Silaghi croieşte o autostradă fantomă pentru a ciupi bani de studii

Nou anunţata autostradă Târgu Mureş – Iaşi, de 289 km, pe care ministrul Transporturilor îşi doreşte să-şi pună amprenta înseamnă, de fapt, bani cheltuiţi pe servicii de expertiză tehnică şi financiară, întrucât se vor reanaliza soluţiile tehnice adoptate şi se vor face propuneri de reducere a costurilor. Cel puţin aşa promite CNADNR, care precizează că, “după definitivarea traseului şi fundamentarea costurilor de implementare, vor fi analizate potenţialele surse de finanţare, altele decât bugetul de stat”. Până atunci, exact de la stat se cheltuiesc bani pe studii şi expertize.

În prezent, proiectarea nu este finalizată, întrucât:

  • procedura de obţinere a Acordului de Mediu nu este finalizată. Începând cu anul 2010 ariile protejate care au impact asupra traseului autostrăzii au fost extinse, ceea ce determină reconsiderarea studiului de impact  şi reluarea procedurii de obţinere a Acordului.
  • costurile estimate în acest moment sunt foarte mari, acestea variind între 11 mil euro/km şi 60 mil.euro/km, fapt sesizat şi de Ministerul Finanţelor Publice”, anunţă CNADNR, în comunicartul remis redacţiei.

În acest context, CNADNR-SA va contracta servicii de expertiză tehnică şi financiară, care vor reanaliza soluţiile tehnice adoptate şi se vor face propuneri de reducere a costurilor.

3 tronsoane de 92, 119 şi 78 km

Potrivit CNADNR, viitoarea autostradă va fi împărţită în 3 tronsoane:

  • Târgu Mureş – Ditrău, de 92,126 km – proiectant SC Search Corporation SRL;
  • Ditrău – Târgu Neamţ , de 118,8 km – proiectant SC Iptana SA;
  • Târgu Namţ – Iaşi, de 78 km – proiectant SC Inocsa Ingenieria.

Autostrada străbate un traseu dificil (deal şi munte), ceea ce impune un volum mare al lucrărilor de artă (poduri, podeţe, viaducte etc.) şi numeroase arii protejate (situri de importanţă comunitară (SCI) şi situri de protecţie avifaunistică (SPA), respectiv:

– SPA Dealurile Tărnavelor şi Valea Nirajului pe o lungime de 35,41 km;

– SPA Depresiunea şi Munţii Giurgeului, pe o lungime de 12,67 km;

– SCI Dealurile Târnavei Mici – Bicheş, pe o lungime de 21,45 km;

– SCI Borzont, zona Bucin nod la DN 13B

– ROSPA 0033 – depresiunea Munţii Giurgeului pe o lungime de 16,47 km;

– ROSPA 0029 Masivul Ceahlău pe o lungime de 11,92 km;

– Parcul Naţional Vânători Neamţ;

– Km 14+300 – km 14+820 intersectează ROSCI 0378 „Râul Siret între Paşcani şi Roman”, pe o lungime de 420 m;

– Km 60+120 – km 60+220 intersectează ROSCI 0221 „Sărăturile din Valea Ilenei”, pe o lungime de 100 m;

– Km 66+000 – km 66+220 intersectează ROSCI 0265 „Valea lui David”, pe o lungime de 220 m;

– Km 66+620 – km 67+4000 intersectează ROSCI 0265 „Valea lui David”, pe o lungime de 780 m;

– Km 67+660 – km 69+100 tunel pe sub ROSCI 0265 „Valea lui David”, pe o lungime de 1.440 m.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.