SOLARIS URBINO H18

A venit vremea HIBRIZILOR

In aceasta vara, a ajuns in Romania pentru prima data un autobuz hibrid. Nu este vorba despre o achizitie spectaculoasa, dar, totusi, putem vorbi despre o premiera. RATB a avut la dispozitie pentru teste, timp de o luna, un autobuz hibrid articulat, pus la dispozitie de catre producatorul polonez Solaris.

Daca ne referim la operatorul de transport bucurestean, putem lua in considerare doua premiere – motorul hibrid, dar si faptul ca, dupa foarte multi ani, RATB a avut in exploatare un autobuz articulat de 18 m lungime. De altfel, o parte dintre locuitorii capitalei au putut aprecia (in mod gratuit) avantajele unui asemenea mijloc de transport. Autovehiculul a fost utilizat pe curse obisnuite ale RATB, pasagerii putand calatori fara sa plateasca – motivul a fost in primul rand unul de natura practica, avand in vedere ca autobuzul, in mod firesc, nu a venit echipat cu aparatele de taxat utilizate de catre RATB. Primele concluzii sunt incurajatoare – comportament in trafic asemanator autobuzelor clasice, demaraj bun, manevrabilitate excelenta, capacitate de transport impresionanta. Singurul neajuns l-a reprezentat atentia sporita necesara in garaj, mai ales ca RATB are in exploatare doar autobuze de 12 m lungime. Si bineinteles, daca s-ar pune problema achizitionarii unor asemenea autovehicule, ar trebui sa se aiba in vedere pretul superior al unui asemenea produs – in primul rand datorita motorizarii hibride.

Prestigiu, dar si utilitate

Nu reprezinta un secret pentru nimeni faptul ca marii producatori de autobuze si-au intensificat eforturile pentru gasirea unor solutii cat mai ecologice si, totodata, cu un consum redus de carburant. În drumul catre autobuzul de serie cu poluare zero, majoritatea constructorilor au decis ca hibridul este o etapa intermediara, care va avea un cuvant important de spus in industria de profil.

Constructorul polonez Solaris nu putea lipsi la aceasta cursa menita sa aduca prestigiu pe acest segment de piata. În scurta vreme, insa, nu a mai fost vorba doar de prestigiu si solutia hibrid si-a dovedit utilitatea, fiind tot mai apreciata in marile orase europene si nu numai. Solaris a fost primul producator care a introdus motorizarea hibrida pe un autobus articulat. Astazi, constructorul a ajuns la a doua generatie de autobuze hibrid si a introdus acest tip de autovehicul in productia de serie. Aceste autobuze au un consum de combustibil mai mic si, implicit, emisii poluante reduse.

Inovatie

Tehnologia care sta la baza acestui proiect este una de ultima generatie. Sistemul de transmisie care pune in miscare hibridul este produs de catre Allison, cartea de vizita a acestora in materie de vehicule hibride fiind una impresionanta, autobuzele de acest gen din SUA purtand amprenta lor. Sistemul folosit de Allison este unul care combina motorul cu ardere interna cu cel electric. Mai exact, motorul diesel produce curent care incarca bateriile folosite de catre motorul electric, iar acesta din urma este cel care pune vehiculul in miscare. Niciodata nivelul de incarcare al bateriilor nu scade sub 40%. Practic, turatia motorului diesel nu este in directa legatura cu pedala de acceleratie, ci cu nivelul de incarcare a bateriilor. Totodata, acest sistem permite recuperarea energiei. La eliberarea pedalei de acceleratie, energia este transferata inapoi catre baterii. Impresia lasata in timpul sofatului este asemanatoare cu actionarea unui retarder. Astfel, se recupereaza o mare cantitate de energie, ce se traduce prin reducerea consumului de carburant. De altfel, acesta este motivul pentru care motorizarea hibrid este recomandata in special pentru traficul urban, unde exista un numar mare de opriri. Componenta diesel a acestui sistem este un motor Cummins ISBe5-250B ce are o capacitate de 6,7 l si care dezvolta o putere de 250 CP. Este vorba despre un motor EURO 4, ce utilizeaza tehnologia SCR (cu AdBlue).

Cealalta componenta a acestui sistem, cea electrica, este compusa din doua motoare, care sunt produse de catre Allison. Acestea sunt amplasate in partea a doua a autobuzului articulat, pe partea stanga. Puterea dezvotata este trimisa catre cea de a treia axa, care este cea motoare. Datorita acestui aranjament, autobuzul este echipat cu 53+1 locuri pe scaune. Daca luam in calcul si locurile in picioare disponibile se ajunge la o capacitate de transport de 161 de persoane. Bateriile si invertorul sunt amplasate pe acoperisul autobuzului pentru a putea obtine o impartire optima a greutatii pe axe. EvDrive este elementul central al sistemului, combinand puterea data de motorul diesel si cea a celui electric. Unitatea de control este ultimul element al acestui lant si este alcatuita din doua module de control 1000/2000 si este responsabila cu controlul si managementul puterii rezultate. Durata de viata a bateriilor de tip NiMH, care cantaresc 410 kg, este de aproximativ 6 ani, in functie de stilul de condus. Invertorul dual de putere (DPIM) este unul dintre elementele esentiale ale sistemului electric dezvoltat de

catre Allison. Acesta este compus din doua invertoare de putere AC/DCDC-AC si are o greutate de 75 kg. Acest element beneficiaza de racire pe baza de ulei.

Interior si exterior care surprind

La partea de design exterior, lucrurile stau bine, autobuzul este unul placut la vedere, cu un nivel ridicat al calitatii finisajelor. Interiorul este elegant, spatios si luminos. Înaltimea interioara mare, geamurile cu dimensiuni generoase, podeauna complet coborata, dar si amenajarea interioara contribuie din plin la confortul calatoriei. Elementele solide, bine prinse, calitatea materialelor folosite sunt aspecte care ne arata argumentele pe care cei de la Solaris le utilizeaza pentru a-si vinde produsele in orase mari Vest-europene. Postul de conducere este unul dintre punctele forte ale masinii. Spatios, ergonomic, cu un design modern si cu numeroase spatii de depozitare. Scaunul este dotat cu suspensie pneumatica. Volanul este reglabil, plansa de bord miscandu-se o data cu acesta pentru a-i asigura soferului o buna vizibilitate la ceasurile de bord. La ora actuala, autobuzele hibrid incep sa isi faca tot mai simtita prezenta pe piata si, chiar daca pretul lor de achizitie este superior modelelor clasice, avantajele legate de consumul redus de combustibil ar putea sa grabeasca introducerea pe scara larga a acestor modele, mai ales ca majorarea constanta a pretului produselor provenite din petrol a devenit un lucru cert.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.