Șmecherii cu Codul Fiscal, pe ultima sută: Impozitele pe maşini, case, terenuri și taxa de divorț au fost MAJORATE

Față de varianta lansată public în urmă cu o lună, proiectul noului Cod Fiscal prevede acum majorarea impozitelor la mașini, locuințe și terenuri. Premierul Victor Ponta se spală pe mâini, spunând că decizia finală va aparține autorităților locale. Sunt majorate însă și alte taxe, precum cea pentru divorţ pe cale administrativă, cu până la 50% faţă de doar 20% în proiectul inițial, primarii fiind lăsați, de asemenea, să crească la rândul lor acest bir.

Premierul Ponta are însă, ca de obicei, propria variantă:

“Dacă vreţi, taxele nu or să crească niciodată în următorii 100 de ani. Este decizia autorităţilor locale, pot să le scadă sau pot să le crească, în funcţie de cum consideră autorităţile locale. Până acum, a fost bun Codul, acum nu mai e bun. Forma finală se discută în Parlament. Dacă autorităţile locale consideră că e bine, pot să scadă toată taxele sau pot să le crească, în nişte limite”, a răspuns Ponta întrebărilor presei privind proiectul actualizat de Cod Fiscal.

El a insistat că noul Cod Fiscal va fi adoptat de Parlament dar mai întâi va trece de Guvern, astfel că va fi nevoie ca ministrul Finanțelor, Darius Vâlcov, să mai stea în funcție „dacă nu până la ședința de miercuri a Executivului, până miercurea viitoare, când vom finaliza și Codul de procedură fiscală”.

Vâlcov mai rămâne o săptămână ministru

Acuzat de procurorii DNA că a luat mită 2 milioane de euro din „comisionul” de 20% perceput unei firme căreia i-a atribuit preferențial contracte pe vremea când era primar al Slatinei, Vâlcov și-ar fi depus ieri demisia, însă Ponta vrea să-l țină în funcție până va trece prin Guvern Codurile fiscal și de procedură fiscală.

Până la urmă însă nu Guvernul va impune noul Cod Fiscal, deoarece documentul va fi aprobat de Parlament. Premierul a anunţat astăzi că proiectele noilor Coduri Fiscal şi de Procedură Fiscală vor fi transmise Parlamentului de căte Guvern cel târziu pe 25 martie, cu solicitarea către Senat pentru dezbatere în regim de urgenţă imediat după Paşte, astfel încât documentele să intre la Camera Deputaţilor până la finele lunii aprilie.

Ponta a avertizat că ia în calcul angajarea răspunderii Guvernului dacă va constata că opoziția va bloca adoptarea celor două acte pe motive procedurale.

Impozitele pe autoturisme, vehicule de transport persoane și marfă

Conform legii, impozitul pe mijlocul de transport este calculat în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului, prin înmulţirea fiecărei grupe de 200 cmc sau fracţiune din aceasta cu o sumă corespunzătoare. Această sumă a fost majorată acum, în ultima variantă a Codului Fiscal, datată 13 martie şi obţinută de Mediafax, pentru toate tipurile de autovehicule.

Astfel, pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm3 şi 2.000 cm3 inclusiv, suma fixă luată în calcul la stabilirea impozitului a fost ridicată de la 18 lei/200 cmc la 19 lei/200 cmc, la cele cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc şi 2.600 cmc inclusiv a fost majorată de la 72 lei/200 cmc la 77 lei/200 cmc, la cele cu capacitatea cilindrică între 2.601 cmc şi 3.000 cmc inclusiv a fost urcată de la 144 lei/200 cmc la 153 lei/200 cmc, iar la cele cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc a fost crescută de la 290 lei/200 cmc la 309 lei/200 cmc.

Suma fixă luată în calcul la stabilirea impozitului creşte şi pentru motociclete şi autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3 (de la 8 lei/200 cmc la 9 lei/200 cmc), autobuze, autocare, microbuze (de la 24 lei/200 cmc la 26 lei/200 cmc), dar şi la maşinile de transport marfă.

Pentru TIR-uri, suma fixă luată în calcul creşte, de exemplu, de la 133 lei/an la 142 lei/an pentru maşini cu masa de cel puţin 12 tone, dar mai mică de 13 tone şi două axe, şi de la 517 lei/an-1.169 lei/an la 550 lei/an-1.245 lei/an, astfel de majorări fiind operate şi pentru celelalte categorii de maşini transport marfă.

Creşteri de peste 6% ale valorii impozabile pentru locuinţe

Impozitul pentru locuinţe a fost majorat pentru anul viitor prin creşterea valorii impozabile în funcţie de care este calculată suma finală de plată.

Ultima variantă a Codului Fiscal, datată 13 martie, prevede creşteri de peste 6% ale valorii impozabile la toate categoriile de clădiri.

Impozitul pe terenul intravilan și extravilan

De asemenea, impozitul pe terenul intravilan şi cel extravilan a fost majorat în proiectul actualizat, prin creşterea valorilor la care este înmulţită suprafaţa terenului, pentru stabilirea sumei de plată.

Impozitul pe terenul intravilan şi cel extravilan pregătit de Guvern pentru anul viitor a fost majorat în proiectul actualizat de Cod Fiscal, comparativ cu documentul anunţat în urmă cu o lună, prin creşterea valorilor la care este înmulţită suprafaţa terenului, pentru stabilirea sumei de plată.

Noul document prevede creşteri atât în cazul terenurilor amplasate în intravilan şi înregistrat în registrul agricol la categoria de folosinţă “terenuri cu construcţii”, cât şi pentru terenurile arabile din intravilan.

Sistemul de impozitare a proprietarilor de terenuri aflate în intravilan anunţat de Guvern în urmă cu o lună era unul modificat faţă de cel practicat în prezent, prin înlocuirea actualelor valori fixe cu grile având o limită minimă şi una maximă, cota maximă de impunere fiind dublă comparativ cu actualele taxe.

În noul proiect este menţinut acest principiu al limitelor minime şi maxime cu care este înmulţită suprafaţa terenului, dar valorire aferente sunt majorate faţă de cele anunţate public la acel moment.

Astfel, pentru un teren intravilan aflat în zona A a localităţii şi rang zero, limitele au fost ridicate de la 8.282 lei-20.706 lei/hectar (faţă de 10.353 lei/hectar în prezent) la 8.817lei-22.044 lei, cele pentru un teren din zona B a localităţii şi rang I au fost crescute de la 5.199 lei-12.998 lei/hectar (faţă de 6.499 lei/hectar în prezent) la 5.535 lei-13.838 lei, cele pentru un teren din zona C a localităţii şi rang II au fost urcate de la 2.668 lei-6.670 lei/hectar (faţă de 3.335 lei/hectar în prezent) la 2.840 lei-7.101 lei, iar cele pentru un teren din zona D a localităţii şi rang III au fost majorate de la 984 lei-2.460 lei/hectar (faţă de 1.230 lei/hectar în prezent) la 1.048 lei-2.619 lei.

Pentru un teren din zona D a localităţii şi rangul V, limitele au fost ridicate de la 142 lei-356 lei/hectar (faţă de 178 lei/hectar în prezent) la 151 lei-379 lei.

Majorări au fost operate şi pentru impozitele aplicate la terenuri arabile din intravilan, prin creşterea cu câte un leu a sumelor fixe cu care este înmulţită suprafaţa terenului.

De asemenea, creşteri cu 1-3 lei ale sumelor fixe pe baza cărora este calculat impozitul, prin înmulţirea suprafeţei, au fost efectuate şi la terenurile din extravilan.

Conform legii, localităţile sunt ierarhizate pe rang 0 – capitala, municipiu de importanţă europeană, rang I – municipii de importanţă naţională, cu influenţă potenţială la nivel naţional european (Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Galaţi, Iaşi, Timişoara), rang II -municipiu de importanţă judeţeană sau cu rol de echilibru în reţeaua de localităţi, rang III – oraşe, rang IV – sate reşedinţe de comună, rang V – sate componente ale comunelor.

Zonele din cadrul localităţii sunt, de la centru spre periferie, de la “A” la “D”.

Guvernul introduce TVA de 9% pentru accesul la evenimentele sportive

Pe de altă parte, Guvernul va aplica, începând cu anul viitor, TVA de 9% şi pentru accesul la evenimentele sportive, cu argumentul că sportul este un fenomen social şi economic care prezintă un grad înalt de interes pentru populaţie.

Singura veste bună este că lista produselor pentru care TVA va scădea la 9%, de la 1 ianuarie 2016, a fost extinsă prin includerea şi altor produse, precum lapte, ouă, animale şi păsări vii, pe lângă pâine, carne, peşte, legume şi fructe. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.