structura organizatorică clară par să fi jucat un rol important inclusiv atunci când au fost proiectate birourile. Un exemplu elocvent este plasarea alăturată a departamentelor comercial şi de transport (pilonii activităţii de transport) – separate doar printr-un perete incomplet, astfel încât comunicarea între angajaţii celor două departamente să se poată realiza direct.

Instrumente pentru oameni de acţiune

Foarte interesantă este cultura dezvoltată în interiorul ILC, în privinţa politicii investiţionale. S-a mers în general pe produse premium, care asigură un înalt grad de fiabilitate, iar conducerea ILC nu a ezitat, în unele cazuri, să fie deschizător de drumuri pentru produse care abia intrau pe piaţa românească. Astfel se pot explica inclusiv investiţiile importante în infrastructura IT a companiei. Discutăm de produse consacrate la nivel european pe partea de TMS, FMS, aparatură de comunicare şi control la bordul autovehiculelor şi unul dintre cele mai dezvoltate departamente IT în cadrul unei firme de transport româneşti. Dar toate acestea nu reprezintă decât instrumente – ca o maşină de curse care asigură toate premisele victoriei, în cazul în care este manevrată aşa cum trebuie. Iar echipa ILC este focusată pe acţiune, pe a pune lucrurile în mişcare. Nu este o stare de spirit legată de apariţia unui contract nou sau a unui client mare. Practic, aşa funcţionează lucrurile în fiecare zi – ca o continuă cursă. Valoarea managerilor care conduc diferitele departamente (cei mai mulţi având vechime în echipa ILC) şi respectul pentru timp creează un nivel foarte ridicat al productivităţii muncii. „Am mers pe principiul «eşti om cu mine, sunt om cu tine». Sunt angajaţi cu care am plecat de la început, pe parcurs s-au alăturat şi alţii. Oamenii evoluează în interiorul companiei şi ne asigurăm că nu pleacă la luptă fără arme“, a arătat Ion Lazăr. Cum poate fi menţinut acest nivel de productivitate pe perioade lungi de timp? Acesta este fără îndoială principalul secret al succesului ILC. Putem doar să bănuim că este legat de experienţa importantă acumulată de echipa ILC şi în special de manageri, de încurajarea deciziilor şi concentrarea pe rezultate, de o foarte bună comunicare în interiorul companiei… sau poate de exemplul personal oferit permanent de directorul general, aflat întotdeauna în centrul acţiunii.

Visul merge mai departe

ILC este o companie care îşi face temele din timp. Inclusiv schimbul de generaţii are loc conform unei strategii bine puse la punct, iar scopul este conturat cu precizie. ILC este şi va rămâne o afacere de familie. „Cât au fost mici, am încercat să-mi ţin băieţii departe de stresul meu şi am urmărit să se dezvolte fizic bine: «minte sănătoasă în corp sănătos» – au făcut sport (fotbal), au avut timpul ocupat cu învăţatul şi au ajuns la 19 ani fără să ştie ce este discoteca sau clubul“, a arătat Ion Lazăr. Iar fiul său, Cătălin Lazăr, reprezentant comercial ILC, confirmă acest lucru: „Am trecut prin mai multe departamente: la transport intern, extern, am văzut ce înseamnă camionul, service-ul… Pe şoferi îi simt – îmi dau seama imediat dacă încearcă să mă mintă. Fac şi angajări, conduc şi camionul şi ştiu consumul la fiecare maşină în parte. Iar de doi ani m-am mutat la departamentul comercial“

În ceea ce priveşte planurile de viitor…

ILC a dezvoltat parteneriate solide şi de lungă durată cu mulţi dintre clienţii săi. Iar aceste parteneriate oferă imaginea dezvoltării viitoare a companiei. Dacă vă mai întrebaţi cum a reuşit ILC să crească atât de mult în 20 de ani şi să păstreze ritmul dezvoltării… Unii vor spune că a fost doar noroc, însă cei care cunosc compania ştiu mai bine. Este vorba de o energie umană concentrată pe dezvoltarea unei viziuni unitare – capacitatea inegalabilă a echipei ILC de a pune lucrurile în mişcare, în combinaţie cu un apetit ridicat pentru asumarea riscurilor. Pe scurt – eficacitate la cel mai înalt nivel.

Ion Lazăr, director general Internaţional Lazăr Company:

Am fost curtaţi în 2005-2006 de mai multe firme care doreau să ne achiziţioneze pachetul majoritar, dar n-am intrat în jocul acesta. Este o firmă de familie şi ne descurcăm singuri. Iar acum este momentul consolidării. Ne propunem să nu mai accesăm credite în următorii doi ani, să dăm banii înapoi bancherilor. Cele mai multe credite au fost accesate pentru clădiri. Avem 46.200 mp de hale. Astăzi, perspectiva este mai bună. Avem flotă, avem contracte bune, dar asta nu înseamnă că va fi lapte şi miere pe viitor.“

Am început să-mi dau seama cum gândeşte tata: ai impresia că nu vede unele lucruri, dar el le stochează în minte şi n-ai cu ce să-l prinzi. În plus, este întotdeauna dornic să experimenteze lucruri noi. Dacă mergem la un restaurant, el alege tot ce n-a mai mâncat vreodată. Astăzi, ILC reprezintă concepţia lui. Viziunea lui este clară, dar asta nu înseamnă că nu preia şi ideile celorlalţi.“ (Cătălin Lazăr)

Cătălin Lazăr, reprezentant comercial Internaţional Lazăr Company:

Am ales cu mintea şi nu cu sufletul. Am renunţat la fotbal la 25 de ani pentru a intra în firmă şi a învăţa afacerea. Sportul e sănătate curată, îţi dă spirit de învingător şi putere de muncă. Mi-a prins bine. În activitatea noastră, dacă nu reuşeşti să ţii permanent presiunea la un anumit nivel, încet, încet, apar greşelile.“

Renault Nissan organizează în fiecare an la Paris un eveniment în care se acordă diverse distincţii. În mai mulţi ani, am fost nominalizaţi la categoria servicii de înaltă calitate oferite. Îmi amintesc prima ediţie la care am participat. Erau acolo companii cu vapoare, avioane, iar noi aveam 300 de camioane şi când ne-am auzit numele la microfon, atunci am înţeles într-adevăr cine este tata.“ (Cătălin Lazăr)

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.