SOLUTII speciale pentru SITUATII speciale

O noua invitatie la dialog marca ZIUA CARGO, in cadrul Campaniei pentru un transport civilizat, a adus fata in fata, intr-un eveniment organizat impreuna cu Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB), companiile de leasing, dealerii de vehicule comerciale si reprezentantii asociatiilor profesionale ale transportatorilor si logisticienilor.

Premisele care au stat la baza discutiilor purtate cu ocazia mesei rotunde din 8 septembrie sunt cel putin speciale. Situatia pietei transporturilor este extrem de dificila in acest moment, concurenta neloiala generand probleme semnificative in domeniu si diminuand capacitatea transportatorilor de a-si plati datoriile, inclusiv ratele catre companiile de leasing. Pe de alta parte, sunt achizitionate din ce in ce mai putine autovehicule noi.

Conform datelor furnizate de Florian Coman, director general adjunct al Autoritatii Rutiere Romane (ARR), in prezent, numai 1% din parcul de vehicule comerciale de transport marfa (peste 3,5 tone) inscris la ARR are an de fabricatie 2009, 8% – 2008, 32% – au vechimi cuprinse intre 1-5 ani, 31% intre 5-10 ani, 12% – intre 10-15 ani si 16% peste 15 ani.

Pe segmentul de transport persoane (peste 9 locuri), 2% dintre autovehiculele inscrise la ARR au an de fabricatie 2009, 16% – 2008, 31% – au vechimi cuprinse intre 1-5 ani, 24% intre 5-10 ani, 10% – intre 10-15 ani si 17% peste 15 ani.

„Numarul autovehiculelor aflate in proprietate a scazut. Leasingurile s-au redus intr-o masura ingrijoratoare, iar cumpararea de masini noi s-a diminuat, de asemenea, foarte mult. S-a marit, in schimb, ponderea vehiculelor cu o vechime mai mare de 5 ani, ceea ce inseamna ca traversam o perioada grea“, a explicat directorul general adjunct ARR. El a precizat insa ca, in ultimul timp, se inregistreaza o crestere a interesului transportatorilor pentru emiterea de copii conforme, fapt care poate fi interpretat ca un semnal pozitiv.

„Este foarte important sa stim catre ce ne indreptam, mai ales la transportul de persoane. Nu cred ca problema, in momentul de fata, o reprezinta reinnoirea parcului auto, ci pastrarea acelui sistem care le permite plata ratelor pentru contractele de leasing care nu s-au incheiat. Criza va elimina si foarte multe companii corecte, nu neaparat numai pe cei care nu doresc sa se integreze in regulile de transport“, a atras atentia Augustin Hagiu, presedinte al Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT).

„Rabla“ pentru camioane

„Transmit invitatia transportatorilor si autoritatilor de a lucra impreuna pe texte de lege care nu sunt, la prima vedere, cu impact asupra industriei de profil, dar care, de fapt, ii afecteaza foarte mult. În primul rand, vorbesc despre Codul Fiscal, care aduce de fiecare data foarte multe surprize nedorite“, a afirmat Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociatiei Societatilor Financiare din Romania (ALB), adresandu-se reprezentantilor asociatiilor transportatorilor prezenti in sala, adaugand ca extinderea programului „Rabla“ la nivelul vehiculelor comerciale grele ar reprezenta un real castig pentru piata.

Pe de alta parte, Sorin Sirbu, directorul Directiei de Transport Rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, a precizat ca ministerul de resort se afla in discutii cu Ministerul Finantelor in vederea preluarii gestiunii unor ajutoare financiare de la Comunitatea Europeana pe segmentul de transport rutier.

„Transportatorii, dealerii si companiile de leasing ar trebui sa ceara autoritatilor sa-si joace rolul de arbitrii impartiali in piata, astfel incat agentii economici corecti sa aiba de castigat. Exista legislatie astazi in Romania, dar problema fundamentala este aceea de aplicare a legii“, a subliniat, in acelasi context, Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).

„As intreba autoritatile ce au facut anul acesta, in an de criza, pentru a sprijini agentii economici. Fiecare dintre noi si-a redus costurile, a crescut eficienta. Ei ce au facut?! Nimic. Dar cer in continuare“, a completat secretarul general UNTRR.

Avansurile distrug si ultimele intentii de achizitie

Poate cea mai clara concluzie trasa cu ocazia mesei rotunde se refera la imbunatatirea dialogului (astazi foarte slab) dintre companiile de leasing, dealeri si transportatori. Fiecare parte are ceva de oferit, fiecare parte are propuneri care ar putea ajuta la deblocarea situatiei actuale. Transportatorii au cerut reducerea marjelor adaosurilor practicate de dealeri si diminuarea dobanzilor pentru contractele de leasing, astfel incat problemele financiare pe care le genereaza situatia actuala sa se imparta in mod egal intre cele trei parti. Ei au solicitat, de asemenea, reducerea cuantumurilor avansurilor solicitate de catre companiile de leasing, care sunt aproape imposibil de platit de catre firmele de transport, tinand cont de lipsa de lichiditati de pe piata.

Crearea unui mediu corect din punctul de vedere al tratamentului pe piata, care sa favorizeze firmele corecte, s-a aflat, de asemenea, intre cerintele emise de carausi.

Vicepresedintele UNTRR, Ion Lixandru sustine, de altfel, ca este foarte importanta responsabilizarea celor care semneaza contractele. „I-as invita pe colegii de la societatile de leasing sa prinda in contractul de finantare ca utilizatorii sa respecte termenele de service recomandate de catre furnizorii de vehicule pentru intretinere si reparatii. Nu exista nici un control asupra vehiculelor si va veti trezi cu masini obtinute din reposesii despre care nu mai stiti ce inima si viata mai au, pentru ca au fost exploatate la maxim, iar intretinerea a lasat mult de dorit“, a explicat Ion Lixandru, adaugand ca nu ar trebui aprobate contracte de leasing atunci cand, din analiza balantelor, reiese ca firma respectiva nu are cum sa suporte, prin rulaj si prin cash-ul pe care il incaseaza, ratele. „Altfel, se creeaza un disconfort in piata. Daca il las pe principiul «lasa ca se descurca», ajungem la vorba «boala lunga, moarte sigura» si, in mod sigur, pierdem cu totii“, a aratat vicepresedintele UNTRR, explicand ca, in acest fel, se ajunge la concurenta neloiala, pentru ca firmele care nu isi platesc ratele ori alte datorii catre stat sau parteneri merg pe tarife de dumping, deranjand companiile corecte.

„Aceia care nu respecta regulile devin pericole pe roti“, a subliniat Ion Lixandru, mentionand ca, din trimestrul patru al acestui an, se vor castiga parteneriate pe termen lung.

Diferentele se rezolva in justitie

„Problema cu care ne confruntam in primul rand in ceea ce priveste recuperarea de autovehicule comerciale se regaseste la nivelul firmelor mici cu 1-5 masini. Este vorba de masini in cea mai mare parte achizitionate in perioada 2007-2008, care au preturi de revanzare foarte mari, utilizatorul ajunge la concluzia ca nu isi mai poate asuma costurile si ne inapoiaza masina, fara ca macar sa asculte intai variantele noastre“, a explicat Paul Staicu, reprezentant BRD Sogelease, adaugand ca poate fi luata in calcul o perioada de gratie sau o extindere a contractului.

„În acest fel, apar costuri suplimentare. Masina trebuie recuperata, apoi depozitata undeva, trebuie platite toate taxele ca sa fie adusa la locul de depozitare. În mod normal, se incearca revanzarea bunului, iar, pentru diferenta dintre pretul obtinut si ce am avea noi de recuperat, ne indreptam impotriva utilizatorului in instanta“, a aratat Paul Staicu. Altfel spus, carausii care au inapoiat vehicule catre societatile de leasing s-ar putea astepta ca, in cazul in care, prin vanzarea acestora, finantatorul nu-si acopera paguba, sa fie actionati in justitie.

Ion Lixandru a atras, insa, atentia ca exista astfel de situatii, unde implicata este o societate cu raspundere limitata cu un capital social mic si, in consecinta, despagubirile se pot obtine doar in aceasta limita.

„Eu cred ca ar trebui intarita disciplina de decontare prin responsabilizarea directa a celor care semneaza pe biletele cu valoare de garantie“, a subliniat vicepresedintele UNTRR.

Presedintele FORT, Augustin Hagiu, a aratat, in completare, ca multe dintre tepele din domeniu au ca protagonisti firme mari si, mai ales, din domeniul constructiilor. În acest context, s-a propus realizarea unei liste negre a administratorilor care falimenteaza deliberat firmele pentru a nu-si mai plati datoriile catre companiile de leasing, pentru ca apoi sa infiinteze firme noi si sa dea din nou tepe partenerilor de afaceri.

Aceste persoane viciaza mediul de afaceri si creeaza probleme si transportatorilor corecti, practicand tarife de dumping.

Carausii propun solutii

Potrivit lui Ion Lixandru, o solutie pentru deblocarea pietei ar putea-o reprezenta leasingul operational, oferit intr-o colaborare stransa cu cei care au service. Exista, insa, si inconveniente pe acest segment, leasingul operational fiind mai scump decat cel financiar.

„Ar fi indicata o publicitate mai mare pentru leasingul operational, care sa determine carausii sa il accepte macar ca pe o solutie de moment. Costurile in sistemul de leasing operational in conditii de criza sunt mult mai mari“, a explicat Veronica Nosescu, director economic al International Lazar Company, societate care nu a stopat programul de achizitii de vehicule din cauza recesiunii.

„Trebuie sa oferim posibilitatea operatorului de transport sa aiba o solutie raportata la puterea lui“, a mentionat, de asemenea, Augustin Hagiu, ridicand problema biletelor la ordin sau a filelor de CEC, cerute garantie, care exced valoarea contractului de leasing. El a propus, in plus, adoptarea unei solutii de reposesie a vehiculelor in curtea transportatorului. „Exista variante in care, de exemplu, timp de 6 luni, carausul nu poate plati leasingul si, atunci, finantatorul ii poate lua placutele de inmatriculare, fara de care nu mai poate circula, dar ii mai da o sansa lasandu-i masinile in curtea sa. Daca isi va reveni, ratele la leasing vor fi primele pe care le va plati, pentru ca el, pe langa bani, investeste si suflet in camion. Astfel, va asigurati ca nici nu face bani fara sa va plateasca ratele, dar se asigura si el ca aveti intentii bune. Pe de alta parte, poate daca vanzarea bunului reposedat s-ar face ingrijindu-ne ca si transportatorul sa ramana cu ceva, interesul ar fi de ambele parti si vanzarea ar fi sprijinita si de catre caraus“, a subliniat presedintele FORT adresandu-se societatilor de leasing. În opinia sa, este nevoie in aceasta perioada de o relatie foarte prieteneasca intre transportatorii seriosi, finantator si importator. „Toate aceste trei parti trebuie sa treaca la obiectivul concret – depasirea unei perioade grele si pregatirea pentru o perioada in care istoria clipelor de acum va conta mai mult decat istoria din ultimii 10 ani. Nimeni nu o sa-si aminteasca de perioada 2006-2007“, a afirmat Augustin Hagiu.

Dealerii ofera parteneriate

„Exista stocuri importante, preturile au scazut in Vestul Europei cu 15-20%, poate si mai mult. Companiile de leasing trebuie isi asume aceasta pierdere“, a apreciat Mircea Rosca, director general VDL Bus & Coach. „Total intamplator, suntem toti in aceeasi oala“, a continuat el, mentionand ca problema reposesiilor trebuie rezolvata prin parteneriat cu dealerii.

„Exista oportunitati importante de colaborare. Dealerii au o capacitate logistica si investitionala in locatii care reprezinta o solutie exceptionala pentru casele de leasing“, a afirmat Elena Kovacs, director al Auto Schunn, dealer autorizat Mercedes Benz in Romania. Ea a adaugat, insa, ca, pana acum, astfel de colaborari nu au fost propuse. „În baza noastra de date, exista mii de clienti. Cu siguranta, acesti clienti nu vor doar masini noi. Noi nu vindem numai masini noi, ci si rulate. Avem sistem de buy back. Avem service unde punem la punct masinile si le revindem. Solutii exista in piata, dar trebuie, din punctul nostru de vedere, folosite si apreciate la valoarea lor adevarata si, in acest sens, va stam la dispozitie“, a aratat directorul Auto Schunn.

„Am avut astfel de parteneriate, de la inceputul anului, cu companii de leasing. Din pacate, mult prea putine“, a spus, in acelasi context, Magda Pesu, director de vanzari Anadolu. „Primim foarte multe solicitari din partea clientilor privind achizitia unor astfel de vehicule reposedate. Am ajuns la concluzia ca nu vom putea sa vindem vehiculele noi pana in momentul in care nu se epuizeaza reposesiile. Am avut dosare de la inceputul anului pentru finantare de autobuze noi, dar nu am putut sa obtin finantare pentru ca firmele de leasing doresc sa rezolve problema acestor parcuri recuperate. De aceea, stam la dispozitia companiilor de leasing cu personalul nostru specializat, cu parcarile noastre, unde nu avem de ce sa va cerem chirie, cu service-urile noastre, cu bazele noastre de date de sute, de mii de transportatori pe care ii contactam zilnic“, a completat Magda Pesu.

„Dumneavoastra sunteti pregatiti sa vindeti. Ne aflam aici sa punem la punct o serie de detalii ca sa reusim sa vindem“, a aratat, in replica, Ionut Varghida de la Volksbank Leasing. „Daca voi reusi, prin intermediul dealerilor, sa vand capul tractor la suma pe care o am de recuperat, nu ma voi indrepta impotriva transportatorului. Si daca tot acest mecanism va merge bine, voi avea curajul sa finantez si data viitoare cu un avans mic“, a concluzionat el.

Scaderi pe toata linia

Companiile de leasing din Asociatia Societatilor Financiare au finantat, in semestrul intai, active in valoare totala de 761,26 milioane euro, iar societatile neafiliate – 15,39 milioane euro, totalul contractelor semnate in primul semestru 2009 insumand 776,65 milioane euro. Potrivit unui comunicat ALB, finantarile acordate au vizat in proportie de 15% (117,30 milioane euro) echipamentele, 20% (152,19 milioane euro) – sectorul imobiliar si 65% (507,15 milioane euro) – sectorul transporturilor. Pe acest segment, autoturismele detin o cota de 58%, vehiculele comerciale grele 19%, vehiculele comerciale usoare 17%, iar alte tipuri de vehicule un procent de 6%. Nivelul finantarilor s-a redus cu aproximativ 76% in domeniul autoturismelor si al vehiculelor comerciale usoare, in timp ce scaderea cea mai importanta – de 84% fata de perioada similara a anului trecut, a fost semnalata in domeniul vehiculelor comerciale grele.

Meda BORCESCU

meda.borcescu@ziuacargo.ro

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentDrumuri nesigure
Articolul următorCABOTAJ cu masura

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.