Sondaj PwC: Companiile caută să angajeze mai mulţi consilieri juridici, pentru a face faţă volumului tot mai ridicat de litigii internaţionale

Numărul companiilor care caută să angajeze avocaţi interni (in-house) va creşte în perioada următoare,  după ce o treime dintre respondenţi au indicat o creştere a numărului de litigii internaţionale în care sunt implicate relevă un sondaj recent efectuat de PwC. Concret, sondajul, Corporate Choices in International Arbitration (IA), arată că 35% dintre respondenţi au indicat o creştere a numărului de dispute internaţionale în care sunt implicate companiile lor. Când au fost întrebaţi cu privire la metodele prin care aleg să rezolve astfel de dispute, de două ori mai mulţi respondenţi au menţionat arbitrajul internaţional faţă de alte forme de tranşare a litigiilor.

În prezent, companiile au tendinţa de a cere consultanţă specializată de la firme de avocatură, dar în actualul climat de piaţă şi în condiţiile creşterii costurilor procedurilor juridice, multe companii se îndreaptă spre recrutarea de avocaţi in-house. În timp ce 90% dintre respondenţi au un departament juridic separat, sondajul a indicat faptul că doar 49% dintre companiile analizate au o echipă internă de avocaţi specializată în litigii.

Analiza, realizată în parteneriat cu Universitatea Queen Mary din Londra, a vizat tendinţele în materie de arbitraj internaţional în mai mult de 100 de companii multinaţionale, cu accent pe serviciile financiare, sectorul energetic şi cel de construcţii.

Per ansamblu, 73% dintre respondenţi au declarat că arbitrajul internaţional este potrivit pentru rezolvarea disputelor transfrontaliere, îndeosebi participanţii din sectorul energetic şi cel de construcţii.  Când au fost rugaţi să clasifice diversele metode de tranşare a disputelor în funcţie de preferinţă, 68% dintre respondenţii din construcţii au indicat arbitrajul drept metoda preferată de rezolvare a disputelor, în vreme ce în sectorul energetic procentul a fost de 56%. În schimb, în sectorul financiar, companiile au optat pentru procesele în instanţă în proporţie de 82%.

În ciuda acestui fapt, mai mult de două treimi dintre avocaţii in-house din companiile de servicii financiare sunt de părere că arbitrajul internaţional devine o metodă potrivită de soluţionare a disputelor.

“În România, pe baza experienţei noastre de piaţă, arbitrajul a devenit o metodă atractivă de soluţionare a disputelor, îndeosebi în ultimii ani. Aceasta are două explicaţii. Pe de o parte, din cauza crizei, numărul litigiilor între companii a crescut, pe de altă parte, disputele în instanţă sunt îndelungate, iar judecătoriile şi judecătorii sunt supra-încărcaţi şi poate nici nu au întotdeauna experienţă în domenii tehnice sau economico-financiare legate de disputa respectivă. Ne aşteptăm ca numărul companiilor interesate în arbitraj să crească şi mai mult pe viitor, îndeosebi în sectoare precum cel al construcţiilor şi cel imobiliar”, a declarat Kemal Özmen (foto), Director, Servicii de Investigaţii şi Asistenţă în Dispute, PwC România.

Multe companii apelează la arbitraj în disputele internaţionale pentru că este un proces mai rapid şi de natură privată. De obicei nu există posibilitatea de a face apel, iar decizia finală este obligatorie, spre deosebire de cursul în cazul proceselor în instanţă.

Despre raport

1. Versiunea integrală a raportului, la: www.pwc.com/arbitrationstudy

2. Cercetarea a fost derulată în parteneriat cu Universitatea Queen Mary din Londra şi cu şcoala acesteia de Arbitraj Internaţional. Peste 100 de consilieri juridici de la companii din întreaga lume au fost intervievaţi pentru acest studiu.

Despre PwC

Firmele din reţeaua PwC (www.pwc.com/ro) ajută organizaţiile şi indivizii să creeze valoarea de care au nevoie. Suntem o reţea de firme prezentă în 158 de ţări cu aproape 180.000 de specialişti determinaţi să ofere servicii de calitate de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.